שתף קטע נבחר

אפ-סטייט ניו יורק

יוסף ג'קסון חוצה את צפון ארה"ב, מניו-יורק במזרח לסן-פרנסיסקו במערב. התחנות הראשונות במסע: עיר הבירה אולבני, מבוך המערות של לסטר האו, אזור אגמי האצבעות והמוזיאונים בקורנינג. כתבה ראשונה בסידרה

אולבני מערות האו אגמי האצבעות קורנינג 

 

ראו את כל הפרקים בסדרה 'חוצה אמריקה' בסוף הכתבה

 

ארצות הברית היא לא רק הערים הגדולות - היא בעיקר העיירות הקטנות, האגמים, הנהרות והנופים שביניהם, הטבעיים והאנושיים. יצאתי מניו יורק למסע חוצה צפון המדינה, מניו יורק במזרח ועד לסן-פרנסיסקו בפאתי מערב.

 

 

אולבני

 

מגדל קורנינג - הגבוה מכולם

 

היעד הראשון היה העיר אולבני, בירת מדינת ניו יורק. על מנת להגיע אליה יוצאים ממנהטן ועולים על כביש 87 צפונה, כביש אינטרסטייט שיביא אתכם ישירות לעיר.

 

אולבני נוסדה לפני 350 שנה, על ידי אדם בשם בוורוויק, שהתפרנס יחד עם חבריו ההולנדים מציד וממסחר בפרוות. אלא שכאשר עבר המקום לשליטת המתיישבים האנגלו-סקסים האמריקנים, הדגש הכלכלי של האזור עבר לשליטה על המסחר בתעלת אירי, שחיברה את ימת אירי לימת אונטריו והפכה לנתיב מסחרי חשוב. אולבני החלה לשגשג והמבנים המרשימים בעיר, בעיקר בדאון-טאון, מעידים על עוצמתה הכלכלית.

 

אחד מהם הוא בניין הקפיטול של מדינת ניו יורק, שנבנה כבר ב-1867 והפך להיות מושב המימשל של המדינה החל משנות ה-80 של המאה ה-19. במבנה מקיימים מדי יום סיורים מודרכים.

 

מבנים היסטוריים מעניינים אחרים בעיר הם הסיטי הול והקתדרלה, שקצת התגמדו אחרי שאחד המושלים, נלסון רוקפלר, הקים את הפרוייקט הארכיטקטוני המדהים של הסטייט פלאז'ה. מדובר בשתי שורות של גורדי שחקים המזדקרים מעל בריכה ענקית המשתרעת ביניהם ובה משתקפים המגדלים.

 

בסוף שורת הבניינים מזדקף הגבוה מכולם, מגדל קורנינג, שהוא המבנה הגבוה ביותר במדינת ניו יורק, למעט האמפייר סטייט בילדינג במנהטן. במגדל ממוקם מוזיאון ה- Plaza art collection בו מרוכזות יצירות אמנות רבות, כולל אחד מאוספי הפסלים האמריקניים המודרניים החשובים ביותר.

 

חלונות לתולדות ניו יורק

 

בבניין נמצא גם המוזיאון של מדינת ניו יורק. בתערוכה הקבועה, הנקראת Windows of New York, מסופרות תולדות המדינה כמעט מתקופת הממותות ועידן הקרח. הסיפור עובר להתיישבות הקדומה של שבטי האינדיאנים וממשיך בסיפורה המדהים של ניו יורק המודרנית, על גלי ההגירה ממזרח אירופה ומשאר קצוות העולם, נהירת השחורים לרובע הארלם וכמובן סיפורם של יהודי ניו יורק.

 

החלק המדהים ביותר בתערוכה מוקדש לאסון מגדלי התאומים ולסיפורם של הכבאים ואנשי הביטחון, שהקריבו את חייהם בנסיון להציל את העובדים. בתערוכה נמצא ריכוז של ממצאים מאותו יום כואב, כולל מכונית כבאים שהפכה לעיסת מתכת בעקבות התמוטטות המגדלים. בשום מקום, כולל בעיר ניו יורק עצמה, אין מוזיאון המכסה בצורה כה אותנטית את האירועים האיומים הללו. ברחבה העליונה ממוקם פסל ברונזה המתאר שני כבאים שנושאים את חברם הפצוע, ועל הקיר הסמוך רשומים שמותיהם של כל הכבאים שנספו באסון.

 

הפרויקט השאפתני הוקם בשנות ה-60 ו-70 על חורבותיו של רובע עתיק שהיה במקום, אבל הקומפלקס החדש יחסית, על מכמניו האמנותיים והמוזיאונים שבו, מכפר ללא ספק על חורבן העבר.

 

גם אם אין ברשותכם כרטיס למופע תרבותי או מוסיקלי, עדיין כדאי להיכנס ולהציץ במבנה הקרוי בשם EGG, שנראה אומנם כביצה חתוכה לשתיים ובו ממוקם אולם מרשים לקונצרטים ולהופעות ריקוד ובלט.

 

אסור להחמיץ ביקור בקומה התחתונה של מגדל קורנינג, בו ממוקם בין היתר מרכז המבקרים של אולבני, שם ניתן להצטייד במפות ובלוח האירועים בעיר. בקומה תת-קרקעית, שמחברת את המבנים המיתמרים מעל, יש גלריות, בתי קפה וחנויות. מומלץ גם לטפס למרפסת התצפית שבקומתו העליונה של גורד שחקים, ממנה נשקף נוף מדהים של כל העיר אלבני וסביבותיה.

 

חזור למעלה
מערות האו

 

פלא טבע שהתגלה על ידי פרות

 

אמריקני בשם לסטר האו שם לב לתופעה מוזרה. בימי קיץ חמים נטו פרותיו, במקום לחפש מקום בצל העצים, להתפרקד בערימת שיחים בקצה השדה. הוא ניסה להבין מה בדיוק מושך אותן למקום הזה ואז הרגיש משב של רוח קרה היוצא מחור באדמה. הוא היה בטוח שאחת מעגלותיו נפלה לבור המוזר והחליט להיכנס אליו בזהירות, והנה התגלתה לפניו מערה ענקית עם מבוכים, אולמות נרחבים, נטיפים וזקיפים, ואפילו נהר תת-קרקעי הזורם בתוכה.

 

להאו, שגילה את מבוך המערות הפלאי ב-1842, לקח כ-40 שנה לחקור אותו. הוא הציע לאורחים מזדמנים טיולי סופשבוע תת-קרקעיים בעזרת לפידים, בעוד אשתו מכינה למבקרים קופסאות קרטון עם ארוחות צהריים. המערות עברו מאז לא מעט ידיים עד שהפכו לאחת האטרקציות התיירותיות הגדולות של צפון-מזרח ארצות הברית ומיליוני מבקרים נוהרים אליהן מדי שנה.

 

המערות נמצאות כ-50 ק"מ ממערב לאולבני, על כביש 23, שהמשכו הופך לכביש 22. ניתן להגיע אליהן גם ישירות מניו יורק. עולים על NYS Thruway צפונה עד יציאה מספר 21, נוסעים מערבה על דרך 23 ל-Route 145 ואל Route 7 בכיוון מזרח.

 

היום העסק מאורגן כדבעי. תמורת 15 דולר דמי כניסה למבוגר אתם יורדים במעלית 50 מטר ישירות אל מבוך המערות לטיול מודרך הנמשך כ-90 דקות. במהלך הסיור התת-קרקעי עוברים המבקרים הררי סלעים בעיצובים מוזרים וגם מקום המכונה מקדש הטיטאן, שתקרתו בגובה 20 מטר. בהמשך מגיעים לבריכה המכונה בריכת השלום ואתר המזכיר עוגב כנסייתי.

 

לקראת הסוף מגיעים לאטרקציה הגדולה מכולן - שיט בסירות לאורך כ-400 מטר בנהר התת-קרקעי. את החוויה הייחודית מסיימים בביקור במקדש הנישואים, בו התחתנו יותר מ-500 זוגות מאז פתיחתו לקהל.

 

ליד המערות נמצא מוזיאון המוקדש לשבטי האינדיאנים שחיו באזור לפני הפרות של לסטר האו. אלא שהמוזיאון משעמם למדי, בייחוד אם ביקרתם כבר במוזיאון המרשים של מדינת ניו יורק באולבני, שמקדיש לא מעט לחיי האינדיאנים באותו אזור.

 

אתר נוסף הראוי לביקור באזור מיועד לחובבי הספורט - היכל התהילה הלאומי של הבייסבול, 60 ק"מ משם.

 

חזור למעלה
אגמי האצבעות

 

כף יד פתוחה

 

מהעיר אלבני פניתי בכיוון דרום-מערב על כביש 7, שהופך מאוחר יותר לכביש 17 ואשר ממנו מתפצל לכיוון צפון כביש מספר 96, המוביל לעיירה האוניברסיטאית איתאקה, שבה שוכן הקמפוס היפה של אוניברסיטת קורנל היוקרתית.

 

העיירה שוכנת לחופו הדרומי של אגם קאיוג'ה, אחת מפנינות הטבע של צפון מדינת ניו יורק. המקום נמצא מדרום-מזרח לעיר סירקיוז, לא רחוק מרכס הרי הקייטסקיל. מדובר באזור המכונה אגמי האצבעות, ובו שורה של 11 אגמים ארוכים וצרים הנראים כמו כף יד פתוחה שהותירה סימנים על הקרקע.

 

אלה אגמים שהותירו שרידי הקרחונים, שכיסו את כל צפון אמריקה במקביל לגבול של ארצות הברית עם קנדה של היום. הקרחונים נמסו לאחר תקופת הקרח האחרונה, לפני 12 אלף שנה, והאזור כולו, על האגמים היפים והיערות שמסביבם, הפך לשמורת טבע אחת גדולה.

 

המקום היפהפה פתוח לאורך כל השנה והוא אידיאלי לבילוי חופשה משפחתית. אפשר לעשות שם טיולים רגליים או על אופניים בשבילי היערות, המובילים לעשרות מפלי מים נסתרים, עמקים וצוקים זקופים ובעיקר לקניונים מרשימים שהותירו הקרחונים בשטח. בקיץ ממתין למבקרים מיגוון שעשועי מים, החל משחייה במימי האגמים וכלה בכל ספורט ימי שרק תעלו על דעתכם.

 

העיר-עיירה המתוקה איתאקה מחביאה בתוך אחת השכונות היוקרתיות שלה מפל מים מרשים, הנקרא על-שמה. אל תחמיצו את הביקור בשכונה, הנקראת קאיוג'ה, השוכנת במעלה הגבעה לאורך האגם.

 

רומנטיקה, זכויות נשים ויין

 

לא תוכלו כמובן לפקוד את כל עשרות המפלים ואת כל האגמים, אבל מומלץ לבקר במפל טאוג'אנוק, הגבוה ביותר באזור, שנמצא במרחק של קילומטרים ספורים מאיתאקה. מימיו נופלים מצוק רם בגובה 56 מטר, ובנוסף לצפייה במימי המפל גם ההליכה אליו לאורך שני ק"מ בשביל המיוער היא רומנטית למדי.

 

כדי שתרגישו שמיציתם את חוויית הביקור באגמי האצבעות, כדאי שתתחילו את הסיור בביקור בעיירה סקיניאטלס, השוכנת לא רחוק מסירקיוז, על חופו של אגם הנושא את אותו השם. היא נחשבת ליפה ביותר שבין עיירות אגמי האצבעות, וזה בדיוק המקום לטבול קצת במימי האגם אם יתמזל מזלכם להגיע לשם ביום חמים.

 

בסנקה פולס, לא רחוק מחופו הצפוני ביותר של אגם קאיוג'ה, שם נערך ב-1848 הכנס הראשון לזכויות הנשים על ידי הגברת אליזבט קיידי סטנטון, נמצא הפארק ההיסטורי לזכויות הנשים.

 

אטרקציה נוספת המוצעת למבקרים באזור אגמי האצבעות היא סיור בדרכי היין המקומיות. אחת המפורסמות שבהן היא שביל היין של אגם קאיוג'ה, מעין מסע אל העבר של האגם. התושבים המקומיים טוענים שמדובר במסורת בת 5,000 שנה של יצור יין, המשולבת בטכנולוגיה וידע של המאה ה-21.

 

היוגבים והכורמים של אגם קאיוג'ה מעוניינים שתשלבו טעימות יין ביקבים השונים תוך כדי התפעלות מנוף האגם, היערות והמפלים. אם לא תצאו שיכורים מהנוף, טעימות היין ימלאו את החסר. פרטים נוספים על סיורים מאורגנים באיזור אפשר לקבל בטלפון 0850 - 329 - 1800. תוכלו גם לעקוב אחרי השילוט מסביב לאגם ולהגיע בעצמכם ליקבים השונים, שם ישמחו מאוד לקראתכם.

 

חזור למעלה
קורנינג

 

מקברי הפרעונים עד טיפאני

 

לא רחוק משם, בעיירה קורנינג, נמצא מוזיאון הזכוכית המשופץ המציג עבודות מתקופות שונות. הוא כולל יצירות אמנות מזכוכית, המייצגות את הישגי התרבויות העתיקות בעבר הרחוק, החל מפריטים שהתגלו בקברי הפרעונים, דרך האימפריה הרומית ותקופת הרנסנס ועד לעבודות של אמנים דגולים בני זמננו, כולל תוצרת חברת טיפאני הידועה.

 

במוזיאון מוצגות לא פחות מ-35,000 יצירות מכל הדורות, כולל תערוכות מודרניות מתחלפות של אמני זכוכית, כמו זו של רוברט ווילסון, שהושפע מאמנות הזכוכית האיטלקית בוונציה.

 

במסגרת הסיור המעניין במרכז המבקרים החדש של המפעל, שנחנך לפני שנים מספר, תוכלו לחזות בהיסטוריה ארוכת השנים של ייצור הזכוכית תוך כדי הדגמה חיה של ניפוח הזכוכית והכנת כלים ממנה. במוזיאון מושם דגש גם על כל מה שקשור לעתיד הזכוכית, כמו תרומתם הנוכחית של סיבי אופטיקה וסיבי זכוכית לעולם התקשורת. המרכז גם מעמיד מעבדה חיה, המאפשרת למבקרים ליצור כלי זכוכית שונים בעצמם.

 

משך הסיור במוזיאון ארוך למדי. לא מעט זמן מושקע בחנות המתנות הענקית השוכנת בקומה הראשונה של מרכז המבקרים, כיאה ליזמים קפיטליסטים.

 

המוזיאון והמפעל, שהפכו להכנסה העיקרית של העיירה, שופצו כאמור לפני מספר שנים ונמצאים על כביש I-86 ביציאה מספר 46. החנייה במרכז המבקרים במפעל היא בחינם, אבל הכניסה למוזיאון המרשים עולה 12 דולר לאדם.

 

ביקור במערב הפרוע

 

אגב, המוזיאון מעמיד בחינם אוטובוס, שנוסע למוזיאון השני בחשיבותו בעיר, מוזיאון רוקוול לאמנות המערב. בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, המוזיאון אינו מוקדש לצייר האמריקני המפורסם נורמן רוקוול, אלא לפטרון מקומי שתרם הון לא קטן והפך את בנין העירייה לשעבר, שניזוק בזמנו בשיטפון שפקד את העיירה, למוזיאון מעניין שנועד להנציח את הנהירה האמריקנית למערב בשלהי המאה ה-19. הוא מספר על אנשי המערב, אותם קאובויים שהפכו לגיבורים של אינספור מערבונים, ועל מסורות אינדיאניות בקישוט ובעיצוב בגדים.

 

זהו מוזיאון ייחודי, המוקדש כולו למה שכונה בזמנו המערב הפרוע, ומוצגות בו לא מעט תמונות שמן המתארות נופים ואנשים מאותה תקופה. בהחלט שווה ביקור לאחר שתסיימו את השעתיים לפחות שתקדישו למוזיאון הזכוכית.

 

גם הרחוב הראשי המחודש של קורנינג נחמד למדי. זוהי עיירה שמרבית תושביה התפרנסו מאז סוף המאה ה-19 ממפעל הזכוכית ומהצרכים של העובדים.

 

בשבוע הבא: מפלי ניאגרה ובפאלו

 

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסף ג'קסון
אולבני. מבנים מדהימים ומוזיאון מרגש
צילום: יוסף ג'קסון
צילום: יוסף ג'קסון
אגם קאיוג'ה. שמורת טבע ואתר נופש מבוקש
צילום: יוסף ג'קסון
צילום: יוסף ג'קסון
קורנינג. תולדות הזכוכית ותולדות ההתישבות
צילום: יוסף ג'קסון
מומלצים