שתף קטע נבחר

מנגנוני הביטחון ברשות יאוחדו; עימות סביב הניהול

הנהגת הרשות הודיעה אחר הצהריים כי כל מנגנוני הביטחון יאוחדו תחת מועצה לביטחון לאומי, עליה יופקד יאסר ערפאת. שר הפנים המיועד של ממשלת אבו עלא הגיב בזעם וערפאת בתגובה עזב את הנהגת הפתח

הנהגת הרשות הפלסטינית הודיעה אחר הצהריים (יום ה') כי תאחד את כל מנגנוני הביטחון של הרשות במועצה העליונה לביטחון לאומי. המנגנונים שיהיו תחת המועצה הם המשטרה, הביטחון הלאומי, המודיעין ומנגנונים נוספים.

 

עם זאת נמשך הערב הוויכוח בועד המרכזי של הפתח בשאלת דרך חלוקת סמכויות ניהול הגוף המאוחד. יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, התעמת הערב בנושא עם נאסר יוסף, המיועד לתפקיד שר הפנים בממשלה החדשה של אבו עלא.

 

הויכוח בין השניים החל לאחר שהתברר כי ערפאת מתכוון לשמור בידיו את סמכויות הניהול של כוחות הביטחון. במהלך הישיבה המתוחה, אמר יוסף לערפאת כי "הוא מנהיג המהפיכה הנכשל ביותר בהיסטוריה". ערפאת זעם על הדברים ויצא מהישיבה בזעם, תוך שהוא מקלל את יוסף.

 

מהישיבה עולה כי חברי המועצה לביטחון יהיו יו"ר הרשות יאסר ערפאת, ראש הממשלה אבו עלא, שרי הפנים, האוצר והחוץ, נציג הוועד הפועל של אש"ף, אישיות ביטחונית החברה במועצה המחוקקת כמו גם מפקדי הביטחון הלאומי בגדה וברצועה, מפקד המודיעין הכללי, מפקד המודיעין הצבאי, והיועצים לביטחון לאומי - ג'יבריל רג'וב וככל הנראה גם למוחמד דחלאן, כפי שאמר אחר הצהריים, מזכ"ל הנשיאות הפלסטינית, טייב אל-רחים.

 

החלטת ההנהגה הפלסטינית באה בתגובה ללחץ הבינלאומי לאחד את כל מנגנוני הביטחון לאחר שבתקופה האחרונה נחלקו מנגנוני הביטחון תחת שתי סמכויות: האחת תחת סמכות הממשלה והאחרת תחת סמכותו של יו"ר הרשות, יאסר ערפאת.

 

לא ברור עדיין כיצד תתנהל המועצה, אולם, ככל הנראה, מטרת איחוד המנגנונים היא לאפשר שיתוף פעולה מלא ביניהם לאחר שבימי ממשלת אבו מאזן התלונן ראש הממשלה המתפטר כי יש צורך בשיתוף פעולה בין כל המנגנונים, שכן במצב ריבוי הסמכויות על כל המנגנונים, לא היה ניתן לתפקד באופן יעיל.

 

אבו עלא: נקים ממשלה רחבה

 

בתוך כך, הודיע אחר הצהריים אבו עלא כי הממשלה שיקים תהיה מממשלה מורחבת ולא ממשלת חירום מצומצמת בת שמונה חברים, כפי שתיכנן בתחילה.

 

הממשלה תוגש להצבעת אמון במועצה המחוקקת ביום ראשון הקרוב, זאת לאחר שהיום לא הוצגה בגלל סיבות טכניות וכן בגלל חילוקי דעות על הרכבה ומספר חבריה.

 

הסיבות הטכניות לדחיית הישיבה, שהייתה אמורה להתקיים בצהריים, קשורות לטענת הפלסטינים כי צה"ל מנע מחברי מועצה המתגוררים מחוץ לרמאללה להיכנס לעיר. אולם, בצל המחלוקות בהנהגת הפתח על הרכב חברי הממשלה, לא בטוח כי ראש הממשלה המיועד אחמד קוריע (אבו עלא) היה מצליח להביא עוד היום לממשלה רשימת שרים סופית ומוסכמת.

 

ל-ynet נודע כי חלק גדול מהשרים בממשלת אבו מאזן יאבדו את מקומם ופנים חדשות יצורפו לממשלה. בין השמות המעניינים הם ד"ר חנאן עשראווי ותייסיר חאלד מבכירי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין. לא ברורה עדיין, יחד עם זאת, עמדת החזית בעניין, אולם אבו עלא מתכנן שבממשלתו יהיו חברים נציגים של פלגים פלסטינים שונים מתוך כוונה להרחיב את הבסיס הפוליטי-מפלגתי של ממשלתו.

 

מייד לאחר הקמת הממשלה, אומרים מקורות פלסטינים, יתחיל אבו עלא לקדם מגעים עם הפלגים הפלסטינים לבחון את האפשרות להשיג הודנה חדשה.

 

בשטחים אומרים כי אם לא תתחיל ישראל במבצע צבאי נרחב כפי שדווח בתגובה לפיגועי ירושלים וצריפין קיים סיכוי "לא קטן" שבתוך זמן קצר יסכימו הפלגים לחידוש תקופת הודנה נוספת. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אבו עלא עם ערפאת. ממשלה מורחבת
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
חוזר לביטחון? מוחמד דחלאן
צילום: רויטרס
מומלצים