שתף קטע נבחר

האדמוני, הקריסטלי והנשכני

המשך משבוע שעבר, המלצה על יינות ואלכוהולים מעניינים לחג, והפעם מסביב לעולם בארבע-חמש לגימות

איטליה: הקסם האדריאטי

 

יקב אומני רונקי. חבל מרקה, בו שוכן יקב אומני רונקי בעל המוניטין, נמצא בגבה של טוסקנה, על הצד האדריאטי של המגף. מבציר 97 נתן היקב הזה את ה-Pelago, המדהים שזכה לשבחים בכל העולם. אחד הזנים האדומים המפורסמים והאיכותיים יותר המשמש את יינני היקב הוא המונטפולצ'יאנו מאברוצו, אזור החוף הדרומי-מזרחי יותר (לא לבלבל עם העיר בעלת השם הדומה אשר בטוסקנה). הוא נותן בדרך כלל יינות חסונים, ישירים, וממנו עשויים גם שני היינות אותם התחילה להביא לארץ בימים אלה חברת "הכרם".

 

אך הפתעה, ה"אומני רונקי מונטפולצ'יאנו ד'אברוצו 2002" הוא אדמוני בעל נפש עדינה, ניחוחות פרי טובים, נגיעה קלה, מאוזנת ומלטפת על החך. במחיר המבוקש עבורו, 46 שקלים, זאת קניה טובה מאוד.

 

ה"אומני רונקי מונטפולצ'יאנו יוריו 2001", עשיר ומעניין יותר. ה"יוריו" הוא כרם בודד, ואיכות הענבים באה לידי ביטוי. צבעו נוצץ, חי ומגרה, ניחוחותיו פרי בשל, דובדבן שחור ותבלינים, מגעו קטיפתי ומאוזן על החך. יין מהנה, ב-78 שקלים לבקבוק.

 

רוסיה: וודקה חביבה

 

"סטולי" וניל" הוא שם החיבה המסחרי של וודקה מהמזקקה המוסקבאית בעלת המוניטין "סטוליצ'ניה" - בטעם של וניל. זאת וודקת איכות, מזיקוק כפול וסינון משולש בפילטרים של פחם עץ, המעניק לה ניקיון, חדות ושקיפות של קריסטל. בנוסח המתפנק אשר הגיע כעת לארץ (על כנפי "החברה הסקוטית"), מושקעים ניחוחותיו המוכרים כל כך וטעמיו המפתים של השנף האמיתי (וניל, מן המקור הספרדי של שמו: ונילה, שהוא תרמיל בשפתו של דון קישוט).

 

הצמח הזה הוא בעצם סוג של סחלב מטפס אשר תורבת, ומוצאו באזורים טרופיים באמריקה ובאסיה - והשילוב שלו עם תמצית הקור הרוסי, יוצרת מפגש משעשע על החך, ברמה של 35% אלכוהול. אפשר לשתות אותו ללא תוספות - הישר מן המקפיא - ולהתענג בעיקר על הארומה שלו. אפשר גם, אומרים לנו, לערבב אותו בקוקה-קולה. שילוב פופולרי בניו-יורק בימים אלה, התבשר המדור. 62 שקלים לבקבוק.

 

ספרד: אגדה ים-תיכונית

 

אבסינת (Absinthe) או בכינוי מהמאה ה-19 - ה"פיה הירוקה" - הוא אלכוהול אגדי שהוציא מדעתם כמה וכמה אמנים, ציירים, משוררים וסתם מכורים. הוא היה לאמנות לפני 100 שנה, מה שהיו הסמים לתרבות הרוק שלושה דורות מאוחר יותר. הוא עורר פחד והתנגדות, עד שהוגבל ייצורו ו/או מכירתו במדינות רבות באירופה. זהו משקה אלכוהולי, בדרך כלל אפריטיף, בצבע ירוק, הנעשה על-ידי השרייה באלכוהול של מרכיבים צמחיים, בעיקר אניס ולענה. אחרי 48 שעות, מזוקקת התערובת. מרכיב תמצית צמח הלענה מכיל חומר הפועל על המוח בדומה לסמי הזיות. במינון גבוה, הוא רעיל וקטלני.

 

האבסינת, המבוסס על תמצית צמח הלענה, כשיקוי מר בעל יכולות רפואיות, היה ידוע כבר בעולם העתיק, הוא מוזכר בתנ"ך ובפפירוסים מצריים. פיתגוראס, הפילוסוף והמנהיג הדתי היווני בן המאה ה-6 לפנה"ס המליץ על סוג של אבסינת כמשקה המסייע בלידה. פליניוס הזקן, איש רומא מהמאה ה-1 לספירה, כתב כי המסורת הטילה על המנצח במירוץ המרכבות השנתי ללגום בסיומו כוס אבסינת כדי להזכיר לו כי גם לתהילה יש צד מריר.

 

המשקה המודרני הוא פרי פיתוח ושיווק של רופא צרפתי ושמו פרנסיס פייר אורדינר, אשר נמלט בעת המהפכה הצרפתית מפריז לשווייץ. ב-1915 הצביע בית הנבחרים הצרפתי על חוק האוסר ייצור, שיווק ומכירה של אבסינת. כיום הוא נעשה בספרד ובעוד מספר מדינות במזרח אירופה - אך ללא החומר הפעיל הגורם להזיות. ללי (אפרים) נתיב, מי שעומד מאחורי חברת הייבוא "נתיב יין", מביא בין שאר הדברים המעניינים שהוא מוצא בספרד, גם אבסינת מתוצרת "רודניק'ס", ירוק בהיר, בעל נשיכת אלכוהול עזה ומרירה - 70% - ובעל ניחוח עשבוני עשיר. לסקרנים. 190 שקלים לבקבוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבסינת. ללא החומר הפעיל
סטולי וניל. זיקוק כפול וסינון משולש
מומלצים