שתף קטע נבחר

צ'יבוטרו לעד המדינה: "המצאתי שני פנדלים"

במשך חודשים ארוכים הקליט עד המדינה את השופטים המעורבים ומסר לחוקרים עדות מפורטת כיצד פעלה השיטה: "פעלתי נגד כל העקרונות שלי"

בתום שנה וחצי של חקירה הוגשו לפני כשבוע וחצי כתבי אישום נגד 13 נאשמים בפרשת "שופטים באדום" בשלושה בתי משפט נפרדים.

כתב האישום הוגש בבית המשפט השלום בחדרה נגד 9 נאשמים, מתוכם 4 שופטים: יוחנן צ'יבוטרו, בריק תחסין, סבי אלנקוה וחיים מירובסקי.

 

הנאשמים האחרים הם אלי כהן (קוקוס), בעבר שחקן הפועל ת"א ונבחרת ישראל, פיני שרון, אבי חודדה, נביל דגש ובאסם סולימן. בבית משפט השלום בתל אביב הוגשו כתבי אישום נגד השופטים יריב מעתוק, מאיר אמסילי ואורי ביטון. בבית משפט השלום בנצרת הוגש כתב אישום נגד בהג'את רינאווי, בעבר שחקן בהפועל מרר.

 

בחקירתם נעזרו החוקרים בעד מדינה, ששמו עדיין אסור לפירסום. עד המדינה הוא שפתח בפני החוקרים את המפתח לפיענוח הפרשה ועדותו משתרעת על פני מאות עמודים. בין השאר הוא תיאר בפרוטרוט כיצד פעלה השיטה, מי אירגנו את ההימורים ובאיזה שופטים מדובר.

 

חומר החקירה, שהגיע אתמול ל"ידיעות אחרונות", כולל האזנות סתר שנערכו לדמויות המרכזיות בפרשה ועימותים שנערכו ביניהם במהלך החקירה. חלק מהנאשמים בפרשה מיוצגים על ידי עו"ד ששי גז, עו"ד יוסי זילברברג, עו"ד פנינה דבורין ועו"ד דן קאוול.

 

להלן קטעים נבחרים מעדותו של עד המדינה, מתוך עשרות עדויותיו בפני חוקרי היחידה הארצית לחשיפת פשעים בינלאומיים (יאחב"ל). באחת העדויות, בפני רס"ר יצחק מייזלר ופקד משה אלנקרי, הוא אומר:

 

"שנתיים לפני שסיימתי לשפוט פנה אלי חבר וגם שופט כדורגל, חיים מירובסקי, ואמר לי שהוא רוצה להכיר לי מישהו שאפשר לעשות איתו הרבה כסף. ב-1997 היה משחק כדורגל שבו שפטתי וההימור היה ללכת 'אובר'. תפקידי היה לדאוג שיהיו לפחות 3 גולים במשחק. קיבלתי מהסוכן בין 5 ל-10 אלף שקל במזומן. מירובסקי התקשר אלי אחרי המשחק וביקש תמלוגים. הפניתי אותו לסוכן ולמיטב ידיעתי הוא קיבל דמי תיווך בסך 1,000 שקל. לאחר המקרה הזה החלטנו אני והסוכן שעדיף שמירובסקי יידע כמה שפחות כדי שלא יבקש עוד כספים".

 

עד המדינה פרש רשימת שופטים מליגת העל והלאומית, שהיטו משחקים וקיבלו ממנו כספים על כך: סבי אלנקוה, יוחנן צ'יבוטרו ובריק תחסין. מדובר על 4 מקרים של מסירה ישירה של כספים לכל שופט. הסכומים נעים בין 8,000 שקל ל 30 אלף שקל.

 

בעדותו על צ'יבוטרו סיפר העד: "לפני המשחק בין אחי נצרת לבית"ר באר-שבע בעונת 98/9 (2:0 לנצרת), צ'יבוטרו התקשר אלי ואמר שהוא רוצה להרוויח כסף מהמשחק הזה. הוא לא ביקש להמר אלא עמלה שנעה בין 6,000-10,000 שקל בתמורה לכך שנצרת ינצחו. צ'יבוטרו אישר באוזניי אחרי המשחק ש'עבד' והצליח במשחק הזה לעבור את הליין.

 

"בנוסף לאותו הימור קיבל ממני צ'יבוטרו אישית ביד סכום שנע בין 8,000 ל 10,000 שקל, שבא מאחד העסקנים של אחי נצרת, אדם בשם באסם. סכום זה היה מוסכם בשיחות עם אותו עסקן לפני המשחק ובנוכחותו ובידיעתו של צ'יבוטרו. הוא הרוויח פעמיים: מאותו עסקן וגם מההימורים הלא חוקיים".

 

"המשחק בו שפטתי הסתיים בתוצאה 0:3, ואני נתתי בעיטת 11 אחרי נגיעת יד שלא במתכוון. על פי החוקה לא הייתי צריך לשרוק. המשחק בין נתניה לכפר-קנא הסתיים בתיקו 1:1. צ'יבוטרו שרק לשתי בעיטות 11 כבר במחצית הראשונה, וכל מאמציו להביא לשער במחצית השניה עלו בתוהו. אחרי המשחק הוא אמר לי בטלפון: 'עבדתי כמו חמור, המצאתי שני פנדלים כבר במחצית הראשונה, אחד לכל קבוצה, ובמחצית השניה הקבוצות אפילו לא התקרבו ל-16. גם אם רציתי לתת עוד פנדל, לא יכולתי'. ההימור לא הצליח, וצ'יבוטרו שילם לסוכן קנס של 7,000 שקל".

 

עד המדינה סיפר כי אלנקוה אמר לו שהוא שופט את המשחק בין בני-יהודה לעירוני אשדוד (בעונת 98/9). "הבאתי לו את הטופס של הליין, שעמד על 2.5 גולים. הוא אמר 'אנחנו נלך על גולים' וביקש 5,000 דולר בתמורה. המשחק הסתיים בתוצאה 0:3 לאשדוד כשעד חצי שעה לסיום עוד היה 0:0.

 

"סבי ראה שהמשחק הולך להיות בלי גולים. הוא התחיל לעשות את העבודה בקצב רצחני, הרחיק לבני יהודה שחקן, והיה גם פנדל. אחרי המשחק הוא אמר לי 'היה קשה מאוד, אבל עשינו את זה'. הוא אמר לי שהוא הרג את בני-יהודה ושהמאמן רמי לוי בכה לו כל הזמן. קיבלתי מהסוכן 5,000 דולר והעברתי אותם לסבי במזומן. אני קיבלתי 500 דולר".

 

עד המדינה ענה לשאלת החוקרים מדוע החליט להיות עד המדינה: "המצפון הרג אותי. זה נגד כל העקרונות שגדלתי וחונכתי עליהם. אני חש תחושה קשה מאוד כבר הרבה זמן עם הנושא הזה. הבנתי גם מכל מיני אנשים שהחבל הולך ומתהדק".

 

"גברי אמר שהכל יתפוצץ"

 

בהקלטת שיחה, שנערכה ב-28 בפברואר במשרד חברת החשמל, נשמע צ'יבוטרו אומר לעד המדינה: "נפגשתי עם גברי לוי בתל אביב. הוא אמר לי 'אני מודיע לך שיש חקירה משטרתית. יש להם דברים עליך'. הוא אמר לי שתוך שלושה שבועות הכל יתפוצץ. גברי אמר לי 'תשמע צ'יבוטרו, אם עשית שטויות, תנוח, אל תשפוט עד שייגמר'. אמרתי לו 'איזה שטויות'. הוא אמר לי: 'תקשיב, אני מודיע לך שיש נגדך חקירה משטרתית. הוא אמר לי שיש עיתונאי שרוצה לפרסם את זה בעיתונים'". את תגובתו של גברי לוי לא ניתן היה להשיג אמש.

 

ההסכם עם מעתוק

 

בתאריך 9.5.02 נחתם במשרדי היאחב"ל בפתח תקווה הסכם בין השופט יריב מעתוק למשטרת ישראל בהסכמת פרקליטת מחוז המרכז נורית שניט. מעתוק התחייב לפרט בעדותו את שמות נותני השוחד ודרכי קבלתו ולמסור עדות אמת מפורטת בכל הידוע לו אודות אחרים הקשורים איתו ואשר קיבלו או נתנו שוחד להטיית משחקים. זה חלק העדות שנתן מעתוק: "ב-97' פגשתי אדם בתחנת המרכזית בתל אביב, אותו הכרתי כאוהד של קבוצת כדורגל מסוימת ובעל עסק בתחנה. הוא הסביר לי שאפשר לעשות כסף על ידי כך שאני אגרום שיהיה מספר שערים מסוים במשחק, מה שנקרא בשפת ההימורים 'אובר' ו'אנדר'. אמרתי שאני לא מעוניין, אבל כעבור מספר שבועות הוא הציע לי לאחר שיחת טלפון שערך עם אדם בשם אלי כהן, שמוכר לי כשחקן עבר של הפועל ת"א, סכום של כ-8,000 עד 10,000 שקל כדי שאגרום שיהיו 3 שערים במשחק בין הפועל בת-ים להפועל רמת גן בליגה הארצית.

 

"התוצאה במשחק היתה 1:5 לבת-ים, ולא נזקקתי להטות אותו. קיבלתי על אותו משחק בין 8,000 ל 10,000 שקל". 

 

גולן חזני, מאיר תורג'מן ואורון מאירי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
יוחנן צ'יבוטרו
צילום: צביקה טישלר
צילום: שאול גולן
אלי כהן
צילום: שאול גולן
צילום: מיכאל קרמר
סבי אלנקווה
צילום: מיכאל קרמר
צילום: מיכאל קרמר
חיים מירובסקי
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים