שתף קטע נבחר

הפלגים הפלסטינים: שיחות ההודנה נכשלו

בתום שלושה ימי דיונים הודיעו אמש נציגי הפלגים הפלסטינים שלא הושגה כל הסכמה על הודנה חדשה. על רקע המשבר עזב ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, את קהיר בדרכו חזרה לרמאללה

שיחות ההודנה בקהיר עלו על שרטון - כך הודיעו אמש (יום א') נציגי הפלגים הפלסטינים, בתום שלושה ימי דיונים.

 

מאהר טאהר, נציג בכיר של החזית העממית לשחרור פלסטין, אמר אמש שלא ניתן היה ליישב את חילוקי הדעות בשאלה אם להציע הפסקת אש כוללת או הפסקת אש מוגבלת, שתפסיק רק את הפיגועים בלב ישראל: "אלו הם חילוקי דעות על טבעה של הפסקת האש. לפלגים יש עמדות שונות בנושא הזה".

 

בעקבות המשבר עזב ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, את קהיר בדרכו חזרה לירדן, ומשם לשטחים. נציגי הפלגים השונים הודיעו שיפרסמו הודעה רשמית בעניין. סמיר רושה, נציג חזית השחרור הערבית, ציין שהודעת הסיכום לא תכלול כל אזכור להפסקת הפיגועים נגד אזרחים או להפסקת אש.

 

מוחמד נזאל, בכיר בחמאס, אמר מוקדם יותר לסוכנות רויטרס כי ארגונו ועוד ארבעה פלגים פלסטיניים החליטו לדחות את ההצעה המצרית להודנה, שמשמעותה הפסקה כוללת של הפיגועים.

 

נזאל ציין שראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, אמר לפלגים במהלך פגישה שהתקיימה אתמול ש"הפסקת פיגועים נגד אזרחים בלבד אינה מספיקה, וביקש לשקול מחדש את עמדתנו ולקבל על עצמנו הפסקת אש כוללת". החמאס, הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית הודיעו בסוף השבוע שישקלו להפסיק את הפיגועים רק בקווי 67'.

 

מוקדם יותר דנו ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, וראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, במשבר בשיחות ההודנה. אבו עלא נועד גם עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, ודן עמו במשבר בשיחות. מפקד המודיעין המצרי, הגנרל עומר סולימאן, היה אמור לצאת מחר לוושינגטון, להציג את הבנות הפלגים ולהשיג ערבויות אמריקניות וישראליות להבנות אלה.

 

עם הגעתו לקהיר אמר אבו עלא כי לא תהיה הפסקת אש בחינם, וכי הפסקת האש חייבת להיות הדדית. הוא הודה כי עדיין אין ערבויות ישראליות לגבי הפסקת האש.

 

שרון: לא נהיה חלק מהסכם

 

בפגישה שהתקיימה אתמול אחר הצהריים בין ראש הממשלה, אריאל שרון, לבין נשיא המדינה, משב קצב, אמר שרון: "לישראל עניין בהפסקת אש, כולם רוצים הפסקת אש אבל אינני יודע כיצד הדברים יתפתחו שם. ישראל לא תהיה חלק מההסכם, ואם יהיה שקט מוחלט, ישראל תימנע מפעילות צבאית נגד מחבלים".

 

עוד אמר שרון כי ישראל לא תקבל הפרדה בין אזרחים לחיילים, וכן לא תקבל הפרדה בין אזרחי ישראל בתוך קווי 67' למתנחלים: "כל אזרח ישראלי מוגן על-ידי זכות ההגנה העצמית של ישראל".

 

הנשיא קצב אמר: "האם הפסקת האש היא רק אינטרס ישראלי? זה לא חשוב לפלסטינים? הפסקת אש יכולה לתת להם להשיג שיפורים כלכליים ומדיניים. נוצרה אצל הפלסטינים תחושה כאילו הם עושים טובה לישראל. הפסקת האש היא אינטרס פלסטיני מובהק".

 

רג'וב לחמאס: לימדו מחיזבאללה

 

"משמעות ההודנה אינה ויתור על האופציה הצבאית", כך אמר ג'יבריל רג'וב, יועצו לביטחון לאומי של יו"ר הרשות, יאסר ערפאת, בראיון שהתפרסם אתמול בעיתון "א-שרק אל אווסט". רג'וב קרא לפלגים הפלסטינים ללמוד מהחיזבאללה "שהגביל את פעילותו לשטחים הכבושים בלבד". הוא ציין כי על הפלגים להגדיר את הגיאוגרפיה של המאבק לתוך השטחים הכבושים, כפי שעושה חיזבאללה בחוות שבעא.

 

בראיון ביקש ג'יבריל רג'וב להדגיש: "אנו לא מקיימים דיאלוג עם החמאס כנציגי הכיבוש הישראלי". הוא ציין כי הפסקת האש צריכה להיות הדדית, "ולכלול את כל צורות התוקפנות הישראלית נגד הפלסטינים".

 

לדבריו, אין להנהגה הפלסטינית כל התנגדות שהחמאס והג'יהאד ייקחו חלק בקבלת ההחלטות הפלסטיניות, "ואני מקווה שכל הכוחות הפלסטינים יעשו זאת במסגרת של אש"ף".

 

רג'וב התייחס ליוזמת ז'נווה ואמר כי זוהי יוזמה אישית, שאינה מחייבת אף אחד. לדבריו, היוזמה לא הוצגה בפני ערפאת - "יו"ר הרשות לא בירך את היוזמה, אלא בירך את מחנה השלום בישראל".

 

הוא הדגיש גם כי "אין ביוזמה סעיף המוותר על זכות השיבה. אסור שיוזמה זו תחלק את העם הפלסטיני, והיא צריכה להעמיק את המצוקה של הימין בישראל, ולתת לשרון לסבול ממנה". 


פורסם לראשונה 07/12/2003 09:34

 

בהכנת הידיעה השתתף אילן מרסיאנו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
אבו עלא ומובארק בפגישה בקהיר
צילום: איי פי
צילום: רויטרס
דוחים את ההצעה המצרית. נזאל
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
רג'וב. גיאוגרפיה של המאבק
צילום: רויטרס
צילום: פייר תורג'מן
איננו צד בהסכם. שרון
צילום: פייר תורג'מן
מומלצים