שתף קטע נבחר

קאזה מנסה לסגור את קאזה לייט

קאזה, תוכנת שיתוף הקבצים המאפשרת הורדת קבצים פיראטיים, מחריפה את מאבק זכויות היוצרים שלה נגד תוכנת "קאזה" לייט". צביעות? אתם אמרתם

משתמשי "קאזה לייט", גירסה "רזה" של תוכנת שיתוף הקבצים "קאזה", הנטולה פרסומות ותוכנות ריגול וכוללת אנטי וירוס, גילו בסוף השבוע כי אינם יכולים להוריד את התוכנה מדף הבית הרשמי ומכל אתרי המראה שאירחו אותה.

 

הסיבה: חברת "שרמן" האוסטרלית, בעלי "קאזה", פנתה לכל ספקי האינטרנט אשר אירחו אתרים אשר איפשרו לגולשים להוריד גרסאות של קאזה לייט (השם הרשמי של הפרויקט הוא Kazaa Lite K++) ותבעה מהם למנוע את הפצת התוכנה. לטענת החברה, תוכנות כמו "קאזה לייט" מונעות ממנה הכנסות מפרסום בתוכנה – מקור ההכנסות העיקרי של החברה. אתר slyck.com מדווח, כי "שרמן" התבססה בדרישתה על חוק זכויות היוצרים האמריקני "דיגיטל מילניום", המחייב ספקי אינטרנט לפעול נגד גופים המנצלים את הרשת שלהם כדי להפר זכויות יוצרים.

 

זאת ועוד, שרמן הצליחה למנוע חיבור של משתמשים קיימים בתוכנת קאזה לייט לרשת שיתוף הקבצים של קאזה. לשם כך, היא השתמשה בשיטות בהן לא היססה לנקוט גם בעבר, במטרה לסלק מתחרים מהרשת שלה: שינוי שבוצע בטכנולוגיית "פאסט טראק", פרוטוקול שיתוף הקבצים של קאזה, גורם לרשת להיות "ידידותית פחות" לגרסאות לא רשמיות של התוכנה או גרסאות שקדמו לקאזה 2.5. גרסאות אלה יוכלו להתחבר לרשת שיתוף הקבצים אך לא יוכלו להסתייע במחשבים המאפשרים להוריד שירים מהרשת (Supernodes). כך, שרמן ממיתה את האלטרנטיבה הרזה והבטוחה יותר לשימוש לאט לאט.

 

שרמן שומרת על זכויות יוצרים

 

שרמן, אשר טענה כי אינה יכולה לשמור על זכויות היוצרים של גופים אחרים כמו אולפני הסרטים הגדולים וחברות המוזיקה, מגלה אדיקות יוצאת דופן בשמירה על זכויות היוצרים שלה. החברה התחילה את המסע שלה נגד "קאזה" עוד בחודש ספטמבר, 2003, כאשר דרשה ממנוע החיפוש "גוגל" למחוק תוצאות המובילות לאתרים של "קאזה" לייט". גוגל נענתה לדרישה והסירה שלושה קישורים ברוח זו. את הודעת "גוגל" בעניין אפשר לראות כאשר מחפשים את קאזה לייט באתר.

 

האם זה סופן של גרסאות קאזה? סביר להניח שלא. חלק מהגרסאות הלא רשמיות של קאזה לייט פעלו הערב (א'), כמו גם גרסאות רזות נוספות של קאזה כמו "דיאט קאזה". עבור חובבי שיתוף הקבצים הצעד האחרון של "קאזה" מעיד על שקיעתה הנמשכת של תוכנת שיתוף הקבצים הזו ועל עליית האלטרנטיבות, תוכנות כמו emule, BitTorrent ו-SoulSeek, שקישורים אליהן הופיעו בסוף השבוע באתר הרשמי של "קאזה לייט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים