שתף קטע נבחר

דו"ח הטרור ב-2003: ירידה בפיגועים ובמספר ההרוגים

מערכת הביטחון פירסמה את סיכום המלחמה בטרור לשנה החולפת, ממנו עולה כי יש שיפור במצבה של ישראל - בין היתר בעקבות ההתקדמות בבניית גדר ההפרדה ומרחב התפר, המקשים על ארגוני הטרור. בנתונים: ירידה חדה של 50% במספר ההרוגים בטרור לעומת שנת 2002. עם זאת, מגמת עירובן של נשים בפיגועים עלתה, כמו גם מעורבות איראן וחיזבאללה בשטחים

המלחמה בטרור מתחילה לשאת פירות: נתונים אודות המלחמה בטרור בשנת 2003, שפירסמה היום (ה') מערכת הביטחון, מצביעים על ירידה חדה של 30% במספר הפיגועים ב-2003 לעומת 2002, וכן ירידה של 50% במספר ההרוגים לעומת השנה הקודמת.

 

הנתונים גובשו בעקבות פעילות שירות הביטחון הכללי, צה"ל והמשטרה. מהם עולה כי בשנה שחלפה בוצעו 3,838 פיגועים כנגד מטרות ישראליות, בהם נהרגו 213 ישראלים (50 מהם אנשי כוחות הביטחון ו-163 הם אזרחים ישראלים). זאת לעומת שנת 2002, במהלכה בוצעו 5,301 פיגועים כנגד מטרות ישראליות, בהם נהרגו 451 חיילים ואזרחים ישראלים.

 

במערכת הביטחון מעריכים כי הירידה החדה במספר הפיגועים נובעת, בין השאר, מפעילות סיכול אינטנסיבית וכן מהקמתם של מרחב התפר וגדר ההפרדה. עם זאת, מצב ההתרעות נותר דומה במהלך השנה כולה - כ-40 התרעות בממוצע ליום.

 

תשתיות הטרור בגדה עומדות גם השנה מאחורי רוב פיגועי ההתאבדות בתחומי ישראל, בהם נהרגו למעלה מ-60% מכלל ההרוגים. ההתארגנויות ברצועת עזה ביצעו כ-70% מכלל הפיגועים.

 

מן הדו"ח: מספר פיגועי ההתאבדות בחתך אזורי


גרף טרור

 

מעורבות ערביי ישראל ומדינות ערב

 

על פי הנתונים, אזרחים מקרב ערביי ישראל שימשו גם השנה זרוע מסייעת עבור תשתיות הטרור, בדגש על התשתיות בשומרון, בכל הנוגע להוצאתם לפועל של פיגועים בתחומי הקו-הירוק.

 

השנה נחשפו 26 התארגנויות טרור של אזרחים מקרב ערביי ישראל, המונות 43 פעילים. ערבים ישראלים היו מעורבים ב-4 פיגועים, בהם נהרגו 45 ישראלים ונפצעו 227.

 

מעורבותם של ערביי ישראל בטרור כוללת: הובלת מפגעים, איסוף מודיעין על יעדי פיגועים והעברת אמצעי לחימה וחומרי גלם לייצור חומרי נפץ. 

 

איראן ממשיכה לראות בערביי ישראל יעד אסטרטגי לערעור יציבותה הפנימית של ישראל, נאמר בדו"ח. בשנה האחרונה בלטו ניסיונות להגברת הפעילות לביסוס תשתית מבצעית ומודיעינית בקרב ערביי ישראל וכן מאמצים לביסוס קשרים עם תנועות וגורמי כוח מרכזיים במגזר הערבי, מתוך כוונה לנצלם לקידום חתרנות מדינית.

 

מאז אוגוסט, חלה עליה משמעותית גם במעורבות חיזבאללה בפעילות הטרור של התנזים: חיזבאללה השתלט למעשה על פעילות התנזים בשטחים. כמו כן המשיכו גורמי איראן וחיזבאללה לנצל קשרים עם הנהגות ארגוני הטרור בכדי ליזום ולתמוך בפעילות טרור.

 

ערביי מזרח ירושלים המשיכו להסתמן כגורם משמעותי בהוצאתם לפועל של פיגועי הרג המוני בישראל, בדגש על ירושלים. החמאס בולט כארגון המוביל בגיוס ובהפעלה של ערביי מזרח-ירושלים, שנטלו חלק ב-5 פיגועי התאבדות בישראל, בהם נהרגו 64 ישראלים.

 

גדר ההפרדה מנעה פיגועים

 

במערכת הביטחון מדגישים כי הקמת גדר ההפרדה, גם באופן חלקי, הקשתה על תשתיות הטרור בשומרון להחדיר מפגעים לישראל. ארגוני הטרור ביצעו התאמות טקטיות למצב החדש: בין היתר שינו את נקודות השיגור של המחבלים המתאבדים לאזור יהודה, וכן החדירו מפגעים לתחומי ישראל דרך אזורים בשומרון, בהם לא קיים עדיין מרחב חיץ.

 

עוד מציינים בדו"ח מערכת הביטחון כי אמג'ד עבידי, שעמד בראש הג'יהאד האסלאמי בג'נין, ציין בחקירתו לאחר שנלכד כי במידה והגדר היתה מוקמת עד לבקעה, פעילי כל הארגונים היו נאלצים לחשוב על דרכים אחרות לחלוטין לבצע פיגועים.

 

בשל התקדמות בניית הגדר, תשתית חמאס בשומרון לא הצליחה מאז הפיגוע בצומת בר אילן באוקטובר 2002 להוציא לפועל פיגוע התאבדות בתחומי ישראל.

 

שימוש בנשים לטרור

 

במהלך 2003 המשיכו תשתיות הטרור הפלסטיניות להשתמש בנשים, הן כמתאבדות והן כסייעניות, לצורך ביצוע פיגועים בישראל. השימוש הנרחב בנשים נובע מההנחה המוכרת, כי נשים מעוררות פחות חשד במעברים והבדיקה שעוברות נשים במעברים היא קלה יותר.

 

השנה נעשה שימוש ראשון של הג’יהאד האיסלאמי בנשים כמתאבדות. פיגועי ההתאבדות של נשים שביצע הג'יהאד היו פיגוע ההתאבדות במסעדת "מקסים" באוקטובר ופיגוע ההתאבדות בקניון בעפולה במאי. בשני הפיגועים נהרגו 24 אזרחים ונפצעו למעלה ממאה.

 

השנה נעצרו ע"י כוחות הבטחון הישראלים 22 נשים פלסטיניות בגין מעורבות בטרור: 12 מפגעות פוטנציאליות ו-10 סייעניות.

 

המגמות החדשות בטרור

 

במערכת הביטחון רואים באירועים הבאים סימנים לאבולוציה של הטרור לתחומים חדשים:

 

  • פיגוע נגד יעדים אמריקנים – באוקטובר הופעל מטען כנגד שיירת רכבים של שגרירות ארה"ב, 3 מאבטחים אמריקנים נהרגו ואחר נפצע. זהו הפיגוע הקטלני הראשון ברצועה כנגד יעדים אמריקנים מאז 67'. הפיגוע טרם פוענח.

 

  • גיוס בעלי תיעוד זר לביצוע פיגועים -בנובמבר נעצר ג'מאל עאקל, פלסטיני בעל דרכון קנדי אשר גויס על ידי חמאס, כדי לפגוע באישיות ישראלית בכירה השוהה בצפון אמריקה או בחברי הקהילות היהודיות בצפון אמריקה.

 

  • כוונה לפגוע בראש הממשלה - ביוני נעצרו סאמר אטרש ועומר שריף, תושבי מזרח ירושלים ומובילי המתאבדים לפיגועים בקו 14 ו-6. השניים הודו בחקירתם כי הונחו ע"י החמאס לאסוף מידע אודות ראש הממשלה ואישים בכירים, ככל הנראה לצורך ביצוע חטיפה או התנקשות.

 

  • שימוש במנהרה ממולכדת - בדצמבר התפוצץ מטען חבלה רב עוצמה במשקל כ-500 ק"ג, אשר הוטמן במנהרה מתחת למוצב "חרדון" בגבול שבין רצועת עזה למצרים, מן הפיצוץ נגרם נזק למוצב עצמו.

 

  • שימוש בבעלי חיים בטרור - בינואר בוצע פיגוע באמצעות חמור ממולכד סמוך לצומת המנהרות באזור בית לחם, כתוצאה מכך נפצעה אזרחית אחת. החמאס ביצע את הפיגוע.

 

  • שימוש באמבולנסים לטרור - במאי נעצר בדרכו לביצוע פיגוע התאבדות בפתח תקווה הנער עמאר חלואן ומובילתו לפיגוע זהור חמדאן. חלואן הודה בחקירתו כי הוא וחמדאן עברו דרך המחסומים באמבולנס, כשזוהיר לבושה בחגורת נפץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
נפגעי הפיגועים. בירידה
צילום: איי פי
צילום: דובר צה"ל
נשק שנתפס בשטחים
צילום: דובר צה"ל
הגדר. מנעה פיגועים
צילום: איי פי
החוליות פיתחו אמצעים לעקיפת הגדר
צילום: איי פי
צילום: רויטרס
פיצוץ מעבדת חבלה ברמאללה
צילום: רויטרס
מומלצים