שתף קטע נבחר

מקור בממשל ל-ynet: אסד רוצה שלום? שילמד מקדאפי

רשמית, דוברים בוושינגטון מצהירים על תמיכתם בחידוש המו"מ בין סוריה לישראל. אך מאחורי הקלעים, גם בממשל רואים בהתבטאויות המתונות של אסד "תרגיל תקשורתי", וניסיון לחמוק מהלחץ. מסר ברוח זו הועבר לירושלים, ועשוי להסביר את התגובה הצוננת של שרון ליד המושטת מדמשק

גורמים בדרגים שונים בממשל האמריקני העבירו בימים האחרונים מסרים לישראל, המצביעים על יחס ספקני של מומחים בוושינגטון באשר לרצינות כוונותיו של נשיא סוריה.

 

בממשל בוש לא התקיים עד כה דיון מעמיק בעקבות קריאתו של בשאר אסד לפתוח במו"מ עם ישראל, משום שבוושינגטון לא סבורים לפי שעה שהדברים ראויים להתייחסות רצינית.

 

גורם מדיני בוושינגטון אמר ל-ynet: "כאשר קדאפי רצה לעשות עסקים, הוא פנה בשיחות חשאיות, ושם את הכל על השולחן. אסד יכול היה לבצע מעשים שיצביעו על רצינות כוונותיו, במקום להתראיין".

 

ככלל, התבטאויותיו האחרונות של הנשיא הסורי, ובראשן הדברים שפורסמו בשמו ב"ניו-יורק טיימס", מצטיירים בוושינגטון - כמו גם בירושלים - כתרגיל ביחסי ציבור, שנועד להוריד מאסד את הלחץ האדיר בו הוא מצוי בעקבות המערכה בעיראק.

 

הלחץ האמריקני על צווארו של אסד גבר בחודש מאי, כאשר מזכיר המדינה פאוול הציג בפניו מספר דרישות, בנושאים הקשורים לעיראק ולתמיכת דמשק בארגוני הטרור הפלסטינים ובחיזבאללה.

 

החמרה נוספת בלחץ באה עם העברת "חוק האחריות הסורית" בקונגרס, שמשמעותו - אפשרות להטלת סנקציות על סוריה. הודעתה של לוב על התפרקותה מנשק להשמדה המונית הביאה את הלחץ לשיא חדש.

 

בוושינגטון אומרים כי בניגוד למצב בטריפולי, כלל לא בטוח שאסד הוא "בעל הבית" בדמשק. עם זאת, האמריקנים סבורים כי אל לה לישראל לזנוח לחלוטין את הערוץ הסורי. "זה שווה בדיקה, אפילו אם מדובר בתרגיל ביחסי ציבור. יש תועלת מדינית מעצם הבדיקה, ויהיו לכך השלכות על המצב הכללי במזרח-התיכון", כך גורם דיפלומטי בבירת ארה"ב.

 

את ההתייחסות האמריקנית הרשמית השמיע עוזר שר החוץ למזרח התיכון, וויליאם ברנס, במהלך ביקור בקהיר. לדבריו, "כדאי להתייחס ברצינות לכל הצעה. ארה"ב תומכת במאמצים לחידוש המו"מ עם סוריה". דובר מחלקת המדינה, אדם אראלי, הוסיף: "אנו מקדמים בברכה כל צעד שיוביל לפגישות פנים אל פנים, כדי לפתור את הנושאים הגורמים לחוסר יציבות".


פורסם לראשונה 12/01/2004 23:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי פי
בשאר אסד. תרגיל ביחסי ציבור?
צילום איי פי
קולין פאוול. תומכים במו"מ, לפחות רשמית
צילום: איי פי
צילום: איי פי
מועמר קדאפי. מודל לחיקוי?
צילום: איי פי
מומלצים