שתף קטע נבחר

הליכוד: מפלגה בהמתנה

ציפייה דרוכה במערכת הפוליטית להגשת כתב האישום נגד דוד אפל. מקורבי שרון מבהירים כי לראש הממשלה אין כל כוונה לפרוש, אולם קרב הירושה כבר באופק. היום שאחרי שרון - כל התרחישים

אחרי חודשים ארוכים של המתנה, המערכת הפוליטית צפויה לקבל הבוקר (יום ד') תשובה למה שעלול להתרחש בתקופה הקרובה: כתב האישום שמגישה הפרקליטות נגד איש העסקים דוד אפל צפוי לספק מענה לשאלת מיליון הדולר - מה היה חלקם של ראש הממשלה שרון וממלא מקומו אולמט בפרשת האי היווני, אם בכלל, ומה צפוי להם כעת?

 

בסביבתו של שרון חוזרים ומבהירים הלילה כי אין בכוונתו של ראש הממשלה להתפטר. "הוא לא חושב על התפטרות ולא לחוץ מכתב האישום נגד אפל", אמרו גורמים המקורבים לשרון טרם הגשת כתב האישום. "כדאי שכולם ייכנסו לפרופורציות ויפסיקו לבחוש". מנגד, אותם גורמים מבהירים כי "אם יוגש בעתיד כתב אישום נגד ראש הממשלה עצמו, הרי שמדובר ב"סיפור אחר לגמרי".

 

לא יהיה זמן לפריימריס

 

כתב האישום נגד אפל מעסיק זה זמן רב את המערכת הפוליטית, אולם ההערכה הכללית היא שמעמדו הציבורי של שרון לא יינזק משמעותית, ובשום מקרה לא יווצר מצב בו לחץ ציבורי ייאלצו להתפטר. ועם זאת, כבר חודשים לא מעטים בהם פוליטיקאים, בכירים וזוטרים, בוחשים ובונים תסריטים על מה שעשוי לקרות, אם ראש הממשלה יחליט בכל זאת, מסיבה זו או אחרת, לוותר על כסאו.

 

לפי "חוק יסוד: הממשלה", התפטרות ראש ממשלה בישראל פירושה התפטרותה של הממשלה כולה. במקרה כזה, נשיא המדינה, בהתייעצות עם הסיעות, מטיל בתוך שבעה ימים את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר-הכנסת שסיכויו להרכיב ממשלה חדשה הם הגדולים ביותר.

 

מנגד, חוקת הליכוד קובעת כי אם נבצר מיו"ר התנועה לכהן בתפקידו, הרי שיו"ר המרכז מחליף אותו באופן זמני. היו"ר מכנס בתוך 21 יום את מרכז המפלגה לישיבה דחופה, כדי לקבוע מועד לעריכת פריימריס בתוך פרק זמן שלא יעלה 90 יום.  

 

גדעון סער: יוזמה או "ספין"?

 

אמש נודע כי יו"ר הקואליציה, ח"כ גדעון סער, יוזם תיקון לחוק היסוד, לפיו, אם ראש הממשלה יפסיק לכהן, יוקצו למועמד להחליפו 21 יום, ולא רק שבעה ימים, למלאכת הרכבת הממשלה. משמעות התיקון היא שפרק הזמן יאפשר לערוך בחירות פנימיות בליכוד במסגרת פריימריס פתוחים, והיורש לא ייבחר במוסדות התנועה.

 

היוזמה לתיקון החוק מגיעה לאחר דיונים שנערכו בוועדת החוקה של הכנסת, שדנה "בחוקה בהסכמה". גורמים בליכוד, ששמעו על היוזמה, אמרו ל-ynet כי "ההצעה נראית כ'ספין' של גדעון סער, שמבקש להראות כי גם הוא עושה משהו למען שלטון תקין בליכוד, כפי שעשתה השרה לימור לבנת". גורמים אחרים אמרו: "זה מאוד אופנתי היום לתקוף את המרכז, להציע הצעות שעל פניהן אמורות להחלישו". היו בודדים שייחסו את המהלך לקרבה שבין נתניהו לסער, מתוך הנחה שהתיקון המוצע ישחק לטובתו של שר האוצר.

 

בסביבת ראש הממשלה מאשרים כי סער אוסף חתימות של חברי-כנסת מזה כחודש בנושא. מקורבי שרון אומרים כי באופן כללי, היו מעדיפים שכלל המתפקדים יבחרו את ראש הממשלה, אולם "התזמון אינו נוח" להעברת החוק. בינתיים, סער החליט שלא להניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת, בעקבות שיחה שקיים בנושא עם ראש הממשלה.   

 

גורמים בסביבתו של השר נתניהו אמרו ל-ynet כי "אין זה הזמן לעסוק בכך, ויש לתת גיבוי מלא לראש הממשלה". הגורמים הוסיפו כי רק אמש, בעקבות הפרסומים בכלי-התקשורת, נודע להם על הצעתו של גדעון סער.  

 

הפאזל הקואליציוני

 

בחירת יו"ר הליכוד שלא בפריימריס תשחק לטובתו של מי שנראה כעת כמועמד המוביל ב"קרב הירושה", הלא הוא בנימין נתניהו. שר האוצר וראש הממשלה לשעבר נהנה מעוצמה רבה הן במוסדות התנועה והן בקרב ציבור המתפקדים.

 

ככל שהדיבורים מתרבים על כתבי אישום נגד ראש הממשלה ועל תסריטים פוליטיים, נתניהו משתדל דווקא להנמיך פרופיל. בתקופה האחרונה, מציינים מקורביו, ביטל נתניהו כנסים פוליטיים ואירועים שונים, כדי שלא להצטייר כמי שחותר תחת ראש הממשלה. בסביבתו אומרים כי "כל צעד פוליטי בו ינקוט בעיתוי זה עלול להתפרש כצעד נגד ראש הממשלה המכהן". שר האוצר הבין כי דווקא שמירה על דיסקרטיות מסוימת תטיב עתה עם מעמדו. "המציאות כבר תכתיב את מה שיהיה", אמר גורם המקורב לו.

 

שר החוץ סילבן שלום יכול להוות איום מסוים על מעמדו של נתניהו במרכז הליכוד. מצבו של השר אהוד אולמרט הפוך: הוא זוכה לתמיכה בקרב המתפקדים, אך נעדר כוח ממשי במוסדות. שר הביטחון מופז נשאר מחוץ למשחק, שכן אינו מכהן כחבר-כנסת. הנגבי ולבנת לא צפויים להתמודד נגד נתניהו.  

 

אם נתניהו אכן יחליף את שרון, הרי שעומדות לרשותו שלוש אפשרויות להרכבת קואליציה: הראשונה, וככל הנראה הריאלית ביותר, היא השארת הממשלה הקיימת. אפשרות זו היא הנוחה ביותר עבור נתניהו, כאשר מבחינה כלכלית, מפלגת שינוי מדברת בשפתו, וסיעות הימין יתמכו בו. אך אם נתניהו ייצמד לקו הימני במישור המדיני, הוא עלול לאבד את טומי לפיד.  

 

אפשרות נוספת שעומדת לפתחו של נתניהו היא היצמדות לקו הימני - קרי, הליכה עם החרדים וסיעות הימין. תרחיש זה נראה ריאלי פחות, שכן הוא מסכן את משנתו החברתית-כלכלית. האופציה הפחות סבירה היא חבירה של מפלגת העבודה לממשלת אחדות. אפשרות רביעית שהועלתה בימים האחרונים על-ידי גורמים במערכת הפוליטית, אם כי לא בליכוד, היא הליכה לבחירות מוקדמות, שוב.         


פורסם לראשונה 21/01/2004 00:28

 

בהכנת הידיעה השתתף אילן מרסיאנו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
לא פורש. שרון
צילום: איי פי
צילום: עטא עוויסאת
הנמיך פרופיל. נתניהו
צילום: עטא עוויסאת
צילום: אלכס קולומויסקי
התיקון לחוק נגנז. סער
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: ישראל הדרי
חזק במרכז. שלום
צילום: ישראל הדרי
מחוץ למשחק. מופז
צילום: עמית שאבי
מומלצים