שתף קטע נבחר

עלייתה ונפילתה של דיאטת אטקינס

יותר מ-30 שנה שיגעה הדיאטה שהמציא ד"ר רוברט אטקינס את העולם: עשרות מיליוני בני אדם ניסו את שיטת ההרזייה, שאיפשרה להם לאכול סטייקים, ביצים וחמאה ללא הגבלה. כעת, שנה אחרי מותו, מודים ממשיכי דרכו של אטקינס כי הנחות היסוד של השיטה שגויות. אין ברירה, חוזרים לירקות

כאשר ד"ר רוברט אטקינס פרסם לראשונה את הדיאטה שלו, לפני 32 שנה, היא נראתה מהפכנית: לרזות ולהוריד את רמת השומנים בדם תוך כדי אכילה ללא הגבלה של סטייקים, המבורגרים, חביתות, גבינה צהובה, חמאה ושאר חלבונים ושומנים.

 

ד"ר אטקינס, קרדיולוג במקצועו, ניפץ את כל האמיתות שהפיצו רופאים במשך עשרות שנים על הסכנות שבשומנים – בעיקר מן החי. בספרו, "הדיאטה החדשנית לשמירה על הנעורים", שיצא לאור בשנת 1972, טען ד"ר אטקינס כי האויב של האדם המודרני אינו השומנים אלא הפחמימות. הוא טען כי כל מחלות ההזדקנות, כמו סוכרת, יתר לחץ-דם וטרשת עורקים, נובעות מהפרשה מוגברת של אינסולין בגוף.

 

אינסולין, ההורמון האחראי על פירוק הסוכר, מופרש כשהגוף צורך פחמימות. הוא מפרק את הפחמימות לגלוקוזה, ודוחף אותה לתאי הגוף באמצעות מחזור הדם. כאשר הגוף אינו צורך פחמימות, האינסולין אינו מופרש והתאים מייצרים אנרגיה לא מהגלוקוזה, אלא מפירוק מאגרי השומן בגוף. לכן הציע ד"ר אטקינס לצמצם עד למינימום את צריכת הפחמימות. הוא אסר על סוכרים וגם על פחמימות מורכבות, כמו דברי מאפה, תפוחי-אדמה, תירס ואורז.

 

התוצאות של דיאטת אטקינס היו מיידיות. אנשים ירדו במשקל במהירות. תוך זמן קצר הם "הפסידו" 20 עד 30 ק"ג ממשקל גופם. יותר מזה: למרות שאנשים אכלו יותר שומנים ויותר חלבונים, כמות השומנים בדמם – כולסטרול וטריגליצרידים – דווקא ירדה.

 

לדברי הדיאטנית רחל גרנות, מהמרכז הרפואי הרצליה, הירידה בשומנים בדם, ואפילו בסוכר בדם, נבעה מהירידה במשקל הגוף. היעדר האינסולין יצר תחושה של שובע בגוף, מה שהפחית את כמות האוכל הכללית שהאדם צרך. יותר מזה, הגוף זיהה את היעדר הפחמימות כרעב – והגיב אליו כשם שהוא מגיב לרעב: פחות תיאבון ויותר פירוק של שומנים וחלבונים של הגוף. התוצאה היתה ירידה במשקל.

 

בשלב הראשון, אנשים אהבו מאוד את דיאטת אטקינס: כל מה שנאסר עליהם לאכול עד אז, כמו כמות גדולה של סטייקים, חביתות גדולות וגבינות שמנות – נעשה פתאום מותר. בימים הראשונים אנשים אכלו יותר, אבל כעבור כמה ימים הם צרכו כמויות פחות גדולות של חלבונים ושומנים.

 

15 מיליון עותקים נמכרו

 

ספרו של ד"ר אטקינס היה להיט. הוא נמכר בארצות הברית ביותר מ-15 מיליון עותקים ושהה במשך חמש שנים רצופות ברשימת רבי-המכר של ה"ניו-יורק טיימס". עשרות מיליוני אמריקנים ניסו את הדיאטה. כדי לקדם אותה, הקים ד"ר אטקינס את "מכון אטקינס", שהכשיר דיאטנים שהפיצו את הדיאטה ומכרו מוצרים הקשורים אליה.

 

היו שאמרו כי זוהי דיאטה קשה לביצוע. אסור לגמרי לאכול לחם, פסטה, דברי מאפה, גלידות וכל מאכל עם סוכר לגמרי. יש להגביל את אכילת הפירות (משום שיש בהם סוכר שהוא פחמימה), ולהגביל גם את צריכת הירקות ומוצרי החלב הניגר. אסור גם לשתות משקאות עם קפאין, משום שהוא גורם לתאווה מיוחדת לפחמימות.

 

מצד שני, חייבים לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום ומומלץ להשתמש בתוספי מזון כמו מינרלים, מולטי-ויטמינים וחומצות שומן חיוניות. בתחילת הדיאטה אסור לאכול מאכלים המשלבים חלבונים עם פחמימות, כמו קטניות.

 

אבל הרופאים הממוסדים מעולם לא אהבו את הדיאטה של אטקינס. הם טענו כי יש בה סכנות רבות. האגודה הרפואית האמריקנית כינתה אותה "טירוף תזונתי מסוכן". גם ארגון הבריאות העולמי לא המליץ עליה.

 

הסכנה העיקרית בדיאטת אטקינס נבעה מכך שהגוף נאלץ לפרק כמויות גדולות של חלבונים, שתוצריהם הגיעו אל הכבד ואל הכליות. אנשים שחיו במשך שנים עם נטייה "רדומה" למחלות כליות, פיתחו מחלות מסוג זה בעקבות הדיאטה. סכנה נוספת היתה לחולי הלב. אגודת הקרדיולוגים האמריקנית פירסמה בזמנו הודעה חריפה, לפיה אטקינס "מבלבל את הציבור האמריקני". לדעתם, הדיאטה שלו גורמת לירידה במשקל לטווח קצר – אבל עלולה לגרום נזקים בטווח הארוך.

 

לדברי גרנות, הדיאטה של אטקינס מסכנת גם את מערכת העצבים. הפחמימות מעלות את רמת ההורמון סרוטונין בדם. ההורמון הזה אחראי על מצב-הרוח. היעדר הפחמימות בדיאטה פגע במצב רוחם של האנשים שהשתמשו בה. היו אנשים שנכנסו לדיכאון והתקשו לתפקד בגלל הדיאטה.

 

"אישה אחת סיפרה לי שהיא שהצליחה לרדת יפה במשקל, אבל כבר ביום הרביעי לא היתה מסוגלת לעלות אפילו ארבע מדרגות", מספרת גרנות. "הסיבה לכך היא שהמערכת העצבית בגוף ניזונה מפחמימות, וכאשר חסרות פחמימות – אצל חלק מהאנשים היא אינה מתפקדת כראוי". סיכון נוסף: דיאטת אטקינס עלולה לגרום לאבנים במרה.

 

בעיה נוספת של הדיאטה, לדברי הדיאטנית דנה ויילר, היא המחסור בירקות, פירות וחלק ממוצרי החלב. הגוף מקבל פחות מדי ויטמינים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון, הנמצאים בפירות, בירקות ובדגנים. שתי התזונאיות, ויילר וגרנות, מתנגדות לדיאטה של אטקינס, אם כי הן מודות שלחלק מהאנשים הדיאטה הזאת הועילה.

 

הוליווד אימצה בחום

 

בשנת 1992 היה "קאמבק" לדיאטה של אטקינס. ידוענים רבים אימצו אותה ושחקניות רבות סיפרו כי הצליחו להגיע לחיטוביהן רק בעזרתה. בין התומכות בדיאטה: ג'ניפר אניסטון, קתרין זיטה-ג'ונס, קורטני קוקס, מיני דרייבר וג'רי האליוול.

 

בשנים האחרונות הפך ד"ר אטקינס למעצמה. הספר שלו (שתורגם גם לעברית, ויצא לאור בהוצאת "מטר") הפך ללהיט בינלאומי, ועשרות מיליוני בני-אדם ברחבי העולם ניסו את הדיאטה שלו. אלפי דיאטנים עבדו ב"שיטת אטקינס". בשנת 2002 הכניסה הדיאטה כ-100 מיליון דולר בארצות-הברית בלבד.

 

בשנה שעברה קיבלה הדיאטה של אטקינס עוד דחיפה. שני מחקרים, שפורסמו במגזין היוקרתי "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", השוו בין הדיאטה של אטקינס לבין דיאטות אחרות והגיעו למסקנה כי בדיאטה של אטקינס התוצאות היו טובות יותר בטווח הקצר.

 

באחד המחקרים חולקו 63 אמריקנים שמנים לשתי קבוצות: אחת מהן קיבלה דיאטה מסורתית, דלת-שומן, והשנייה קיבלה את הדיאטה של אטקינס. כעבור שישה חודשים התברר כי "נבדקי אטקינס" איבדו פי שניים ממשקלם לעומת הקבוצה השנייה. בדמם אף היתה כמות גבוהה יותר של HDL (כולסטרול טוב) מאשר בקבוצה האחרת. בתום שנה למחקר כבר לא נמצאו הבדלים כה ברורים בין שתי הקבוצות. התברר גם כי אנשים רבים פרשו מדיאטת אטקינס, משום שהיא קשה מאוד לביצוע.

 

"המחקרים נעשו במשך שנה בלבד", אומרת ויילר, "ותוצאותיהם אינן מלמדות על ההשפעות של הדיאטה לטווח הארוך. יותר מזה: המחקרים נערכו במסגרת מכון אטקינס. מעולם לא נערך מחקר בלתי תלוי, שבדק בצורה אובייקטיבית את השפעות הדיאטה".

 

ד"ר אטקינס הלך לעולמו בחודש אפריל 2003, הרופאים מעולם לא אהבו את דיאטת אטקינס. האגודה הרפואית האמריקנית כינתה אותה: "טירוף תזונתי". לעומת זאת, ג'ניפר אניסטון וקתרין זיטה-ג'ונס נשבעו לה אמונים ועד יום מותו לא ויתר על התיאוריה שלו. כעת, אחרי מותו, מודים גם אנשי המכון שלו: עדיף עם קצת פחות אומצות, קצת פחות בשר אדום, קצת פחות ביצים, קצת פחות שומנים רוויים.

 

שומנים? תלוי איזה

 

אחרי שנים ארוכות של ביקורת מצד עולם הרפואה, נשמעים קולות פחות בטוחים גם בקרב חסידיו המושבעים של ד"ר אטקינס. קולט חיימוביץ, מנהלת המחקר וההסברה במכון אטקינס, אמרה בשבועות האחרונים בסמינרים של תזונאים ברחבי ארצות-הברית, כי רק 20 אחוז מן הקלוריות של הסועד צריכות להגיע משומנים רוויים.

 

לכאורה מהפכה, אבל דובר מכון אטקינס טוען כי חיימוביץ אומרת בדיוק אותם דברים זה חמש שנים. לדבריו, ד"ר אטקינס המנוח אמר תמיד כי אנשים צריכים לאכול סוגי מזון אחרים ולא רק בשר אדום, ביצים ושומנים מן החי. השינוי היחיד שחל בימים האחרונים הוא בהצגת הדיאטה בפני הציבור ובהדרכה איך לבצע אותה – לא בדיאטה עצמה.

 

אחת הסיבות לשינוי היתה דיאטה אחרת – אף היא דלת פחמימות – שהוצגה בשוק האמריקני באפריל אשתקד. "דיאטת סאות'-ביץ'" מטיפה לאי-צריכת פחמימות, אבל גם להתנזרות משומנים רוויים, שד"ר אטקינס לא אסר. הספר המציג את דיאטת סאות-ביץ' נמכר כבר בחמישה מיליון עותקים בארצות-הברית, ויצר תחרות לדיאטנים העובדים בשיטת אטקינס.

 

גם בגרסה המשוכתבת שלה דיאטת אטקינס מטיפה לצריכה גבוהה של שומנים – אבל עכשיו מדברים אנשי אטקינס על יותר שומנים בלתי-רוויים, הבאים מן הצומח או מדגים, ופחות שומנים רוויים, המגיעים מבשר, חמאה וגבינות.

 

פול וולף, מנכ"ל מכון אטקינס, אומר כי העיתונות הדגישה את הסטייקים העסיסיים, את החביתות הענקיות ואת החמאה החופשית בדיאטת אטקינס משום שמבחינתה זה היה "סיפור סקסי", שבאמת קידם את הפצת הדיאטה, אבל ד"ר אטקינס עצמו לא הטיף מעולם דווקא למזונות אלה.

 

אבל אמריקנים רבים, שדבקו באדיקות בדיאטת אטקינס, היו בהלם: אותו "שינוי קל בדגשים", שהציג המכון, הוא מבחינתם שינוי מהפכני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
ד"ר רוברט אטקינס. עד יום מותו לא ויתר על התיאוריה שלו
צילום: איי פי
קתרין זיטה ג'ונס. כמו רבים בהוליווד, גם היא צידדה באטקינס ובדיאטה שלו
צילום: מריאן הול
לחם. האויב המרכזי של דיאטת אטקינס
צילום: מריאן הול
ד"ר רק שאלה
מומלצים