שתף קטע נבחר

מאדים: דגימות הקרקע מעוררות תהיות בקרב החוקרים

בדיקת הדגימות שהעבירה הגשושית "ספיריט" ממכתש גוסב מעלה שאלות רבות לגבי אופיו וטיבו של כוכב הלכת. מדעני נאס"א: "עדיין מוקדם לקבוע האם התקיימו על המאדים תנאים לקיום חיים"

לאחר שהעבירה צילומים מפורטים, מצאה סימנים לקיום מים ומדדה את הטמפטרטורה על פני כוכב-הלכת האדום, ממשיכה הגשושית האמריקנית "ספיריט" במשימתה על המאדים, ואמש (ג') היא העבירה מידע על דגימות שלקחה מאדמתו. (לפרוייקט מיוחד של ynet בנושא - לחצו כאן).

 

ניתוח מעמיק של דגימות האדמה שלקחה הגשושית מפני המאדים אישר סברות קודמות שהיו ידועות למדענים, אך במקביל הציב שאלות וחידות נוספות בקשר להיסטוריה הגיאולוגית של כוכב-הלכת האדום. "מאדים לא יחשוף בפנינו את צפונותיו כל כך מהר, יקח זמן רב עד שנגלה את כל הסודות", אמר מנהל תוכנית המחקר במסיבת עיתונאים שנערכה אמש.

 

הספיריט, שנחתה על המאדים לפני מספר שבועות, אספה דגימות אדמה באמצעות מכשור מיוחד שהותקן על סיפונה. בדיקה ראשונית של הקרקע בנקודת הנחיתה, העלתה כי היא מכילה כמויות גדולות מאוד של צורן וברזל, וכמויות קטנות יותר של גופרית, כלור, סידן

וניקל. המדענים מעריכים כי האזור בו נחתה הגשושית, מכתש גוסב, היה בעברו מוצף במים.

 

הממצאים אישרו באופן חד-משמעי את המידע הבסיסי שהעבירו משימות המחקר הקודמות של סוכנות החלל האמריקנית למאדים, אך המדענים הופתעו לגלות בקרקע מינרל שבדרך כלל נמצא בסלעים וולקניים, ועשוי להעיד על זרימה היסטורית של מגמה מותכת על פני כוכב-הלכת.

 

"דבק כימי" מסתורי

 

בנוסף, המדענים זיהו מרכיב כימי שהרכבו ואופיו טרם ברור, המכונה "דבק כימי", ומחבר את חלקיקי הקרקע הקטנים זה לזה בקבוצות זעירות. החוקרים ציינו כי הם ציפו שהחלקיקים הקטנים יתפוררו כתוצאה מהלחץ שיפעילו עליהם המכשירים של הספיריט, "אך שום דבר לא התפורר, החלקיקים פשוט נדבקו זה לזה ולא עזבו. מה מחזיק אותם יחד"? אמרו בנאס"א.

 

המדענים ציינו כי ייתכן והחלקיקים שנבדקו נסחפו לקרקע המכתש ממקומות אחרים על המאדים, בעקבות סופות אבק או תופעות אחרות. אך מכשירי הגשושית מסוגלים לחפור מתחת לפני השטח, ולדגום את הקרקע בעומקים משתנים. דגימות אלה יתנו למדענים רמזים נוספים לחקר התופעות הגיאולוגיות של כוכב הלכת האדום, ועשויים לסייע במתן תשובות לשאלה הבוערת המטרידה רבים, בכל הקשור לטמפרטורות על פניו, ובפרט לשאלה האם אי פעם היה כוכב הלכת חמים או לח מספיק כדי לקיים חיים.

 

שאלות רבות נותרו פתוחות

 

בנאס"א ציינו כי עדיין מוקדם לקבוע האם אי-פעם התקיימה סביבה שאפשרה קיום חיים על פני המאדים, אך אופטימיים לגבי המשך המחקר. משימתה של הספיריט, המתוכננת להימשך כשלושה חודשים, הוא לענות על שאלה זו ושאלות נוספות. "זה עדיין מוקדם לענות על שאלות", אמרו בנאס"א, "עלינו להרכיב את הפאזל שלב אחר שלב, ולשם כך נצטרך להיעזר בכל היכולות של הגשושית".

 

כתב ynet מוסיף: בעוד מספר ימים עתידה "אופרטיוניטי", גשושית החלל התאומה של ספיריט, להגיע אל המאדים ולנחות על צידו השני. מסע המחקר של אופרטיוניטי דומה לזה של ספיריט, ומשימותיהן כמעט זהות - רק בסביבות שונות של כוכב-הלכת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום פני השטח של המאדים, כפי שהעבירה הגשושית
צילום: נאס"א
הספיריט על פני המאדים (הדמיה)
צילום: נאס"א
מומלצים