שתף קטע נבחר

כוחות הערבוב

השמאל צריך להתנגד לדרישה הפלסטינית לזכות השיבה, כפי שהוא מתנגד להתנחלויות

מוטב שלא נשלה את עצמנו באשר למלחמה הזאת. זאת לא מלחמה על חמשת האחוזים מהגדה שאהוד ברק לא מוכן להעביר לשליטה פלסטינית, וגם לא על ירושלים. המלחמה הזאת היא על זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לשטחי ישראל. לא פחות.
ושיבה בלתי מוגבלת של פלסטינים לתחומי ישראל פירושה ויתור על מדינה יהודית. ישראל אינה יכולה ואינה צריכה להסכים לדרישה הזאת, ואין לה ברירה אלא להכריח את הפלסטינים להכיר בזה. הם יצטרכו להשלים (כמו שאנחנו השלמנו לאחר זמן רב) עם העובדה שאף אחת משתי התנועות הלאומיות לא תוכל לקבל את כל השטח שבין הים לירדן. אף אחת לא תוכל להיפטר מן השנייה.
מלחמת העצמאות של הפלסטינים, כמו מלחמת העצמאות שלנו, היא ביטוי של השאיפה הלאומית המקסימליסטית: השאיפה למדינה פלסטינית בכל שטח ישראל. כמו מלחמת העצמאות שלנו, וכמו הניסיון שלנו להרחיב את המדינה היהודית אל כל השטח שבין הירדן לים, הם עתידים להיתקל בסלעי המציאות: ישראל, כמו פלסטין, לא הולכת לשום מקום, מפני שאין לה לאן ללכת. שתי התנועות הלאומיות - הציונית והפלסטינית - ירצו או לא ירצו, יצטרכו להתחלק בשטח הקטן הזה, או לחיות בבוסניה לנצח.
מאחר שחלוקה ופרידה הן הפתרון היחיד, ההבדל הפוליטי המכריע כרגע הוא בין כוחות הערבוב לכוחות הפרידה. הדרישה הפלסטינית לזכות השיבה של פליטים לתוך ישראל (בניגוד לשטחים הכבושים) שייכת במובהק לכוחות הערבוב. מהטעם הזה השמאל - ככל שהוא תומך בשתי מדינות לשני עמים - צריך להתנגד לה בכל תוקף. ובדיוק מאותו טעם הוא צריך להמשיך להתנגד למאמצי המתנחלים להרחיב את היישוב היהודי בשטחים הכבושים. היכולת של ישראל ופלסטין להתקיים זו לצד זו, תלויה בניצחון של כוחות הפרידה על כוחות הערבוב. בניצחון על כל מה שמאיים לפזר ולטשטש את שני הגושים הטריטוריאליים המרכזיים שלפי קוויהם הגיאוגרפיים אפשר להיפרד (למרות ששום פרידה לא תהיה מושלמת ונקייה). הגדלה דרסטית של המיעוט הערבי בתוך ישראל, כמו הגדלה דרסטית של המיעוט המתנחל בתוך השטחים, פועלת לסיכול אפשרות הפרידה.
כשם שאסור לנו להשלות את עצמנו באשר לדיבורים עזי המצח של המתנחלים על "שלום בדור הבא", שפירושם הרחבה זוחלת של ההתנחלויות, כך כדאי שלא נשלה את עצמנו באשר לעובדה שהפלסטינים נלחמים על זכות השיבה. אם השמאל מאמין במה שהוא עצמו אומר - שתי מדינות לשני עמים - הוא חייב להתנגד לזכות השיבה באותה תקיפות ובאותו המרץ שהוא מתנגד למפעל ההתנחלות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים