שתף קטע נבחר

מתי אקמול יכול להיות מסוכן

מומחים מזהירים כי התרופה המוכרת בארץ בין היתר כ"אקמול" ו"דקסמול" עלולה להביא להרס הכבד ולמוות במינון יתר. רופא ישראלי: עדיף שמשככי כאב ינתנו רק במירשם

היא אחת התרופות הנמכרת ביותר, ואף לא מצריכה מירשם רופא, אלא שמעטים יודעים כי "פרצטאמול" – התרופה המוכרת בארץ כאקמול ודקסמול ונמצאת כמרכיב בעשרות תרופות נוספות, עלולה להיות קטלנית במינון יתר ולגרום להרס הכבד.

 

ארגון התרופות והמזון האמריקאי, ה- FDA הזהיר בסוף השבוע האחרון כי יותר מ-56 אלף איש מאושפזים מידי שנה בשל הרעלת פרצטאמול, וכמאה תושבים בארה"ב מתים מידי שנה לאחר שנטלו כמות עודפת של התרופה.

 

אחת הסיבות העיקריות למינון העודף היא התקווה של חלק מהחולים כי נטילת כמות עודפת של התרופה, תביא להקלה בשיכוך הכאבים. אלא שכמות הגדולה מ-4 גרם ליום (8 גלולות) גורמת להרס הכבד ולסכנת חיים של ממש.

 

השבוע החליט ה- FDA לפצוח בקמפיין אשר יזהיר מפני כמות עודפת של משככי כאבים הכוללים לא רק את הפרצטאמול, כי אם גם תרופות מסוג NSAIDS הכוללות אספירין, נורופן, וולטרן ורבות אחרות – אלו עלולות לגרום להרס הכליות ודימומים ממערכת העיכול.

 

במקביל לאזהרות הנוגעות למינון היתר, יזהיר ה-FDA גם משילוב משקאות אלכוהוליים יחד עם נטילת פרצטאמול העלולים לגרום אף הם לנזק קשה לכבד.

 

"אנו רוצים שהציבור יקח במלוא הרצינות את ההשלכות של שימוש לא מושכל בתרופות משככות כאב", אמר אלן שפירו, ראש אגף השיווק ב-FDA המתכנן אף להוסיף תוויות על אריזות התרופות שיזהירו מפני הסכנות שבשימוש יתר.

 

"אנו מודעים לסכנה שבתרופות משככות כאבים", אומר ל-ynet ד"ר אמיתי אלקיים, מומחה בכיר לרפואה פנימית מהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר, "אנו רואים את תוצאות נטילת משככי כאבים חדשות לבקרים, ולעיתים מאוחר מידי מכדי להציל את הכבד או הכליות, ואז אלו מגיעים לכדי מוות או צורך בהשתלה".

 

"דעתי אינה נוחה מכך שמשככי כאבים רבים ניתנים לקניה ללא מירשם רופא", הוא מוסיף, "הייתי מעדיף שתרופות כאלו, ינתנו על ידי רופא בהתוויה הנכונה, שתמנע שימוש יתר. הסכנה גבוהה הרבה יותר בקרב מבוגרים בשנות ה-60 ויותר לחייהם, הנוטלים את משככי הכאבים ללא כל בקרה, וגורמים לנזק בלתי הפיך לכבד, לכליה וללב".

 

תגובת 'טבע': אקמול תרופה בטוחה

 

אקמול הינה תרופה ללא מרשם, מהבטוחות שיש, מגיבים על הנאמר בכתבה זו אנשי חברת טבע, יצרנית התרופה. בישראל משווקות מדי שנה מיליוני אריזות וזאת במשך עשרות שנים. בכל העולם וגם בארץ נהוג לשווק תרופות ללא מרשם המאושרות מבחינה בטיחותית על-ידי רשויות הבריאות, ובכללם החומר הפעיל פארצטמול, אשר הינו בטיחותי לשימוש ואינו מצריך מרשם רופא.

 

"פארצטמול הינה התרופה היחידה מהקיימות בשוק התרופות ללא מרשם אשר נבדקה בטיחותה לאורך זמן - במשך 40 שנה", מוסיפה ד"ר מיה הלפרין, המנהלת הרפואית של חברת 'טבע', "כל תרופה שנלקחת במינון יתר עלולה לגרום נזק. חשוב ביותר להשתמש בתרופות בדיוק לפי המינונים והכמויות המצוינות ע"ג המוצר, או לפי הנחיות הרופא. אקמול היא התרופה ללא מרשם מהבטוחות שיש בישראל ו'טבע' שמחה שנושא של בטיחות בנטילת התרופות עולה ביתר שאת על סדר היום. חברת 'טבע' מודעת לחשיבות הנושא של לקיחת תרופה באופן מאוזן ופועלת בדרכים רבות על מנת ליידע את הצרכנים בשימוש נכון במגוון התרופות שלה".


פורסם לראשונה 25/01/2004 09:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
אקמול. מינון גבוה הורס את הכבד
צילום: גבי מנשה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים