שתף קטע נבחר

היועץ מזוז: יש יותר ממידע שואנונו מתכוון להפר את החוק

בדיון בוועדת חוקה, אמר היועץ המשפטי לממשלה: "יש הצדקה משפטית להטיל מגבלות מסויימות על ואנונו". בדיון הסוער השתתף גם יחיאל חורב, האחראי על הביטחון במערכת הביטחון, ואחיו של ואנונו, מאיר, שביקש לא להמשיך להעניש את אחיו. המגבלות על ואנונו ייקבעו בתום שימוע שייערך לו. אחיו של ואנונו בדיון: "על טננבוים מגינים אבל ואנונו הוא סתם מרוקאי קטן ואפשר להכניס לו"

"יש לנו יותר ממידע שואנונו מתכונן לנקוט בכל אמצעי שעומד ברשותו להפרת החוק. הוא אף הצהיר בעל פה ובכתב שהוא מתכוון לנקוט בכל אמצעי שעומד לרשותו. אנחנו לא מדברים על פעילות ציבורית נגד נשק גרעיני בעולם, אנו מדברים על מידע קונקרטי שהגיע לידיו בתוקף עבודתו בכור". כך אמר הבוקר (ג') היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדיון בוועדת החוקה בכנסת, בנושא שחרורו הקרוב של מרגל האטום ואנונו.

 

"יש הצדקה משפטית להטיל מגבלות מסוימות על ואנונו. כל מה שהוא לא מעצר מינהלי ייצור פרצות", אמר היועץ. המגבלות על ואנונו ייקבעו סופית לאחר שיינתן שימוע לואנונו או לבאי כוחו והמגבלות יהיו כפופות לביקורת בית משפט.

 

במערכת הביטחון חוששים כי לאחר שחרורו, בעוד כחודש וחצי, ישוב מרגל האטום ואנונו לעסוק בחשיפת הסודות מהכור בדימונה. לפני כשלושה שבועות הוחלט בדיון מיוחד בלשכת ראש הממשלה כי ישראל לא תטיל על ואנונו מעצר מינהלי. המגבלות שככל הנראה הוחלט עליהן עד כה: דרכונו של ואנונו ישלל, וכך תימנע ממנו האפשרות לצאת מהארץ. כמו כן יאסר עליו להתראיין לאמצעי התקשורת, ויהיה פיקוח על צעדיו. טרם הוברר איזה אופי בדיוק יישא הפיקוח. 

 

ההגבלות ייקבעו לאחר שימוע

 

ועדת החוקה התכנסה לדיון ביוזמת ח"כ זהבה גלאון. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל איתן, החליט בצעד חריג למנוע מנציגי התקשורת האלקטרונית להיכנס לחדר הוועדה, ונימק זאת בהתחייבויות כלפי גורמים במערכת הביטחון.  

 

לשאלותיה של ח"כ גלאון, אלו מגבלות מתכוונת המערכת לשים על ואנונו, ענה היועץ המשפטי: "ברור לנו לחלוטין כי הוא ריצה את עונשו וצריך ללכת לחופשי והשאלה היא כיצד מאזנים בין הערכים. לאחר הדיונים שללתי לחלוטין את רעיון המעצר המינהלי, למרות שברור כי הוא נותן פתרון מלא לחששות. המתכונת המדויקת של המגבלות תיקבע סופית לאחר שיינתן לואנונו שימוע".

 

יו"ר הקואליציה ח"כ גדעון סער אמר בדיון כי צריך לגבות כל מגבלה עליה תחליט מערכת המשפט ולאור דבריו של היועץ המשפטי, לשקול מחדש את המשך כליאתו של ואנונו.

 

מערכת הביטחון: הוא מסוכן

 

יחיאל חורב, הממונה על הביטחון במערכת הביטחון, הופיע לראשונה בפני ועדת החוקה של הכנסת. "כל החצים מופנים אלינו, כאילו אנחנו השטן של המדינה. אני עומד בראש הגוף שצריך למנוע חשיפת סודות גרעין. קהילת המודיעין והביטחון כולה הצטרפה לדעה שואנונו יכול לגרום נזק. במקרה שלו, אין הערכות מצב. האיש פשוט אומר הכל. אפילו בתי המשפט וכל השופטים שהוא עמד בפניהם אמרו כי האיש מסוכן".

 

חורב היה נסער מאוד במהלך הדיון והוסיף: "אנחנו במצב לא קל, כי הדרג המשפטי ביטל אפשרות של מעצר מינהלי. אני חושש ממצב של ישראבלוף שבו ההגבלות לא יהיו ממשיות ואחרי שיקרה משהו, יאשימו אותנו".

 

אחיו של ואנונו: אין לו סודות נוספים

 

בדיון נכח אחיו של ואנונו, מאיר, שדיבר אף הוא עם חברי הוועדה. "עובדה פשוטה היא ש-17 שנה אף אחד לא שמע את קולו של אחי ואי אפשר היה לצלם אותו. אחי ישב עשר שנים בבידוד, כשהמטרה היתה להוציא אותו מדעתו. הנזק שנגרם לו ילווה אותו סוף ימיו".

 

מאיר ואנונו הודה שאחיו רוצה לצאת מהמדינה. "מה יש לו לעשות פה? עד היום אומרים שהוא גרם נזק למדינה, אבל לאף אחד לא אומר מה הנזק. שורה של אנשי מקצוע, מדענים ואנשי ציבור, אומרים שהוא דווקא חיזק את ביטחונה. עכשיו פתאום מדברים על נזק עתידי. אני מבקש מחברי הוועדה – תצאו מנקודת הנחה שאין לו סודות נוספים. אז למה להעניש אותו? אחי אמר לי במפורש כי אין לו סודות נוספים".

 

לדברי ואנונו, חורב ומערכת הביטחון חוששים מנזק הסברתי למדינה. "מפחדים שיחשוף את החטיפה שלו, שהזריקו לו סמים. חוששים שהוא יישב בתחנות שידור זרות ויגרום נזק. מאיפה כל הפרסומים כי מרדכי אמר שיש למחוק את המדינה? שהוא חוגג מכל פיגוע? מאיפה זה מגיע? התשובה היא - מהמשרד של יחיאל חורב. מישהו מדבר בשמו כל הזמן. יצרו שנאה עצומה כלפיו. יש לכם אחריות על החיים שלו".

 

בשלב זה פרץ מאיר בבכי: "ההורים שלי סבלו סבל רב. האחים סבלו סבל רב. השם הפך לשם גנאי. עזבו את המשפחה. על טננבוים מגינים אבל ואנונו הוא סתם מרוקאי קטן ואפשר להכניס לו עוד".


פורסם לראשונה 09/03/2004 11:13

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
ואנונו. מה יהיו המגבלות?
צילום: איי פי
צילום: סבסטיאן שיינר
היועץ מזוז. "מידע קונקרטי"
צילום: סבסטיאן שיינר
מומלצים