שתף קטע נבחר

ריבלין מבטל את ועדות החקירה הפרלמנטריות בכנסת

יו"ר הכנסת החל בהליכים לביטול עבודת ועדות החקירה לסחר בנשים, לאלימות בספורט ולאיתור נכסים של נספי שואה. לטענתו, "הוועדות הפכו לסידור עבודה פוליטי". הנימוק שלו לסגירת הוועדה על סחר בנשים: "הנושא לא ייפסק גם עוד 3,000 שנה". באופוזיציה זועמים: "המהלך נועד להביא לאחיזה חזקה יותר של הליכוד בכנסת"

פרסום ראשון: יו"ר הכנסת ראובן ריבלין החליט לאחרונה לסגור את שלוש ועדות החקירה הפרלמנטריות בכנסת. מדובר בוועדת החקירה בנושא האלימות בספורט, הוועדה לבדיקת תופעת הסחר בנשים והוועדה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה.

 

יו"ר הכנסת, שהחל כבר בהליכים למימוש ההחלטה, מנמק אותה בכך שהדבר יביא לייעול עבודת הח"כים ומאשים את יושבי ראש הוועדות הללו כי הם "פוליטיקאים מתוסכלים שעשו שימוש לרעה בהליכי הכנסת". 

 

לטענתו, הוועדות הללו הפכו ל"סידור עבודה פוליטי" וסגירתן תמנע כפל ועדות באותם הנושאים. לעומת זאת, באופוזיציה תוקפים את ההחלטה וטוענים כי "הכל נועד כדי להביא לאחיזה פוליטית חזקה יותר של הליכוד בכנסת".

 

לפי החלטת ריבלין, הוועדות יבוטלו בסוף השנה, שלוש שנים לפני תום מועד כהונתן. משמעות הדבר היא שבפועל, בשל הפגרות הרבות, נותרו לשלוש הוועדות הללו רק חודשיים שלושה של עבודה.

 

ספורט: "האלימות לא תעצר" 

 

הוועדה בנושא האלימות בספורט הוקמה בעקבות פנייה של ראשי קבוצות הכדורגל לכנסת ה-15 בדרישה לגיבוי ציבורי במאבק באלימות.

 

האלימות בספורט רק מחריפה בשנים האחרונות ובכל זאת הצליחה הוועדה לזקוף לזכותה הצלחות ושינויים חקיקתיים במלחמה נגד האלימות וההימורים הבלתי חוקיים בספורט.

 

הוועדה היתה אחד הגורמים המרכזיים בהחלטה להוריד גדרות במגרשי הכדורגל, והצליחה להביא להחמרת הענישה כלפי מתפרעים, כתבי הרחקה לאוהדים לפי צילומי וידיאו והגברת הענישה של עברייני הימורים בלתי חוקיים.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אבשלום וילן (מרצ), הביע זעם על החלטת ריבלין. "אסור להגביל את עבודת הוועדה, היא חייבת לעבוד על תהליכים ארוכי טווח. תופעת האלימות בישראל לא נעצרת, לצערי, בהתאם ללוח הזמנים של הכנסת".

 

"הסחר בנשים יימשך עוד 3,000 שנה"

 

בהתייחסו לסגירת הוועדה לתופעת הסחר בנשים, אמר ריבלין כי "להערכת מומחים הטיפול בנושא לא ייפסק גם עוד 3,000 שנה". לדבריו, "הסחר בנשים החל באלף הראשון עוד מראשית ההיסטוריה. אולי אפילו בפרה היסטוריה היה סחר בנשים", העיר בעוקצנות ריבלין. "הטיפול בסחר לא הסתיים, עבודת הוועדה כן", אמר.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) אומרת בתגובה: "קל להגיד שהיו זונות, יש זונות ויהיו זונות, ולכן יש סחר בנשים. אני מצפה מריבלין להתעמק ולהתייעץ עם גורמים מקצועיים לפני שהוא מחליט על סגירת הוועדה. הכנסת צריכה להתגאות בהצלחה שלנו, מכל העולם באים כדי ללמוד כיצד המדינה נאבקת בסחר בנשים".

 

ח"כ גלאון יזמה את הקמתה של הוועדה לפני ארבע שנים בעקבות דו"ח של מחלקת המדינה האמריקנית, שקבע כי ישראל נמצאת ברשימה השחורה של מדינות שלא מטפלות בתופעת הסחר בבני אדם. למעשה, הקמת הוועדה סייעה כנראה במניעת נקיטת סנקציות כלכליות על ישראל.

 

הוועדה בדקה את תופעת הסחר ואת התנאים בהם מוחזקות הנשים, פיקחה על תפקוד המשטרה בחקירות ודאגה להחמרת הענישה נגד עבריינים. מתוך הוועדה יצאה גם ביקורת על המערכת השיפוטית בשל שימוש תכוף מדי בעסקאות טיעון עם סוחרי הנשים.

 

הוועדה לאיתור נכסים זכתה לשבחים 

 

ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא איתור והשבת נכסים של נספי השואה הוקמה ביוזמת ח"כ קולט אביטל (עבודה) בפברואר 2000.

 

בכנסת משבחים את עבודת הוועדה ואומרים שהיא המודל הנכון לתפקוד של ועדת חקירה פרלמנטרית.

 

בפני הוועדה הוצבו שתי משימות עיקריות, הראשונה, לחפש נכסים בישראל של נספי שואה.

השנייה, לבדק חשבונות בנק רדומים המוחזקים בבנקים ישראליים.

 

הוועדה קיימה 50 ישיבות, שמעה אלפי עדויות ומצאה עצמה נלחמת בבנקים שעשו הכל כדי להפריע, והצליחה לחשוף חשבונות של נספי שואה בשווי מיליוני דולרים.

 

הוועדה טרם החלה בעבודת איתור הנכסים של נספי השואה. גורמים מקצועיים בכנסת אמרו כי מדובר בפרויקט מורכב שאמור להימשך עוד זמן. ריבלין עצמו אישר לאחרונה מתקציב הכנסת סכום של מיליון שקל לבדיקת הנכסים האבודים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום לע מ
ריבלין. "סידור עבודה פוליטי"
צילום לע מ
צילום: אתר הכנסת
וילן. "אסור להגביל את עבודת הוועדה"
צילום: אתר הכנסת
צילום: מאיר פרטוש
גלאון. "קל להגיד שיהיו תמיד זונות"
צילום: מאיר פרטוש
מומלצים