שתף קטע נבחר

לוב למדינות ערב: ותרו על הנשק האסור

שר החוץ הלובי קרא למנהיגי ערב, בפגישה של שרי החוץ הערביים, ללכת בעקבות לוב ולוותר על תוכניות הנשק להשמדה המונית. סוריה בתגובה: הערבים לא צריכים לבצע ויתורים בחינם, זו תהיה מתנה לישראל

לוב ממשיכה להפתיע: הציעה למנהיגי ערב ללכת בעקבותיה ולוותר על תוכניות הנשק להשמדה המונית.

 

שר החוץ הלובי, עבד אל רחמן שלגם, העלה את ההצעה אמש (ו') במהלך פגישה של שרי החוץ הערביים המכינים את הפסגה בת יומיים האמורה להתחיל ביום ב' בטוניס. כך דיווח מקור ערבי. הוא אמר שעל הערבים ליטול את היוזמה הזו כדי להפוך את המזרח התיכון לאזור נקי מנשק אסור.

 

אולם שר החוץ הסורי, פארוק א-שרע דחה את ההצעה וקרא למדינות ערב לבטא שוב את עמדתם המסורתית כי ישראל צריכה לזנוח את נשק הגרעין שלה כחלק מכל מאמץ להפוך את המזרח התיכון לאזור נקי מנשק להשמדה המונית. "הערבים לא צריכים לבצע ויתורים בחינם, זו תהיה מתנה לישראל", אמר.

 

בחודש דצמבר הפתיעה לוב לאחר שהודיעה כי בכוונתה לזנוח את תוכניות נשק ההשמדה, לאחר תשעה חודשים של מגעים חשאיים בינה לבין ארה"ב ובריטניה.

 

בעקבות הפגישה ההיסטורית בין השליט הלובי, מועמר קדאפי, וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, שנערכה בטריפולי, דיווח אף אתמול (ו') העיתון גרדיאן כי בריטניה ולוב ישתפו פעולה ויחליפו מידע מודיעיני בחקירות של חשודי ארגון אל-קאעידה.

 

על פי הידיעה, סוכני MI6, שלקחו תפקיד פעיל בשכנוע לוב להיפטר מהנשק הגרעיני שלה, יעבדו בצמוד לעמיתיהם הלובים, כדי להילחם בארגון אל-קאעידה.

 

גורמים דיפלומטים שליוו את בלייר במסעו אמרו שהלובים כבר מספקים מידע מודיעיני לבריטניה. "ללובים יש מידע שברור שאנחנו לא היינו מגיעים אליו", אמר אחד הגורמים וציין שהמידע גם יועבר לארה"ב.

 

בעבר הכריזה גם איראן כי לא תתפרק מנשקה בדומה ללוב. שר החוץ האיראני, כמאל חראזי, הבהיר בחודש ינואר במהלך ביקור בדמשק כי סוריה ואיראן "לא ילכו בדרכה של לוב", שפתחה את מתקניה בפני פקחי הנשק של האו"ם, "מפני שאין להן נשק להשמדה המונית והן תמיד ביקשו להביא למזרח-תיכון מפורז מנשק שכזה". השר האיראני הזכיר שארצו היא שסבלה מנשק השמדה במהלך המלחמה הממושכת עם עיראק.

 

ישראל: נמתין למעשים

 

גורמים מדיניים בירושלים הגיבו הבוקר לקריאה של לוב למדינות ערב ואמרו: "זו אחת התוצאות החיוביות של המלחמה בעיראק".

 

הגורמים הוסיפו כי "דיבורים זה דבר יפה, אך יש להמתין למעשים. ארה"ב עדיין לא הסירה את הסנקציות מעל לוב, מכיוון שגם לפי תפיסת האמריקנים, הסרת הסנקציות היא פונקציה של מעשים ולא רק של דיבורים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קדאפי. קריאה למדינות ערב
צילום: איי אף פי
צילום: איי אף פי
הפגישה עם בלייר
צילום: איי אף פי
צילום: איי פי
אסד. "לא לתת מתנות"
צילום: איי פי
מומלצים