שתף קטע נבחר

העליון: גלעד שרון חייב למסור את המסמכים

חמשת שופטי העליון שדנו בעירעור, קבעו פה אחד כי על שרון להעביר את המסמכים שבידיו בפרשת ה"אי היווני". השופטים מתחו ביקורת על גלעד, וקראו: עליו לקיים את הצווים בהקדם. גורמים במשרד המשפטים: "גלעד נמצא בבעייה קשה". עורך דינו: נכבד את הצו, אולם המסמכים שהיו ברשות גלעד - כבר נמסרו. "הארץ" דיווח הבוקר בעניין "פרשות שרון": בשיחה שבה אמר אפל לרה"מ שבנו עומד להרוויח הרבה כסף, השיב שרון: "האי בידינו"

גלעד שרון חייב למסור את המסמכים והקלטות שברשותו בפרשות האי היווני וסיריל קרן לבית המשפט, כך קבעו הבוקר (יום ב') פה אחד חמשת שופטי העליון שדנו בעירעורו.

 

השופטים קבעו כי על שרון להעביר את המסמכים שבידיו בהקדם. אולם אם אין באפשרותו באמת להגיע לחלקם, יפנה לבית המשפט וישכנעו שאינו יכול להמציאם. גלעד שרון, השוהה כעת בחו"ל, לא נכח בדיון.

 

 

פסק הדין נכתב על ידי השופט תיאודור אור, ובהסכמת השופטים אליהו מצא, מישאל חשין, דורית בייניש ואדמונד לוי, שישבו בהרכב המורחב.

 

גלעד שרון עירער על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שחייב אותו למסור למשטרה את המסמכים והקלטות.

 

בפסק הדין מתחו השופטים ביקורת על התנהלותו של גלעד שרון והעובדה שההליך נמשך כבר חודשים רבים. השופטים ציינו בפסק הדין כי העיכוב בפרשה נוצר כתוצאה מהשאלות המשפטיות החדשות שהעלה המקרה ואולם ציינו: "דומה שכרגע הגיעה השעה לסיים את ההליך", וכי על גלעד שרון להמציא את המסמכים בהקדם האפשרי.

 

"נמלא אחר הצו, אך המסמכים נמסרו" 

 

פרקליטו של גלעד שרון, עו"ד מיכה פטמן, אמר בתגובה כי ימלא אחר הצו - "ייעשה כל מאמץ להשיג את המסמכים", אולם הוא הדגיש ש"המסמכים שהיו בידיו כבר נמסרו".

 

פטמן ציין כי "ההחלטה לא מתייחסת למסמכים שבידיו של גלעד ולכן הוא לא ימסור היום שום דבר. ההחלטה מתייחסת לצד שלישי ואנחנו נכין רשימה של כל הצדדים האפשריים שיש אפשרות שיש בידיהן מסמכים ונעשה כל מאמץ להציג את המסמכים".

 

על פי פטמן, "משרד המשפטים אמר שיש זכות שתיקה לחשוד, שהוא לא חייב להפליל את עצמו, ובית המשפט העליון, בפסיקה קודמת, קבע שלא חייבים למסור את כל המסמכים. מי שמתאים את המצב המשפטי לכישלון החקירה הן רשויות החקירה ובית המשפט מיישר קו עם זה ומשנה את המצב המשפטי".

 

לשאלה האם החלטת בית המשפט תפגע בצורה משמעותית בגלעד שרון השיב: "אני חושש הרבה יותר לזכויותיהם של חשודים אחרים בישראל".   

 

"גלעד נמצא בבעיה קשה"

 

גורמים במשרד המשפטים אומרים בעקבות החלטת העליון לחייב את גלעד שרון למסור את המסמכים שבידו כי "הוא נמצא בבעיה קשה", כהגדרתם.

 

לפרקליטות מדובר היום בהישג חשוב מאוד שיעזור בעיקר להתפתחות החקירה בפרשת סיריל קרן אך לא רק בה: גם בפרשת האי היווני, שבה כבר מונחת על שולחן היועץ טיוטת כתב אישום נגד ראש הממשלה ונגד גלעד שרון, יעזרו הקלטות והמסמכים שאמור גלעד שרון להעביר אליהם לחיזוק הראיות הקיימות בתיק וכן להרכיב תמונה מלאה יותר של הפרשה.

 

לדברי גורמים במשרד המשפטים. "זה היה מאבק משפטי לא קל. העובדה שגלעד שרון נאבק בכל אחת משלוש הערכאות פעמיים מעידה על כך שהדבר קריטי מאוד עבורו".

 

"בחיים המודרניים מספיקה לחיצת כפתור"

 

השופטים קבעו כי סעיף 43 הכולל את המילים "בהחזקתו או ברשותו", חל גם על חפצים שלמקבל הצו יש את הכוח והשליטה להשיג ולהמציא אותם. "הכוונה היא לחפצים אשר יש לו נגישות אליהם או שהם בידי אדם מטעמו, ומכל מקום, שעל פי רצונו - הוא יכול להגיע להחזקה בהם".

 

השופטים דחו בכך את טענתו של גלעד שרון שלפיה הוא חייב להמציא את המסמכים שברשותו הפיזית: "פרשנותו המילולית של הצירוף 'בהחזקתו או ברשותו' הינה רחבה יותר מהחזקה פיזית בלבד שלה טוען המערער. שאם לא כן, מה הטעם היה בהוספת המונח ברשותו בתוספת למונח בהחזקתו. המונח ברשות כשלעצמו מלמד על שליטה רחבה יותר בחפץ מאשר החזקתו הפיזית בלבד".

 

עוד ציינו השופטים: "בחיים המודרניים של זמננו הנגישות על חפץ מסוים אינה כרוכה בהכרח בהחזקתו הפיזית. לעיתים יכול אדם להגיע בלחיצת כפתור אל מידע המצוי בשליטתו אך לא בהחזקתו הפיזית. את המסמכים שהחזיקו בעבר בני אדם במגירה, בספריה או בארכיון, מחליפים כיום במקרים רבים מאגרי מידע ברשת האינטרנט...בנסיבות אלה, כדי לקיים את תכליתו של סעיף 43 בנסיבות חיינו כיום, תכלית שהיא קידום החקירה או המשפט, מן הראוי לפרש את סעיף 43 כך שצו על פיו יוכל להשתרע גם על חפצים אשר למי שהצו מופנה אליו שליטה עליהם במובן זה שבכוחו למוסרם או להציגם".

 

עם זאת, השאירו השופטים פתח לגלעד שרון לפנות שוב לבית המשפט אם אכן יתברר שעל אף כל מאמציו, נבצר ממנו להשיג ולהמציא מסמך מהמסמכים הנכללים בצווים. "בנסיבות עניינו, הנטל יהיה על המערער לשכנע את בית המשפט בכך. אך יהא הדבר ברור שבשלב זה כוונתנו הינה אך למסמכים שאין באפשרות המערער לתפוס בהן חזקה ולמוסרם, אף אם ייעשה כל שניתן לעשות כדי לבצע זאת".

 

השופטים התייחסו אף לחשש שהביעו פרקליטיו של גלעד שרון, שמסירת כל המסמכים תפגע בזכות השתיקה שלו ותפתח את הדרך בפני רשויות התביעה לעקוף את שתיקתם של חשודים במסגרת חקירתם. "גם בפסק דין זה לא נכריע במחלוקת שבין בעלי הדין אם עומדת לחשוד, ככלל, זכות שתיקה, או שמא רק הזכות לאי הפללה עצמית. אסתפק, על כן, בכך שאומר, שהחשש שהעלה המערער כאמור, אינו חשש ממשי", קבע השופט.

 

בסופו של פסק הדין, מותחים השופטים ביקורת על התנהלותו של גלעד שרון בפרשה המתנהלת מאז קבלת הצו הראשון וכותבים "מאז חלפו למעלה משמונה חודשים - המסמכים אותם היה על המערער להמציא טרם נמסרו. את התמשכות ההליכים ניתן להסביר, אם כי באופן חלקי בלבד, בכך שהפרשה העלתה שאלות אשר טרם נידונו בפסיקתו של בית משפט זה. דומה שכעת הגיעה השעה לסיים את ההתדיינות ולקיים את שני הצווים. על המערער לקיימם בהקדם האפשרי".

 

שרון אמר לאפל: האי בידינו

 

האם נמצאה הראיה החסרה נגד ראש הממשלה בפרשת האי היווני? עיתון "הארץ" מדווח הבוקר (יום ב') כי ראש הממשלה אמר לקבלן דוד אפל: 'האי בידינו' בשיחה בה אפל אמר לו: בנך הולך להרוויח כסף רב". 

 

בכתב האישום נגד דוד אפל שהוגש לבית המשפט נכתב כי באחת השיחות שניהל עם שרון (אז שר חוץ), אמר לו אפל ש"גלעד ירוויח כסף רב מהעסקה", אולם אז לא צויינה תגובתו של שרון. על פי הדיווח, תשובת שרון בשיחה כי "האי בידינו" פורשה בפרקליטות כהסכמה מרומזת לכך שסיפק, לכאורה, לאפל את התמורה וכעת ציפה לשוחד.

 

כששרון נשאל על המשפט בחקירתו, הוא העלה את האפשרות שתשובתו נאמרה בבדיחות הדעת. בלשכת שרון סירבו הבוקר להגיב לדיווחים. 


פורסם לראשונה 29/03/2004 00:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
עו"ד מיכה פטמן בבית המשפט. "המסמכים כבר נמסרו"
צילום: גיל יוחנן
צילום: אלכס קולומויסקי
גלעד שרון. איפה המסמכים?
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: איי אף פי
שרון. הראייה החסרה?
צילום: איי אף פי
צילום: מיכאל קרמר
אפל. שיחה עם שרון
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים