שתף קטע נבחר

"מרגל האטום" חגג בכנסיה בירושלים, ויישאר בה

"מרגל האטום" ניצל את הבוקר הראשון כאדם חופשי אחרי 18 שנה, לשינה ארוכה. עשרות תומכיו חגגו אמש את שחרורו בכנסיה האנגליקנית במזרח ירושלים, לאחר שבוטלה הארוחה לכבודו במסעדה ביפו. תומכיו: "המדינה יצרה מצב שבתל אביב הוא יכול היה להיתקל בעויינות ובכנסיה הוא חש הערכה". פרקליטיו: הוא יילחם על זכויותיו; בקרוב נעתור לבג"ץ נגד ההגבלות שהוטלו עליו

"מרגל האטום", מרדכי ואנונו, לן את הלילה הראשון שלו מזה 18שנה כאדם חופשי, בכנסיה האנגליקנית סנט ג'ורג' שבמזרח ירושלים. בניגוד להשכמה המוקדמת בכלא, ניצל ואנונו את הבוקר החופשי הראשון שלו (יום ה') ליקיצה מאוחרת מהשינה.

 

ואנונו הגיע אמש לכנסיה עם שחרורו מכלא "שקמה" באשקלון. בערב התקיימה לכבודו מסיבת שחרור בכנסיה, הנמצאת כמה עשרות מטרים מהקונסוליה האמריקנית. במסיבה השתתפו תומכיו, בני משפחתו ונציגי ארגונים לזכויות אדם - שהגיעו למקום בשלושה אוטובוסים, לאחר שבוטלה הארוחה לכבודו במסעדת אבולעפיה ביפו.

 

אדם קלר, פעיל ב"ועד לשיחרור ואנונו" אמר אתמול ל-ynet כי  ואנונו יישאר בכנסיית סנט גורג' בימים הקרובים - "לאחר שהבישוף הזמין אותו להישאר שם ולהתארח". על פי קלר, "המדינה יצרה מצב שבתל אביב ואנונו היה יכול להיתקל בעוינות וכאן בכנסיה הוא חש בהערכה".

 

לדברי קלר, "ואנונו רוצה לחיות בלונדון ואף קיבל הזמנה רשמית מראש העיריה. במקביל, הוריו המאמצים הציעו לו לבוא ולחיות עימם בארה"ב".   

 

הכומר שחאדה מכפר יאסיף, שליווה את ואנונו בתפילות סיפר ל-ynet כי ואנונו קרא את פרק 8 בספר "הרומאים", "שהמסר שלו הוא ששום דבר בעולם לא יפריד אותנו מאהבת האל".

 

הכומר הדגיש: "אנחנו דואגים שהכל יהיה במסגרת החוק".

 

"ואנונו יילחם על זכויותיו בבג"ץ"

 

במקביל, הודיע פרקליטו, עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, כי ואנונו נחוש לעתור לבג"ץ נגד המגבלות שהוטלו עליו - "ועתירתו תוגש כבר בימים הקרובים". דן יקיר, עורך דין נוסף של ואנונו מטעם האגודה, אמר אמש לאחר פגישה עם "מרגל האטום": "בחנו את הצעדים המשפטיים הבאים נגד שני הצווים שהוצאו לואנונו. אנחנו נחושים להילחם בבג"ץ כדי להביא לביטול הפגיעה בזכויות האזרח הבסיסיות".

  

ואנונו הגיע אתמול לכנסיה יחד עם אחיו מאיר ואשר, בסביבות השעה 12:40 בצהריים, ושב באנגלית על טענותיו לפיהן "סבלתי כאן בכלא 18 שנה כי אני נוצרי. אם הייתי יהודי, לא הייתי סובל כך". הוא שב וסירב לדבר בשפה העברית.

 

הכומר יאזיד סעיד סיפר ל-ynet כי ואנונו ביקש מאנשי הכנסיה להתפלל במקום מיד לאחר שחרורו. הבישוף, ריאח אבו אל-אסל, נסע לאשקלון, והגיע יחד עם ואנונו לכנסיה. בתפילה נכחו בישופים ואנשי כמורה מאנגליה, ארה"ב, אוסטרליה ונוצרים מקומיים.

 

הבישוף אל-אסל אמר בסיום: "כנציג הרשמי של הקהילה האנגליקנית בעיר הקודש בירכתי את ואנונו עם שחרורו מכלא אשקלון. הוא נוצרי אנגליקני והביע את רצונו להודות לאל על שחרורו מהכלא כמעשה ראשון כאדם חופשי. התפילה נעשתה כהודיה לישו ובתפילה למשפחת ואנונו, בתקווה שיחיו חיים נורמליים מעתה והלאה".

 

בכנסיה נפגש ואנונו לראשונה עם כתב ה"סאנדי טיימס" שחשף את הפרשה, פיטר הונאם, שעמל קשות לפלס את דרכו בין העיתונאים כשהוא צועק: "תנו לי להגיע לידידי, תנו לי להגיע לידידי". השניים התחבקו והחליפו ברכות.

 

עדיין לא ברור היכן יתגורר ואנונו, לאחר שבמשפחה הודיעו כי בעקבות הפרסומים בתקשורת אודות הדירה שנשכרה ב"גבעת אנדרומדה" ביפו - הם חוששים לחייו. אחיו, מאיר, אמר בראיון לרשת CNN: "יש איומים על חיי אחי, אני חושש לביטחונו".

 

אחיינו בן ה-10 של מרדכי ואנונו, לוקה נאדים ואנונו, סיפר כי המשפחה לא תלון ככל הנראה בכנסיה האנגליקנית, אלא באחד מבתי המלון בירושלים. עוד סיפר הילד כי "מרדכי אינו שמח ממש, כי הוא לא יכול לדבר בחופשיות עם העיתונות".

 

 



מרדכי ואנונו מרגל אטום
צילום: איי.אף.פי

 

השיחרור: "אין יותר סודות"

 

ואנונו שוחרר אתמול בשעה 11 בבוקר ונתן הצהרה לתקשורת, בה אמר: "לכל מי שקורא לי בוגד, אני אומר שאני גאה במעשי ומאושר שהם הצליחו. אין לי סודות יותר. כל הבולשיט על הסודות מת. אין לי עוד סודות. הם פורסמו לעולם כולו".

 

ואנונו בן ה-49, לבוש בחולצה לבנה ועניבה שחורה, סימן "וי" לתומכיו שוב ושוב ונראה נרגש מאוד. הוא טיפס על שערי הכלא ונופף לתומכיו, ואנשי השב"ס נאלצו להרגיעו.

 

הוא הצהיר מול המיקרופונים הרבים: "אני מרדכי ואנונו, האיש מאחורי הכתבה ב'סאנדיי טיימס' מ-5 באוקטובר 1986, הכתבה על הנשק הגרעיני של ישראל. נחטפתי ברומא, איטליה, על ידי שני מרגלים ישראלים, שסיממו אותי ולקחו אותי לחוף מבודד. משם בסירת קומנדו לקחו אותי לספינה, שבה הוחזקתי כבול למיטה. דיברו איתי רק אנגלית. אחרי 7 ימים הגענו לחוף קיסריה. הועברתי לכלא אשקלון ב-7 באוקטובר".

 


מורדכי ואנונו
צילום: תומריקו

 

גרסתו זו של ואנונו שונה ממה שפורסם עד כה בפרשה. הוא נשאל על סוכנת המוסד "סינדי", שכביכול פיתתה אותו - והשיב: "היא לא היתה סוכנת של המוסד, אלא סוכנת אמריקנית של ה-FBI או ה-CIA. ראיתי את התמונה שפירסמו - זאת לא סינדי האמיתית. היא היתה אשה צעירה מפילדלפיה, בת 26, ביליתי איתה שבוע ואני מכיר אותה".

 

הוא המשיך: "אני כאן מאז החטיפה ועד היום, 17 שנים וחצי, זוכה לטיפול ברברי ואכזרי. הכלא הזה נשלט על ידי השב"כ והמוסד, והשומרים ואנשי שב"ס רק מצייתים להם ולהוראות שלהם. מטרת 18 שנות הבידוד היתה להוציא אותי מדעתי, וזה לא הצליח. סבלתי כאן 18 שנה כי אני נוצרי. אם הייתי יהודי, לא הייתי סובל כך. אני סמל לכך שאדם חופשי יכול לשרוד, ורוח חופשית יכולה להתקיים. לא ניתן להשתיק את חופש הביטוי".

 

ואנונו הוסיף: "אני לא רוצה לחיות במדינת ישראל, אני מקווה שאוכל לעזוב בעתיד. אינני חושב שיש מקום למדינה יהודית. אני קורא לפתוח את הכור האטומי בדימונה לפיקוח בינלאומי. אמשיך לדבר נגד כל החימוש הגרעיני. אני רוצה שהנשיא בוש, וטוני בלייר וולדימיר פוטין וגראהרד שרדר ידברו על סודות הגרעין הישראלים ועל שיתוף הפעולה הגרעיני".

 

מרגל האטום התעקש כל העת לדבר בשפה האנגלית, מאחר ולדבריו - "אם ישראל לא נותנת לי לדבר עם אזרחים זרים - לא אדבר אתכם בעברית. זו מדיניות דיקטטורית של אפרטהייד".

 

במקום שררה כל העת המולה רבה, וכוחות גדולים של משטרה ניסו למנוע עימותים בין כמאה מפגיני השמאל והימין במקום, שהפגינו בעד ונגד השיחרור. במקום פרצו קטטות שהגיעו אף לקללות וחילופי מהלומות. "בוגד" זעקו מפגיני הימין בראשות ברוך מרזל, "איש שלום", השיבו תומכי ואנונו.


פורסם לראשונה 21/04/2004 13:16

 

בהכנת הכתבה השתתפו חנן גרינברג, שמוליק חדד, אפרת וייס ואייל הראובני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
מסיבת השיחרור. "בכנסיה מעריכים"
צילום: איי אף פי
צילום: תומריקו
ואנונו עם אחיו מאיר. חופשי
צילום: תומריקו
צילום: תומריקו
ואנונו מברך את תומכיו
צילום: תומריקו
צילום: ערוץ 2
מכוניתו של ואנונו יוצאת מהכלא
צילום: ערוץ 2
צילום: איי פי
הוריו המאמצים של ואנונו. רוצה לארה"ב
צילום: איי פי
צילום: ג'רמי פלדמן
פיטר הונאם. "תנו להגיע לידידי"
צילום: ג'רמי פלדמן
מומלצים