שתף קטע נבחר

קפריסין: נדחתה התוכנית לאיחוד האי

חמש שנות מאמצים בינלאומיים לאיחוד קפריסין ירדו לטימיון לאחר שרובם המכריע של תושבי האי היוונים דחו את תוכנית האו"ם לאיחודו. הקהילה הבינלאומית מצרה על התוצאות: "פוספסה הזדמנות נדירה"

75.8% מתושבי קפריסין היוונים הצביעו אתמול (שבת) במשאל עם נגד תוכנית האו"ם לאחד את האי. כך עולה מתוצאות סופיות שפורסמו הלילה. בניגוד, הצביעו 65% מתושביו הטורקים של האי בעד האיחוד.

 

תוצאות משאל העם היו צפויות. בסקרים שהתפרסמו ימים טרם המשאל וכן במדגמים מוקדמים שנערכו אמש התקבלו תוצאות דומות.

 

בכך נכשלו מאמצים בינלאומיים של חמש שנים להביא לאיחוד האי, המפולג מזה שלושה עשורים. התוכנית, שמתכונתה הסופית גובשה לאחר סבב שיחות בשוויץ בחודש שעבר, קראה לאיחוד שני החלקים, היווני והטורקי, לפדרציה של שתי מדינות תחת שלטון מרכזי אחד.

 

קבלת התוכנית, שבמסגרתה נדרשו הצדדים לוויתורים כואבים, היתה אמורה לסלול את הדרך לכניסתה של קפריסין כולה לאיחוד האירופי כיישות ריבונית מאוחדת ב-1 למאי.

 

משמעותה של דחיית התוכנית היא הצטרפותו של החלק היווני בלבד לאיחוד. החלק הטורקי, שזוכה להכרה ממילא רק על ידי שלטונות טורקיה, יישאר מאחור, עני ומבודד פוליטית.

 

אכזבה בינלאומית מהתוצאות

 

שליח האו"ם לקפריסין, אלווארו דה סוטו, הביע את אכזבתו העמוקה עם היוודע התוצאות והודיע שהאו"ם יסגור בשבועות הקרובים את משרדו באי.

 

נשיא קפריסין היוונית, טאסוס פאפאדופולוס, פנה לתושבי האי הטורקים וביקש מהם להבין את הסיבות שלא איפשרו לדבריו לתושבי האי היוונים לקבל את התוכנית. "זוהי אינה סופה של הדרך, המאמצים יימשכו", אמר.

 

נשיא קפריסין הטורקית, ראופ דנקטש, אמר: "אם תוכניתו של אנאן היתה מתקבלת הייתי מתפטר. אולם היא לא התקבלה, ולכן לא אעשה זאת".

 

משרד החוץ האמריקני הביע אף הוא אכזבה מהתוצאות. דובר המשרד, ריצ'ארד באוצ'ר, אמר כי "זהו צעד אחורה הן עבור תושבי האי שהצביעו בעד ההסכם והן עבור הקהילה הבינלאומית".

 

הוועידה האירופית הודיעה כי היא מצרה על כך שחוקי האיחוד האירופי וכן היתרונות בהצטרפות לאיחוד יחולו רק על תושביה של קפריסין היוונית. "הזדמנות נדירה למציאת פתרון לסוגיית קפריסין פוספסה", מסרה הוועידה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נשיא קפריסין הטורקית מצביע
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
השיחות לאיחוד האי
צילום: רויטרס
צילום: איי פי
מפגינים טורקים - בעד האיחוד
צילום: איי פי
מומלצים