שתף קטע נבחר

חודשיים מאסר לקצין שגרם למותו של נער פלסטיני

סרן צבי קורצקי הוא הקצין הראשון באינתיפאדה שהורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות. בשנת 2002, בעת פעילות בגדה, הוא ירה לעבר קיר בניין בו עמדו שני נערים שסבר כי השתתפו בידויי אבנים. הכדור הרג את אחד מהם, בן 16. השופטים גזרו עליו גם 4 חודשי עבודות שירות. "גם בנסיבות הקשות אליהן נקלעים חיילי צה"ל, אסור שהצרכים הביטחוניים יערפלו את שיקול דעתם", קבעו. אמו: "הוא חש שהצבא בגד בו"

מאסר בפועל לקצין שהורשע בגרימת מותו ברשלנות של נער פלסטיני בן 16 במהלך פעילות מבצעית בגדה. בית דין צבאי גזר היום (ב') על סרן צבי קורצקי 12 חודשי מאסר, מהם חודשיים מאסר בפועל, עוד ארבעה חודשי עבודות שירות צבאיות וחצי שנה על תנאי.

 

לפני כמה שבועות הרשיע בית דין צבאי את קורצקי - הקצין הראשון באינתיפאדה שהורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות.

 

הרכב של שלושה שופטים בבית הדין של מפקדת זרוע היבשה, בראשות הנשיא, אלוף-משנה ניר אבירם. קבע עוד היום ש"כדי לתת ביטוי לכישלונו הפיקודי של הנאשם", יש להורידו לדרגת סגן.

 

הקליע חדר לדירה והנער מת

 

הנאשם, סרן קורצקי, בן 27, התגייס לצה"ל בשנת 95'. האירוע שבעניינו התקיים המשפט התרחש ב-4 באוקטובר 2002, בכפר נזלת-זייד באזור השומרון, במהלך סריקות אחר רכב תופת. במועד זה שימש קורצקי כסגן מפקד גדוד תותחנים.

 

במהלך הסריקות בכפר, נוצרה התקהלות של מספר פלסטינים שהשליכו אבנים לעבר הכוח. באחת ממרפסות הבתים עמדו שני נערים, שנראה היה שהם לוקחים חלק בפעולות נגד החיילים. בשלב מסוים ירה קורצקי כדור בודד מנשקו האישי לעבר קיר בניין. הקליע חדר לדירה, והביא לפציעתו של מוחמד עלי נגיב, בן 16, שמת לאחר זמן קצר מפצעיו.

 

משפטו של קורצקי נמשך למעלה משנה וחצי. הוא טען כי לא התכוון לפגוע בנער, וירה לשם אזהרה. במהלך הדיונים שמע הרכב השופטים את מפקדיו של הקצין ואת בני משפחתו. "ניכר מעדות הוריו כי בנם הנו גאוותם וכי הוכיח בהתנהגותו האנושית כי ראוי הוא לה", אמרו השופטים.

 

השופטים ציינו גם בגזר הדין את המחמאות והשבחים שהרעיפו על הנאשם קצינים בכירים בצה"ל, אולם בד בבד ציינו כי עברו המשמעתי של הקצין אינו נקי לחלוטין, וכי בשנת 97' נשפט על כך שביצע ירי לעבר גלגל רכב פלסטיני, בנסיבות בהן חש איום על עצמו ועל חייל אחר. בשל כך ריצה מחבוש בן 10 ימים.

 

"ששיקול הדעת לא יהיה מעורפל"

 

"ענישת קצין בצה"ל", קבעו השופטים, "אשר השתמש בנשק חם באופן מסוכן וגרם בחוסר זהירות לתוצאה קטלנית, חייבת לשקף עמדה מוסרית הרואה את קדושת חייו של האדם כערך".

 

השופטים ציינו בגזר הדין את ערכי היסוד "הגנת המדינה" ו"כבוד האדם" כפי שהם נשקפים ברוח צה"ל. "להשקפתנו, גם בנסיבות הקשות אליהן נקלעים שלא מרצונם חיילי צה"ל, נדרשים הם לאחוז בנשקם מבלי שהצרכים הביטחוניים יסמאו את ראייתם ויערפלו את שיקול דעתם. עליהם להפעיל את כוחו הקטלני של הנשק במידה הנדרשת לביצוע משימתם, ולא מעבר לכך, ולהקפיד לעשות כל שביכולתם למנוע פגיעה בחייו, בכבודו ובשלמות גופו ונפשו של כל אדם הנקרה בדרכם".

 

השופטים אף ציינו כי בנסיבות אלה מתחייב עונש של מאסר, כך שהדבר ירתיע רבים מפני התנהגות שתבטא יד קלה מדי על ההדק.

 

גזר הדין ניתן פה אחד על דעת שלושת השופטים, אולם השופטים היו חלוקים על דרך ריצוי העונש. אחד השופטים הסתפק במתן ריצוי כל ששת החודשים בדרך של עבודה צבאית, אולם רוב השופטים טענו כי "זה עלול להחטיא" את כל מה שנאמר בדבר חומרת ההתנהגות. "לא ניתן להימנע מפרק מסוים של כליאה ממשית הנדרשת לשם השגת תכלית הענישה, והדגשת הזהירות הנדרשת בשמירה על ערך קדושת החיים".

 

"בני חש שהצבא בגד בו"

 

מיד בתום הדיון טענו סניגוריו של קורצקי כי מדובר בגזר דין חמור ומפלה לרעה. עו"ד יאיר רבינוביץ' אמר ל-ynet: "אני המום. בתור בוגר ישיבת הסדר, אני הולך להמליץ לכל חיילי ישיבות ההסדר שיילכו יותר ללמוד ופחות להילחם. אני מגדיר את קורצקי כחלל של האינתיפאדה הזו. אני מרגיש שההחלטה הקשה גם נבעה בגלל היותו חובש כיפה ונוטה ימינה. זה עמד לו לרועץ".

 

הסניגור הוסיף כי יוגש ערעור על גזר הדין. "קורצקי מרגיש מאוד פגוע, ובצדק. הוא הלך להציל ילדים נשים וטף, המערכת שלחה אותו. במקום להגן עליו היא נותנת לו סטירה בפנים. הוא קצין מצוין, אחד מהטובים בחיל התותחנים. לא מגיע לצה"ל קצין כזה. אני מציע לו לפשוט את המדים".

 

כיום קורצקי משמש כראש מדור אימונים וקצין אג"ם במרכז חיל התותחנים בדרום הארץ. אמו מלכה אמרה ל-ynet לאחר גזר הדין: "הבן שלי מרגיש שהצבא בגד בו, אבל מיד אחרי ששמע את גזר הדין, הוא חזר לבסיס, כי האחריות שלו לתפקיד היא מעבר לכל תחושות הבטן".

 

האם הוסיפה כי בנה חלם להיות מפקד גדוד בתותחנים. "אנו נערער, כי הוא לא ויתר על החלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(ארכיון)
צילום: רויטרס
(ארכיון)
צילום: רויטרס
מומלצים