שתף קטע נבחר

"מצרים תיקח אחריות על פילדלפי, אם ישראל תצא"

מקורות פלסטינים אמרו ל-ynet מהם התנאים שקהיר מציבה: בקשה מן הרשות לכניסתה לשטח, נסיגה ישראלית מכל הרצועה והפעלת המעבר הבטוח. דרישה נוספת: הימנעות מפעולה ישראלית גם במקרה של התרעות. הגנרל סולימאן נועד עם שרון וערפאת

מצרים תהיה מוכנה, בתנאים מסוימים, לקחת על עצמה אחריות ביטחונית על "ציר פילדלפי" המפריד בין רפיח הפלסטינית לזו המצרית. כך אמרו מקורות פלסטינים ל-ynet, על-רקע הפגישות שמנהל הגנרל עומר סולימאן עם הצמרת הישראלית והפלסטינית.

 

היום (ב') נפגש ראש המודיעין המצרי עם יו"ר הרשות ערפאת ועם ראש הממשלה שרון, אשר בסביבתו מבקשים למצוא פרטנר ליישום "תוכנית ההיפרדות המדורגת", כדי להקל על העברתה בממשלה. קהיר עשויה לשמש פרטנר שכזה.

 

לדברי מקורות פלסטינים, התנאים שהציבה מצרים ללקיחת אחריות על הציר המדמם הם שלושה: נסיגה ישראלית כוללת ומוחלטת מכל רצועת עזה, כולל מן הציר עצמו; קריאה פלסטינית למצרים ליטול חלק באחריות הביטחונית; התחייבות ישראלית להפעיל את המעבר הבטוח בין הרצועה לגדה, כדי שלא יווצר מצב בו הרצועה ממשיכה להיות מכותרת, אך תחת פיקוח מצרי.

 

"המצרים לא רוצים שהכלא יישאר אותו כלא אבל עם סוהר אחר", אמר ל-ynet מקור פלסטיני, שהוסיף כי המצרים גם יבקשו שישראל תימנע מכל פעולה ברצועה, כולל במצב של ניסיון פלסטיני להוציא פיגוע, אם אכן תהיה נוכחות ביטחונית מצרית במקום.

 

המצרים, לדברי המקור, היו רוצים שמעמדם יהיה כשל משקיפים חונכים ומדריכים לפלסטינים, ולא כמי שממלא את מקומם.

 

הנשיא מובארק כבר הביע בעבר, בפגישתו עם שר החוץ שלום, נכונות לפעולה בציר פילדלפי. אולם הוא חושש מעימות ישיר עם הצבא הישראלי או עם המנגנונים והפלגים הפלסטינים.

 

כדי שמצרים תוכל לפעול לאורך הציר, יש צורך בשינוי מהותי של הנספח הצבאי להסכם השלום, המגביל את סוג הכוח הפרוס לאורך הגבול הישראלי ואת היקפו. ראש הממשלה שרון התייחס לכך לאחרונה, ואמר כי ישנם מגעים בנושא.    

 

סולימאן נועד גם עם שר הביטחון מופז, ודן עימו באפשרות למעורבות ארצו בנעשה בדרום הרצועה. גורמים מדיניים בירושלים אמרו בתגובה לפרטים החדשים כי "בינתיים, זהו בלון ניסוי פלסטיני. לפלסטינים יש עניין לקדם רעיונות כאלה, וזה חלק מכך. מדובר על תנאים שלהם, ולא של המצרים. צריך לזכור שמצרים לא עושה די במניעת הברחות נשק מהצד המצרי של ציר פילדלפי, ובתחום הזה עליה לעשות הרבה יותר".

 

השר לענייני מו"מ ברשות, סאיב עריקאת, אמר בסוף היום המדיני העמוס, כי הרשות ביקשה ממצרים לאמן ולהדריך אנשי ביטחון פלסטינים, לקראת נסיגה ישראלית אפשרית מן הרצועה. בקרוב אמורה משלחת של עשרות אנשי ביטחון מצרים להגיע לרצועה, כדי להתחיל בתהליך.


פורסם לראשונה 24/05/2004 17:01

 

בהכנת הידיעה השתתפו דיאנה בחור-ניר וחנן גרינברג
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
הגנרל סולימאן בפגישה עם ערפאת
צילום: איי אף פי
צילום: איי אף פי
ציר פילדלפי
צילום: איי אף פי
מומלצים