שתף קטע נבחר

בוש: כלא אבו גרייב יהרס; נילחם באויב בעיראק

בנאום שנשא בפנסילווניה התווה בוש תוכנית בת חמישה שלבים לעתיד עיראק, לקראת קיום בחירות כלליות במדינה. בוש שב והדגיש כי השלטון יימסר לידי העיראקים ב-30 ביוני "כדי להוכיח שאין לנו עניין בכיבוש". ובתוך כך הודיע כי כלא אבו גרייב יהרס ותחתיו ייבנה כלא חדש ומאובטח

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, נשא הלילה (יום ג') נאום ובו התייחס למצב בעיראק. בוש הכריז בנאומו כי ארה"ב "תביס את האויב בעיראק". והתווה תוכנית בת חמישה שלבים לייצוב עיראק עם מסירתה לידי העיראקים ב-30 ביוני.

 

בוש, שדיבר באקדמייה הצבאית בקרלייל שבפנסילווניה, הציע לעיראקים להרוס בהסכמתם את "כלא ההתעללויות", המייצג "סמל להתנהגות המבישה" ולבנות כלא חדש ומאובטח. במהלך הנאום הופסק בוש לא אחת על ידי מחיאות כפיים של הנוכחים.

 

את נאומו פתח בוש בתיאור של מעשי הזוועה שנעשו לאחרונה בעיראק. "מעשי האוייב בשבועות האחרונים היו אכזריים", אמר. לדבריו. הרג נשיא המועצה הזמנית בעיראק וכריתת ראשו של הצעיר האמריקני ניקולאס ברג מראים על "פנאטיות שלא נגרמה מן המלחמה ולא תפוייס על ידי ויתורים.

 

"ימים קשים צפויים לנו. הדרך שלפנינו עלולה להיות כאוטית לעיתים... משימתה של ארה"ב אינה רק להביס את האויב. המשימה היא גם לתת כוח בידיהם של חברים - ממשלה חופשית וייצוגית  שתשרת את העם העיראקי ותילחם בשמו. ככל שהמטרה הזו תושג מוקדם יותר, כך עבודתנו תסתיים מהר יותר", אמר בוש.

 

חמשת השלבים עליהם דיבר בוש יחלו בהעברת מושכות השלטון לידי העיראקים בעוד כחמישה שבועות. לאחר המסירה ישקדו האמריקנים כצעד שני על סיוע לייצוב הביטחון בעיראק. צעד שלישי יהיה שיקום התשתיות במדינה וצעד רביעי יהיה עידוד תמיכה בינלאומית בעיראק. כצעד אחרון ינקטו האמריקנים צעדים לקראת קיום בחירות כלליות במדינה.

 

"אין לנו עניין בכיבוש"

 

בוש התעקש כי העברת השלטון לידי העיראקים תתבצע ב-30 ביוני כמתוכנן. "העברת ב-30 ביוני היא התחייבות הכרחית לאסטרטגיה שלנו בעיראק... על ידי קיום ההבטחה נוכיח שאין לנו עניין בכיבוש", אמר בוש. "העיראקים יידעו שכשהם בונים בית ספר, או מתקנים גשר, הם לא עושים זאת עבור הקואליציה. וכשהם מקימים כוחות ביטחון הם פועלים להגנת מדינתם", הוסיף.

 

בנאומו התייחס בוש גם לפרשת ההתעללויות בעצירים בעיראק וניסה להסיר את הפרשה מדיון הציבורי על ידי ההכרזה כי ארה"ב תהרוס את כלא אבו גרייב בבגדד, בו נערכו ההתעללויות.

 

"אמריקה תממן בניית כלא חדש ומאובטח. כשהבנייה תסתיים העצירים באבו גרייב יועברו למתקן החדש", אמר בוש, שהתקשה בהגיית שמו של הכלא. לדבריו, הצעד יתבצע בתיאום עם ממשלת עיראק ו"כצעד סמלי ההולם את ההתחלה החדשה של עיראק".

 

"הכלא הוא סמל להתנהגות מבישה על ידי קומץ אמריקנים, שביזו את המדינה ואת הערכים שלה", הוסיף.

 

בוש רמז בנאומו כי אפשר וחיילים נוספים יישלחו לעיראק. לדבריו, המפקדים כל הזמן מבצעים הערכות מחדש של הצורך המבצעי בכוחות. "אם צריך עוד כוחות - אשלח אותם", אמר.

 

ויתרו על השידור החי

 

נאומו של בוש הוא ראשון מתוך סדרה של נאומים שהוא צפוי לשאת. הרקע לנאום הוא השפל בו הוא מצוי בסקרים לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב הצפויות להיערך בנובמבר.

 

מסקרים שפורסמו הלילה בארה"ב עולה כי המתמודד הדמוקרטי, ג'ון קרי, הולך וצובר פער ניכר מול בוש. 49% מהנשאלים בסקר שערכה רשת CBS הביעו תמיכה בקרי. זאת לעומת 41% בלבד שאמרו כי יצביעו לבוש לו הבחירות היו נערכות היום.

 

סקר של רשת ABC שאל את הנסקרים האם הם תומכים במדיניות בוש. 47% מהנשאלים הביעו תמיכה בבוש לעומת 50% המתנגדים למדיניותו של הנשיא המכהן. בסקר התברר כי לו הבחירות היו נערכות כיום היו 46% מהנשאלים מצביעים לבוש, ואחוז זהה של נשאלים - לקרי.

 

מסקר שלישי משותף, שערכו היומון יו.אס.איי טודיי ורשת CNN, עולה כי 49% מתנגדים למדיניות בוש לעומת אחוז דומה של תומכים - 47%. בתשובה לשאלה למי מהמועמדים היו מצביעים הנשאלים בסקר לו היו הבחירות נערכות כיום ענו 47% כי היו מצביעים לקרי ו-46% לבוש.

 

שלוש רשתות הטלוויזיה המרכזיות בארה"ב, CBS, NBC ו-ABC, החליטו שלא לשדר הלילה בשידור ישיר את נאום בוש.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
בוש. נביס את האויב
צילום: איי אף פי
התעללות באבו גרייב. הכלא יהרס
צילום: רויטרס / וושינגטון פוסט
צילום: איי פי
קרי. צובר תאוצה
צילום: איי פי
מומלצים