שתף קטע נבחר

מס הכנסה חייב לכם: המדריך להחזרי מס

המדינה חייבת יותר מ-1,000 שקל בממוצע לאזרח בהחזרי מס, אבל רוב האנשים לא מבקשים את ההחזר; מדובר בתוכנית החיסכון הטובה ביותר, ולא כדאי לוותר

למרות המיתון במשק, אזרחים רבים שמגיעים להם החזרים ממס הכנסה אינם דורשים אותם. מבדיקה שערך רו"ח ועו"ד ג'ק בלנגה עולה כי המדינה חייבת לאזרחים יותר מ-6 מיליארד שקל בשל החזרי מסים, כלומר, יותר מ-1,000 שקל בממוצע לאדם בוגר. מדובר בסכום גבוה הרבה יותר מתוכנית חלוקת מניות בנק לאומי לציבור, שתביא להטבה של כ- 300 שקל לאדם.

 

ישנן סיבות רבות שיכולות לזכות שכיר בהחזרי מס, החל מעבודה לאורך חלק מהשנה ועד הוצאות על אחזקת קרוב במוסד רפואי. קבלת החזר ממס הכנסה היא אחת מתוכניות החיסכון הטובות שיש. על הסכום שחייבת לכם המדינה אתם מקבלים הצמדה מלאה ועוד ריבית של 4% לשנה, עד יום ההחזר לחשבון שלכם, בלי שהרפורמה במס נוגסת 15% מהרווח כנהוג בתוכניות חיסכון בנקאיות.

 

יש סיבות שונות לכך שאנשים לא מגישים דרישות החזר, ובחלק מהמקרים מדובר פשוט באי מודעות, לצד רצון לא להתעסק עם מס הכנסה. מאחר שניתן להגיש בקשה ל-6 שנים אחורנית, חשוב להיות מודעים לנושא, אחרת יתכן שתאבדו את הזכאות לגבי שנה מסוימת.

 

חשוב לציין שלעתים ייתכן שבעקבות בקשתכם ימצא מס הכנסה כי אתם חייבים לו כספים, למשל ממקומות עבודה שלא דיווחתם עליהם, ולכן כדאי לקבל ייעוץ מקצועי בדרך.

 

באחרונה צצו חברות רבות, המציעות לשכירים לטפל בהחזרים ממס הכנסה תמורת 30%-20% מההחזר שיתקבל בפועל, אולם להתקשרות עם חברות אלה יש חיסרון. בהחזרים גבוהים, הנתח של חברות כאלה יהיה אלפי שקלים, על חשבון הכיס שלכם.

 

היתרון: החברות מייעצות אם כדאי לבקש החזר מס ומנחות אתכם בכל התהליך. אם המשמעות של אי פנייה לחברה כזו היא שלא תגישו בקשה, עדיף לעשות סקר שוק בין מספר חברות ולנסות להתמקח על התעריף, כך שאם ההחזר יהיה גבוה תשלמו אחוזים פחות גבוהים.

 

מה צריך לעשות? חשוב להקפיד לאורך השנים לאסוף את כל האישורים מכל המקורות. בעיקר רלבנטית הפעילות שאתם מבצעים שלא דרך מקום העבודה, למשל הפקדות לקופות גמל, תוכניות ביטוח או קרן פנסיה שביצעתם באופן עצמאי, כולל ביטוח חיים במסגרת המשכנתא והפקדות לבני משפחה אחרים (ילדים למשל).

  

כאשר מגישים בקשות למס הכנסה, יש להקפיד להגיש אישורים מקוריים בלבד, ולכן יש לדאוג להשאיר בידיכם העתקים. אם אתם מסודרים, הגשת הבקשה תהיה קלה.

 

אם לא שמרתם את האישורים, תיאלצו לפנות לכל החברות שלהן שילמתן בשנים האחרונות ולבקש אישורים. זו מלאכה לא קלה, אבל משתלמת, אל תתעצלו. שכירים המחליטים להגיש דו"חות להחזר מס, ואין להם טופסי סיכום השכר השנתי, טופס 106, יכולים לפנות למעבידיהם ואף למס הכנסה ולדרוש את המידע.

 

רשויות מס הכנסה יודעות בחלק מהמקרים מי מהאזרחים זכאי להחזרים, כי יש בידיהן מידע על כל השכירים, אבל הרשויות לא מודיעות על כך לאזרחים. במקרים אחרים לרשויות אין מידע, לדוגמה כאשר הפקדתם לטובת קופת גמל של הבן.

 

חשוב לציין כי קיימים מקרים של חוסר מדיניות אחידה בין משרדי השומה. במשרדים מסוימים מסייעים לאזרח הקטן לקבל את ההחזרים המגיעים לפי החוק תוך הענקת פרשנות מרחיבה ומקילה של הוראות החוק, ואילו במשרדים אחרים מקשים ביותר על דרישה להחזר מס תוך מתן פרשנות מחמירה שלא לטובת האזרח. דוגמאות לכך הן מקרים של תביעת נקודות זיכוי בגין ילדים נטולי יכולת, וכן תביעת החזרים בגין הוצאות לימודים והשתלמויות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בלנגה. המדינה חייבת יותר מ-6 מיליארד שקל
מומלצים