שתף קטע נבחר

56 ח"כים בעד שרון, 56 נגדו. ריבלין: הדרך לבחירות קצרה

מבוכה גדולה לראש הממשלה: גם לאחר גיוס כללי, הוא איבד לראשונה את הרוב בכנסת - עם תיקו בהצבעה על הצעת אי-אמון של עם אחד. יו"ר הכנסת: "זו פרשת דרכים, כל ח"כ יעביר תקציב כרצונו". בני אלון, עד לא מזמן שר: "שרון משטה בכולם, מה קרה לחברי הליכוד שבאמת היו תפארת?" ראש הממשלה בישיבה של סיעת שינוי: "מצער שאחרי שכל חיי הגנתי על יהודים, אני צריך הגנה מפני יהודים. משרד המשפטים צריך לעקור את ההסתה המסוכנת מהשורש"

מבוכה לקואליציה: לראשונה מאז כינונה של הכנסת ה-16, הושג הערב (יום ב') שוויון בהצעת אי-אמון נגד הממשלה. 56 ח"כים תמכו בהצעה שהגישה סיעת עם אחד בשל "הפגיעה המתמשכת בעובדי הרשויות והמועצות הדתיות", לעומת 56 שהתנגדו לה. בין התומכים באי-אמון היה גם יו"ר המפד"ל, אפי איתם, שהפר משמעת סיעתית.  

 

בעקבות הישגו קרא יו"ר סיעת עם אחד, ח"כ עמיר פרץ, להיערך לבחירות מוקדמות. "הוכחנו שממשלת שרון נמצאת בסוף דרכה, היא לא תוכל להמשיך ולנהל את המדינה ללא רוב בכנסת. דווקא על הנושאים החברתיים ראוי לה שתיפול בכנסת, לאחר שהורידה מאות אלפי משפחות אל תהום העוני".

 

להחלטה אין משמעות מעשית: לפי החוק, כדי להפיל את הממשלה זקוקה האופוזיציה לרוב של 61 ח"כים, ולהתגייס סביב מועמד חלופי לראשות הממשלה. ועם זאת, מדובר במכה קשה ליוקרתה של הקואליציה, לראשונה מאז כינון הכנסת ה-16.  

 

על חומרת הדברים מבחינתה של הממשלה העיד יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין: "מעתה כל ח"כ יוכל לקבוע מה התקציב הרצוי לו. או שתהיה קואליציה יציבה - או שח"כים יתחילו לערער ביכולת הכנסת לתפקד. הכנסת נמצאת על פרשת דרכים. הממשלה לא תוכל לנהל את ענייני היום-יום, קרי התקציב. ובלי תקציב, הדרך לבחירות קצרה".

 

אבל יו"ר הקואליציה, גדעון סער, משדר עסקים כרגיל: "נוכל לעמוד היטב באתגרים הפרלמנטריים. כישלונות האופוזיציה בשש הצבעות רציפות לימדו שוב כי הבטחותיה וציפיותה להציג ולו גם ניצחון של יוקרה הן מופרכות".

 
אריאל שרון
פגיעה ביוקרה. שרון

 

בקואליציה ובאופוזיציה הוכרז גיוס כללי לקראת ההצבעות - בלי קיזוזים. ח"כ יחיאל חזן מהליכוד, שעבר אירוע לב, נאלץ לקום ממיטת חוליו בניגוד להמלצת רופאיו, ולבוא לכנסת. גם השר צחי הנגבי הגיע, לאחר טקס ברית המילה של בנו. 

 

לא פחות משש הצעות אי-אמון הוגשו נגד הממשלה. מפלגת העבודה הניחה הצעת אי-אמון בשל "המצב הכלכלי חברתי", כשהיא מאמינה שהפעם תוכל לראשונה להביך את שרון, ולגרום לו "הפסד טכני". בהצבעה שמית, שנערכה בשל קריסת המערכת האלקטרונית, נדחתה ההצעה ברוב של 56 לעומת 54. 

 

סיעות ש"ס ויהדות התורה הגישו הצעת אי-אמון משותפת בעקבות "מצבם הקשה של שירותי הדת והקבורה במדינת ישראל". תוצאות ההצבעה היו זהות לזו הקודמת: 56 מול 54, עם 4 נמנעים. מרצ-יחד, חד"ש-תע"ל ובל"ד הגישו אי-אמון בנושא המדיני והחברתי. התוצאה: 56 נגד, 48 בעד ו-10 נמנעים.

 

סיעת רע"ם הגישה אי-אמון בשל "המדיניות הכלכלית והחברתית". 56 התנגדו, 45 תמכו ו-8 נמנעו. סיעת האיחוד הלאומי הגישה אי-אמון בנושא הביטחון, כשהיא מנסה להביך את המפד"ל המפולגת בין קואליציה לאופוזיציה. גם הצעה זו נפלה (56 מול 26 עם 31 נמנעים). הדרמה הגדולה התרחשה בהצבעה האחרונה, על ההצעה של עם אחד.  

 

"ראש הממשלה הגרוע ביותר"

 

ח"כ דליה איציק (עבודה), שנימקה את הצעת האי-אמון של מפלגתה, תקפה את שר האוצר, בנימין נתניהו, ש"מסית נגד ציבורים שלמים". זאת על רקע דברים שאמר נגד יו"ר ההסתדרות, ח"כ פרץ. לדבריה, נתניהו מתעקש לקרוא לעבודה "מערך", שכן הוא סבור שלמושג זה קונוטציה שלילית בעיני הציבור. 

 

ח"כ יצחק כהן (ש"ס) אמר כי "שרון הוא ראש הממשלה הגרוע ביותר שהיה לישראל מאז ומעולם. ראש ממשלה שברגל גסה הצית את אינתיפאדת אל אקצה ומאז ועד היום הוא לא מפסיק, שהנזק שלו לעם ישראל גדול מהנזק של קודמו". כהן תקף גם את יו"ר שינוי, השר יוסף לפיד, וכינה אותו "מטורף, מטורף אמיתי, שהולך ומוחק את הזהות היהודית. זה לא פשע, זה מעבר לזה, זו סכנה קיומית".

 

ח"כ בני אלון (האיחוד הלאומי), עד לא מזמן שר בממשלה, תקף את שרון בחריפות: "שום תמורה לא תהיה לאגרה שלכם, לשתיקה הזאת שלכם. אתם יודעים את זה וראש הממשלה יודע את זה. שום תמורה למרידה הזאת בערכי ארץ-ישראל, בערכי תורה, בהתנתקות מהמסורת. ראש ממשלה מצליח להטיל אימה, לשטות. מה נותר מכם חברי ליכוד, שהייתם באמת תפארת? אתם לא רואים שהוא הורס אתכם, אתם לא רואים שהוא הופך אתכם לבדיחה פתטית".

 

יו"ר סיעת האיחוד הלאומי, ח"כ צבי הנדל, אמר היום כי צריך למנוע מראש הממשלה, אריאל שרון, "להוביל למלחמת אחים", כלשונו, "ויש להורידו מהכיסא". בישיבת הסיעה תקף הנדל גם את ראש השב"כ, אבי דיכטר, ואת כלי התקשורת ואמר: "הגיבוי שהתקשורת נותנת לראש הממשלה יתנקם במדינה".

 

"צריך הגנה מיהודים"

 

לפני ההצבעות השתתף ראש הממשלה בישיבת סיעה של שינוי. הוא אמר שהקואליציה הנוכחית היא הטובה ביותר, "ויש לשמר אותה".

 

ראש הממשלה התייחס בדבריו להסתה מצד אנשי ימין קיצוני וכמה רבנים, עליה הצביעו גם היועץ המשפטי  וראש השב"כ. "משרד המשפטים צריך לפעול לעקירת ההסתה המסוכנת", אמר שרון והוסיף: "מצער שאחרי שכל חיי הגנתי על יהודים, אני צריך הגנה מפני יהודים".

 

לצד הביקורת הקשה, נרשמו גם שני רגעים מרגשים במליאה: הראשון - כאשר הושבע ח"כ גאלב מג'אדלה (עבודה), שהחליף את אברהם בורג עם פרישתו לעסקים, והשני - כאשר הח"כים עמדו דקת דומייה לזכרו של ידידיה בארי ז"ל, שכיהן מטעם הליכוד בכנסת השמינית והלך בשבוע שעבר לעולמו.  


פורסם לראשונה 05/07/2004 16:04

 

בהכנת הידיעה השתתף אטילה שומפלבי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בלילטי
פרשת דרכים. ריבלין
צילום: דן בלילטי
צילום: ערוץ הכנסת
הגנה מפני יהודים. שרון
צילום: ערוץ הכנסת
צילום: דודו בכר
חתן השמחה. פרץ
צילום: דודו בכר
אתר הכנסת
שרון גרוע מקודמו. כהן
אתר הכנסת
צילום: חן מיקא
הפר משמעת סיעתית. איתם
צילום: חן מיקא
צילום: איי אף פי
בדיחה פתטית. אלון
צילום: איי אף פי
מומלצים