שתף קטע נבחר

שוב תיקו באי-אמון; "המורדים": רשת ביטחון לשרון

בעקבות האיום של ראש הממשלה לצרף את העבודה או ללכת לבחירות, התכנסו 12 "המורדים" בליכוד והחליטו: "לא נספק לו תירוץ - נתמוך בממשלה, כל עוד המגעים עם פרס יוקפאו". חברי מרכז הגיבו בזעם: "הם שומרים על הכיסאות". הערב שוב שוויון בכנסת: 55 בעד הממשלה, 55 נגדה. שרון ליהדות התורה: "בלי שינוי - תבואו?"

בצל המגעים לאחדות - תיקו באי-אמון: האופוזיציה שוב כפתה הערב (יום ב') שוויון בהצבעה על הצעת אי-אמון בממשלה. 55 ח"כים תמכו בהצעה של ש"ס ויהדות התורה, שהוגשה "במלאת שנה לתוכנית הכלכלית הפוגעת בשכבות החלשות". מספר זהה של ח"כים התנגדו.  

 

תחילה נראה היה כי האופוזיציה זכתה לראשונה ברוב, אולם ח"כ רשף חן משינוי טען שהצבעתו עם הממשלה לא נקלטה - והתוצאה תוקנה. בעקבות כך התעוררה סערה במליאה, כאשר יו"ר הקואליציה, גדעון סער, טען שהצבעתם של שני ח"כים נוספים לא נתקבלה, והטיח בעבודה ש"אינה יודעת להפסיד, והתוצאה לא משקפת את יחסי הכוחות". יו"ר הכנסת ראובן ריבלין קבע כי מעתה, בנושאים "הרי גורל", יתקיימו הצבעות שמיות.    

 

מייד אחרי ההצבעות פנה ראש הממשלה לח"כ משה גפני מיהדות התורה, ושאל אותו האם ניתן להזמין את מפלגתו לקואליציה. גפני השיב: "אתה יודע מה עמדתנו. לא ניכנס עם שינוי". לדבריו, שרון התעניין: "האם בלי שינוי תבואו?" "ידוע שראש הממשלה לא רווה נחת משינוי", אמר גפני ל-ynet. "בזמן הקרוב הוא יצטרך להכריע האם הוא הולך לקואליציה עם שינוי, או עם החרדים".

 

שתי הצעות אי-אמון נוספות הוגשו ונדחו הערב: של מפלגת העבודה בגין "המשבר המתמשך ברשויות המקומיות ובמועצות הדתיות" (58 מתנגדים לעומת 55 תומכים); ושל מרצ-יחד, חד"ש-תע"ל ובל"ד על רקע "התייחסות הממשלה להחלטת בית הדין בהאג בעניין הגדר" (58 מתנגדים לעומת 13 תומכים, עם 32 נמנעים).  

 

מצנע מיישב את הסתירה

 

עד לרגע האחרון ניסו מקורבי ראש הממשלה וגורמים בקואליציה להשפיע על העבודה כדי שזו תסיר מסדר היום את הצעתה, ותעניק רשת ביטחון לממשלה. יו"ר המפלגה שמעון פרס ביקש זאת באופן אישי מיו"ר הסיעה, דליה איציק, לאחר שרק הבוקר נועד ביחידות עם ראש הממשלה ודן עמו באפשרות להקמת ממשלת אחדות. אולם סיעת העבודה הבהירה כי האי-אמון בעינו, וכי הסיעה תצביע כאיש אחד נגד הממשלה.

 

את הפרדוקס ניסה ליישב ח"כ עמרם מצנע, שנימק את הצעת האי-אמון: "נכון, זה מעורר לא מעט שאלות, אחרי שראש הממשלה זימן אליו את יו"ר המפלגה וביקש ממנו להיכנס למו"מ. מוסדות המפלגה יתכנסו וישקלו האם להיענות לפנייה. בינתיים אנחנו מביעים אי-אמון".

 

מצנע הזכיר מעל דוכן הנואמים את רשת הביטחון שנתנה מפלגתו לשרון בנושאים המדיניים: "נכון שבתחום המדיני התחייבנו, מבלי שהתבקשנו, לאפשר לראש הממשלה לקדם את תוכניתו. יש לנו אחריות ואנחנו מבינים היטב את המציאות הבלתי נסבלת שישראל נמצאת בה היום, וטובת המדינה בראש סדר העדיפויות - וזו מחייבת שינוי במדיניות, יציאה לתוכנית אחרת, הבנת המציאות והסקת המסקנות". עם זאת, הוא הוסיף כי בתחום הכלכלי-חברתי סיעתו מתנגדת למדיניות הממשלה.  

 

יו"ר הכנסת ריבלין אמר בפתח הדיון בהצעות האי-אמון כי ח"כ איציק הסבירה לו שכל עוד מפלגתה נמצאת באופוזיציה - היא תמשיך להגיש הצעות אי-אמון ולהצביע נגד הממשלה.

 

האיום של שרון מחלחל

 

בינתיים, נראה ש"המורדים" בליכוד הפנימו היטב את אזהרותיו הטריות של ראש הממשלה, בדבר הקמת ממשלת אחדות או הליכה לבחירות: 12 "המורדים", בהם השר עוזי לנדאו, התכנסו הערב בכנסת והחליטו כי יתמכו בממשלה גם בנושאים המדיניים, בתנאי שהמגעים עם העבודה יוקפאו. "לא נספק לשרון תירוץ לצרף את העבודה", הסבירו הח"כים. אך חברי המרכז שהגיעו לישיבה הגיבו בזעם: "הם בסך-הכל רוצים לשמור על הכיסאות, במקום על עקרונות התנועה".  

 

ח"כ אהוד יתום אמר בצאתו מן הישיבה: "נצביע נגד עקירת יישובים, אבל אם ראש הממשלה מוריד את העבודה מהמו"מ - הרווחנו. בינתיים לא סיכנו את ירושלים, לא את היישובים ולא כלום". ח"כ איוב קרא אמר: "לא ניתן למפלגת העבודה להיכנס לממשלה. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה". ח"כ גלעד ארדן: "ממילא אין להצבעות האי-אמון שום משמעות. מדי פעם אנחנו עושים הצגות כשאנחנו יוצאים מן האולם, אבל זה לא עוזר. הוא יקבל מאתנו תמיכה בהצעות האי-אמון, אבל אנחנו מצפים שיבטל את השיחות עם מפלגת העבודה".

 

מנגד, סיעת המפד"ל מערימה קשיים משלה: בעקבות תחילת ההידברות בין שרון ופרס, היא החליטה כי תפעל נמרצות נגד צירוף מפלגת העבודה, "שתהווה פגיעה במטרות הלאומיות, הביטחוניות והיהודיות של המדינה". הוחלט כי אם צירוף זה יתממש, או יתקדם המו"מ תוך ויתורים של הליכוד בנושא יחסי דת ומדינה, תמליץ הסיעה לכנס לאלתר את מרכז המפד"ל לדיון על המשך דרכה בקואליציה. 

 

ולמי שתוהה: ח"כ יוסי פריצקי, שפוטר מן הממשלה בעקבות הפרשה שנקשרה בשמו - אך נשאר בכנסת, לא הגיע הערב למליאה.


פורסם לראשונה 12/07/2004 16:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
ביקש להסיר. פרס
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום דודו פריד
לא הסכימה. איציק
צילום דודו פריד
צילום: איי פי
מעורר שאלות. מצנע
צילום: איי פי
במילא הכל הצגות. ארדן
אתר הכנסת
הצעה משרון. גפני
אתר הכנסת
צילום: צביקה טישלר
ההצבעה לא נקלטה. חן
צילום: צביקה טישלר
מומלצים