שתף קטע נבחר

חולדאי כתב לפריצקי: חברת חשמל ואחרים לחצו עליך

"צר לי כי עקב לחצי חברת חשמל, ואולי גם אחרים, נסוגות מהחלטתך" - כך כתב ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, לשר התשתיות, לאחר שזה שינה את החלטתו בעניין הטמנתם באדמה של קווי מתח גבוה העוברים מעל פארק הירקון. את המכתב, שנשלח כבר באפריל, חושף עיתון "תל-אביב" מרשת ידיעות תקשורת. פריצקי בתגובה: "מדובר בדברי הבל"

מדוע ביטל שר התשתיות לשעבר, יוסף פריצקי, את פרויקט הטמנת קווי החשמל באדמה באזור פארק הירקון? במכתב ששיגר לפריצקי כבר לפני מספר חודשים ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, נטען כי לחצים שהופעלו על השר המודח מצד אנשי חברת החשמל הם שהובילו לביטול. הפרשה תתפרסם מחר (שישי) בעיתון "תל-אביב" מרשת ידיעות תקשורת.

 

במשך שנים מנסה עיריית תל-אביב להוביל מהלך להטמנת קווי חשמל בפארק הירקון, פרויקט רחב היקף שעלותו, על פי חישובי חברת החשמל, עומדת על כעשרות מיליוני דולרים. כבר בחודש פברואר האחרון הוציא משרד התשתיות הודעה ולפיה המשרד יבדוק מקומות המתאימים להטמנת קווי חשמל. לאור הודעה זו, התקיימה סמוך לחודש אפריל ישיבה מיוחדת בנושא הטמנת קווי חשמל בפארק הירקון.

 

בישיבה, בה השתתפו בין השאר גם שר התשתיות דאז פריצקי, חולדאי, סגן ראש העיר פאר ויסנר, מהנדס העיר ומנכ"ל חברת החשמל, הציגה העירייה עלויות מופחתות לפרוייקט. העירייה אף הסכימה לקחת על עצמה את בטיפול בנושא החפירות לצורכי הנחת הקווים.

 

לאחר הישיבה הורה פריצקי לחולדאי להכין טיוטת הסכם שתסדיר את הפרויקט. חולדאי, ששמח על הבשורה, הכין טיוטה שכזאת ב-18 באפריל ושלח אותה לעיונו של השר. שבועיים לאחר מכן שלח פריצקי מכתב לחולדאי, שבו הודיע כי הוא מבטל את הליך ההטמנה.

 

במכתבו ציין פריצקי: "עיינתי בהסכם שהועבר על ידכם, ומשרדי סבור כי אין מקום לחתום עליו. נוכח העובדה שעתידה של תחנת רידינג לוט בערפל, ונוכח יוזמתי להעתיק את תחנת הכוח לאי מלאכותי, הרי שאין בשלב מוקדם זה היגיון בהטמנת קווי חשמל. נוכח זאת ונוכח מצבם הרעוע של קווי החשמל, סבור משרדי כי צריך בשלב זה לפרק את שני קווי החשמל המוצבים לאורך פארק הירקון ולבנות במקומם קו עילי אחד".


"עקב לחצי חברת החשמל"

 

בתגובה שלח חולדאי ההמום מכתב זועם לפריצקי, בו טען כי לחצים שהפעילו אנשי חברת החשמל על השר הם אלה שגרמו לביטול התוכנית. לדבריו, "צר לי כי עקב לחצי חברת החשמל, ואולי גם אחרים, נסוגת מהחלטתך, שכתושב תל אביב בוודאי נהירה לך חשיבותה הרבה לעיר ולגוש דן כולו. כל העובדות במכתבך הרי היו ידועות כבר בעת הדיון ובעת קבלת ההחלטה על ההטמנה".

 

בסוף המכתב סיכם חולדאי את ההשלכות הקשות של ביטול פרויקט ההטמנה וכתב כי "גם אילו ידעה המדינה, יחד עם חברת החשמל, להתחייב התחייבות מוצקה להעתקת תחנת הכוח רידינג - הרי שברור כי הדבר יתממש רק אחרי שנת 2020".

 

גם השבוע עמד חולדאי מאחורי טענתו המקורית ואמר כי "המכתב שלי מדבר בעד עצמו. עד היום לא קיבלתי הסבר למה ביטלו את הפרויקט".

 

במקביל, הכינו בעיריית תל אביב מכתב לשר התשתיות החדש, מודי זנדברג, בו קראת העירייה לשינוי החלטתו של פריצקי, אותה הגדירו גורמים בעיריית תל אביב כ"לא הגיונית". עוד בודקים בעירייה את אפשרות להגיש תביעה לבית המשפט על מנת לדחות את החלטת השר לשעבר.


"לפזר את הנהלת חברת החשמל"

 

חברו לסיעה של פריצקי, חבר הכנסת חמי דורון, קרא לבדיקה מעמיקה של הפרשה ודרש מראש הממשלה לפעול נגד חברת חשמל. לדבריו, "אם כך הם הדברים, וזוהי הרגשתו של רון חולדאי, הרי שמדובר במצב מסוכן מאוד ואני קורא לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר התשתיות לפעול לפיזור מיידי של ההנהלה הקיימת של חברת החשמל".

 

פריצקי עצמו אמר בתגובה לטענותיו של חולדאי כי "כל הטענות על לחצים עלי מצד חברת החשמל הם דברי הבל. כל ההחלטות שקיבלתי היו ענייניות. גופים נוספים פנו אלי בבקשה להטמנת קווי מתח גבוה. הוריתי על הקמת ועדה במשרד התשתיות אשר תקבע קריטריונים ברורים להטמנה של קווי חשמל, והיא אמורה לסיים את עבודתה בתוך כחודשיים".

 

עוד אמר פריצקי כי "למרות שאני תושב תל אביב המעוניין בהטמנת קווי החשמל, בישראל צריכים לשאת בעלויות ההטמנה בפארק הירקון. זו בדיוק הסיבה שהוריתי להקים ועדה מקצועית שתקבע קריטריונים ברורים להטמנת קווי חשמל. יש לציין כי כפי שנמסר על ידי חברת החשמל ומינהל החשמל במשרד התשתיות, עלות הטמנת קו פארק הירקון עולה פי 20 מעלות הקמתו כקו חדש. ברור אפוא שמדובר בהוצאה של סכומי עתק שיש לנקוט בה משנה זהירות לפני שמחייבים בה את כלל הצרכנים".

 

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "אין הצדקה להטמנה. בעניין האפשרות להטמנת הקו מתחת לקרקע, הרי שמדובר בתוספת עלות של מיליוני דולרים, שאין לה הצדקה לא מבחינה סביבתית ולא מבחינת הבעיות הטכניות הכרוכות בהטמנת קו מסוג זה. אנו עובדים על תוכנית לפירוק הקווים הקיימים והחלפתם בקו חדש, שישפר את חזות המקום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
ביטל. פריצקי
צילום: תומריקו
צביקה טישלר
זועם. חולדאי
צביקה טישלר
מומלצים