שתף קטע נבחר

השופט ברק: על ישראל להתייחס להכרעת האג

בהתבטאות מפורשת ראשונה, מחייב נשיא בית המשפט העליון את מדינת ישראל להתייחס להכרעת בית הדין הבינלאומי בהאג אודות גדר ההפרדה. "בשלב מסוים נצטרך להתמודד עם פסק הדין הזה", הבהיר השופט ברק

מדינת ישראל לא תוכל להתעלם מהחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג באשר לגדר ההפרדה, ותהיה חייבת למסור את התייחסותה לנושא – כך קובע היום (ה') לראשונה נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרון ברק.

 

במהלך דיון היום (ה') בעתירה נגד גדר ההפרדה, שהגישו תושבי הכפר שוכבא שבאזור לוד, הבהיר השופט ברק: "בשלב מסויים נצטרך להתמודד עם פסק הדין של בית הדין הבינלאומי בהאג. נצטרך לומר משהו, וההתייחסות לכך צריכה להיות באזור הכפרים ולא באזור מזרח ירושלים, שם פסיקת האג היא בעייתית".

 

עו"ד מוחמד דחלה, שמייצג את העותרים ואף ייצג את העותרים בעתירה הגדולה נגד תוואי גדר ההפרדה שבמסגרתה נפסלו כ-30 קילומטרים מהתוואי באזור ירושלים, הגיש לאחר מתן החלטת האג בקשה לבג"ץ לדרוש את התייחסות

המדינה לעניין האג במסגרת עתירות נוספות נגד הגדר באזורים שונים.

 

"אחרי שניתן פסק הדין בהאג, אמרנו: נפל דבר, לא רק בישראל אלא בעולם כולו, ובתגובה שלנו הגשנו בקשה להתייחסות המדינה בעניין האג. עכשיו בג"ץ ייתן פסק דין עקרוני בכל הנוגע להאג וזה ישליך גם על עתירות נוספות נגד הגדר, אבל לא באזור מזרח ירושלים שהוגדר על ידי האג כשטח כבוש. לזה השופטים לא מוכנים", הסביר דחלה היום.

 

הוא הוסיף: "עד עכשיו, ישראל והמערכת המשפטית שלה התעלמו מחוות הדעת של האג שקבעה במפורש שהגדר אינה חוקית בשל הפרת כללי משפט בינלאומיים וגם כללים הומניטריים. אנחנו תבענו מבג"ץ לחייב את המדינה להפסיק את ההתעלמות הזאת- וזה מה שקרה היום".

 

עתה, תצטרך המדינה להשיב בתוך שלושים ימים לעתירה נגד גדר ההפרדה באזור שוכבא, כפר הסמוך ללוד, תוך שהיא מתייחסת במפורש להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג ולהשלכותיה.

 

בינתיים הוצא צו על תנאי בעתירת תושבי שוכבא הפלסטינים, הטוענים כי מעל ל-750 עצי זיתים ותאנים, המהווים עבורם מקור פרנסה, נותרים בצד הישראלי של הגדר. צו ביניים, המעכב את המשך בניית הגדר, לא הוצא במסגרת עתירה זו אך המדינה התחייבה כי אם במסגרת פסק הדין יוחלט שיש להזיז את הגדר, המצב יוחזר לקדמותו או שיינתנו פיצויים לתושבים.

 

צו על תנאי ניתן במקביל גם לגבי עתירה העוסקת בגדר באזור הכפר הפלסטיני בודרוס, וגם בו תצטרך המדינה להתייחס להכרעת האג ולהשלכותיה.

 

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את העותרים מהכפר בודרוס, אמר היום: "אני חושב שההתפתחות היום היא מתבקשת מאליה. כשהערכאה המוסמכת ביותר בעולם במשפט הבינלאומי קובעת משהו - אי אפשר להתעלם ממנו. זו גם התפתחות חיובית מאוד כי ישראל הופכת את עצמה למוקצה בקהילה הבינלאומית וזה אולי ישנה את המצב".

 

בפרקליטות לא מתרגשים מהחלטת בג"ץ היום להתייחס לפסיקת האג ואומרים כי יש להם תשובות לכל שיוגשו באופן מסודר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום גלי תיבון
ברק. חייבים להתייחס
צילום גלי תיבון
צילום: רויטרס
בית הדין בהאג
צילום: רויטרס
מומלצים