שתף קטע נבחר

עונש על מעורבות במחדל ה"אנטנה": 500 שקל

לפני כחודשיים נהרגו סמל איתי אילוז ז"ל ורס"ר אבישי קוריסקי ז"ל מירי כשעלו על גג מוצב כדי לתקן אנטנה בזמן כוננות מוגברת בגזרה. ל-ynet נודע: סרן מ', קצין בעוצבה שאישר את נסיעת קוריסקי למקום ונמצא מעורב בכשלים נשפט על ידי מפקד העוצבה. העונש: קנס כספי בסך 500 שקלים

קנס כספי בסך 500 שקלים - זהו העונש שהוטל על אחד הקצינים, אותו מצא הרמטכ"ל מעורב בשורת הכשלים שהובילה לתקרית הקשה בגבול הצפון לפני כחודשיים. בתקרית, שאירעה במוצב נורית, נהרגו שני חיילי צה"ל, סמל איתי אילוז ז"ל ורס"ר אבישי קוריסקי ז"ל, מיריות צלף של חיזבאללה, כאשר עלו על גג המוצב כדי לתקן אנטנה.  

 

לפני כשלושה שבועות אישר הרמטכ"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, את מסקנות התחקיר שבוצע בפיקוד הצפון בנוגע לתקרית הקשה. מתחקיר האירוע עלה כי שני החיילים, האחד מחיל המודיעין והשני מחיל הקשר, ביקשו לתקן תקלה באנטנה דווקא בעיצומה של כוננות מוגברת בגזרה, אשר הוכרזה עקב הריגתו של בכיר בחיזבאללה ימים ספורים קודם לכן.

 

בשל שורה של כשלים, איש לא ידע תחילה כי שני החיילים נמצאים במקום. כך, לאחר שנורו ונהרגו, איש לא ידע כלל שהיו שם. גופותיהם התגלו יותר משעה לאחר התקרית.

 

"אירע כישלון מבחינת שילוח המשימה, הבקרה והשליטה על המשימה בזמן אמת, זאת בניגוד להנחיות הקיימות, ובאופן שיצר תורפה מבצעית", כך הגדיר הרמטכ"ל יעלון את האירוע.

 

בעקבות התחקיר אישר רב-אלוף יעלון את המלצותיו של אלוף פיקוד הצפון, בני גנץ, לנקוט שורת צעדים פיקודיים נגד מספר קצינים שהיו מעורבים באירוע. בין היתר הוחלט להדיח את מפקד גדוד "שחף", קצין בדרגת סגן-אלוף, בשל אחריותו הפיקודית, ואת קצין הקשר הגדודי בדרגת סגן, ששלח את אילוז למשימה. עם זאת, טרם הוחלט האם לפתוח נגדו חקירת מצ"ח.

 

אך בתחקיר נותרו גם שאלות ללא מענה. האחת נגעה לעובדה שנגד סגן מפקד גדוד שחף, אף שהיה זה שתדרך את אילוז ז"ל לקראת צאתו למשימה, לא הוסקו מסקנות אישיות, כיוון שלטענתו, לא ידע לאן מועדות פניהם.

 

גם ההמלצה האחרת שאישר הרמטכ"ל ונגעה לסרן מ', קצין ציוד הקשר השייך לגדוד הקשר בעוצבת הגליל, עוררה תמיהה בקרב קצינים בכירים בצה"ל. על פי התחקיר, חלקו של סרן מ' בפרשה היה בכך שאישר את נסיעתו של אבישי קוריסקי באותו בוקר, על אף המתיחות באזור.

 

 

סרן מ' טען אף הוא כי לא ידע לאן מועדות פניו של קוריסקי, וחשב בטעות כי הוא מבקש לנסוע לאחד הבסיסים באזור, ולא למשימה הרגישה על גג מוצב נורית. על פי ממצאי התחקיר, הוחלט להעמידו לדין משמעתי בלבד בפני מפקד העוצבה, תת-אלוף יאיר גולן, זאת בשל העובדה כי לא ביקש את אישורו של מפקד הגדוד לנסיעה, כמתחייב בהנחיות.

 

ל-ynet נודע כי במשפט שנערך לסרן מ' לפני ימים ספורים, החליט תא"ל גולן להטיל עליו קנס כספי בסך 500 שקל. בטופס התלונה נכתב כי הקצין "לא מילא הוראה" (אותו אישור נסיעה מהמג"ד שלא ביקש את אישורה) וכן "שלח לחיילים למשימה למרות האיסור". מכאן ניתן ללמוד שלתלונה יש קשר הדוק לאסון עצמו.

 

לדברי גורמים בכירים בצה"ל, העונש חושף את הבעייתיות בתחקיר. "ההחלטה להעמיד את הקצין לדין משמעתי הייתה מוזרה מלכתחילה", אמרו הגורמים. "הייתה לו אחריות עקיפה לאסון, זה גם נכתב בטופס התלונה. קנס כספי הוא אמנם הוא אחת מהאפשרויות הענישה, אבל במקרה שהעבירה קשורה למותם של חיילים, זה צורם".

 

הגורמים הוסיפו כי "קצינים ונגדים בקבע מקבלים מדי יום עונשים כבדים יותר על אי מעבר כביש במעבר חציה או על איחור לישיבה, ולכן זה כל כך מפריע".  

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל-ynet: "הצעדים הפיקודיים שננקטו נגד המעורבים באירוע הותאמו לחומרת המקרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפי שריר
חיילים בגבול הצפון (ארכיון)
צילום: אפי שריר
צילום: דובר צה"ל
רס"ר אבישי קוריסקי ז"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: עמית מגל
סמל איתי אילוז ז"ל
צילום: עמית מגל
מומלצים