שתף קטע נבחר

וינה: תערוכות של פעם בחיים

לא סתם מתהדרת וינה בדימוי תרבותי ואמנותי. בימים אלה מוצגות בעיר תערוכות חד-פעמיות של ציורי רובנס, למפיצקה ושילה. שווה קפיצה

קשה לדעת אם ההבסבורגים היו אוהבי אמנות גדולים. קשה גם לדעת אם הם היו מביני אמנות. אבל בדבר אחד חייבים להודות: הם ידעו מה לקנות. במשך יותר מ-300 שנה הם רכשו ציורים פרי מכחולם של גדולי הציירים בעולם, וכולם הפכו בינתיים לאוצרות מדינה באוסטריה.

 

האוספים השונים השייכים לאוסטריה ומוצגים במוזיאונים השונים של וינה, כוללים 37 ציורים של רובנס, 27 מציורי טיציאן, 12 מציורי ברויגל, שמונה ציורים של דירר, המדונה המפורסמת ביותר של רפאל, חמישה ציורי רמברנדט, ורמיר מדהים ועוד מאות ציורים של קארבג'יו, דה-וינצ'י, גויה, ולסקז, מאנה, מונה - וזה לא סוף הרשימה. בסך הכל מדובר ביותר מ-9,000 ציורים. תוסיפו לאלה את מוזיאון לאופולד החדש, עם מאות ציורים של שילה וקלימט, ותבינו שמדובר כאן באוצר של מיליארדים.

 

את האוספים הנפלאים האלה ניתן לראות כיום פזורים בין מוזיאוני וינה, ובראש בראשונה בקונסטהיסטורישה מוזיאון ובאלברטינה. לאוספים ערך נוסף: הרבה מדינות מעוניינות בהשאלת הציורים לתערוכות שונות, ובתמורה מוכנות לשלוח ציורים מהאוספים הלאומיים שלהן לוינה. כך קורה לעתים קרובות שוינה מארחת תערוכות נדירות וחד פעמיות, בהן ניתן לראות ציורים פנטסטיים של ציירים גדולים שנשלחים אך ורק לוינה ולא לשום מקום אחר בעולם. שלוש תערוכות כאלה מוצגות כרגע בבבירה האוסטרית ואפשר ליהנות מהן עד סוף השנה.

 

תערוכת רובנס: שומרים סמויים בקרב הקהל 

 

תערוכת ציורי רובנס כוללת יותר מ-100 יצירות שהגיעו לוינה מגדולי המוזיאונים בעולם. העבודות מוצגות במוזיאון אלברטינה במרכז העיר, בדיוק מאחורי בניין האופרה.  

 

סידורי הביטחון שננקטו הם ללא תקדים - כל מבקר שנכנס לאלברטינה מופיע על מסכי הטלוויזיה של אנשי הביטחון

מרגע כניסתו עד לעזיבתו את הבניין. הציורים עצמם בוטחו ב-400 מיליון יורו ולדעת מומחים רבים זהו סכום הנמוך בהרבה מערכם האמיתי. הציורים מוצגים במרתף הבניין בין קירות פלדה ובלי חלונות. בקרב הקהל מסתובבים עשרות שומרים סמויים, כך שכל מחשבה על גניבה היא שיגעון.  

 

אחד הציורים המפורסמים ביותר של רובנס, דניאל בגוב האריות, שייך לגלריה הלאומית האמריקנית בוושינגטון. זהו גם אחד הציורים הגדולים ביותר של רובנס - 3.5 על 2.5 מטר. הגלריה בוושינגטון הסכימה להשאיל את הציור לתערוכה בוינה, אבל איך מטיסים ציור כזה גדול מבלי לפגוע בו? התברר שההעברה אפשרית רק בבואינג-747 (ג'מבו), וגם זה בתנאי שלא יהיה לצידו שום מטען אחר.

 

ממשלת אוסטריה שכרה ג'מבו ב-200 אלף דולר כדי להנחית את הציור לוינה. את הטיסה מוושינגטון ליוו 12 שומרים חמושים. שריוניות ועשרות שוטרים השלימו את המבצע בדרך מנמל התעופה למוזיאון.  

 

התערוכה מוצגת באלברטינה עד 5 בדצמבר, כל יום מ-10:00 עד 18:00(רביעי עד 12:00). כניסה: תשעה יורו. אחרי 5 בדצמבר תתפצל התערוכה לשני מוזיאונים אחרים, עד פברואר 2005.

 

ציורי תמרה למפיצקה: אלילת חיי הלילה

 

אלילת האר-דקו, תמרה למפיצקה, נולדה בורשה ב-1898. בשנת 1916 היא נישאה בסנט פטרבורג לעורך דין הצעיר הרוזן טדאוש למפיצקי. המהפכה הבולשביקית אילצה אותם להגר לפריז, שם נכשל בעלה בכל ניסיונותיו להתבסס. בלית ברירה הפכה תמרה את תחביבה, הציור, למקור פרנסה. 

 

עד מהרה הפכו הדיוקנאות המיוחדים של אישים מפורסמים וציורי העירום שלה

לצעקה האחרונה באופנת פריז של שנות ה-20 וה-30. גם אורח חייה הסוער תרם לפרסומה. אורגיות מין וסמים ופרשיות אהבה עם הגברים והנשים המפורסמים ביותר בעולם האמנות והעסקים של פריז, הפכו אותה לאלילת חיי הלילה של העיר.

 

מציוריה של תמרה למפיצקה נודפים קרירות וריחוק, אך יחד עם זאת ארוטיות דקדנטית בלתי רגילה. ציורה אישה באוטו הפך לסמל של כל אמנות הדקו של אותן שנים.

 

עם תום מלחמת העולם השנייה היגרה למפיצקה לארצות הברית ופשוט נשכחה. רק לאחר מותה ב-1980, במקסיקו, היא זכתה לתחייה אמנותית. היום ציוריה מוערכים במיליונים רבים. עם אספניה הגדולים נמנים השחקן ג'ק ניקולסון והזמרות ברברה סטרייסנד ומדונה. עכשיו מוצגת בוינה תערוכה ובה 80 מציוריה המפורסמים ביותר.

 

התערוכה מוצגת באולם קונסטפורום (רחוב פראיונג 8 ברובע הראשון), כל יום מ-10:00 עד 19:00 עד 2 בינואר. כניסה: 8.70 יורו.

 

ציורי הנוף של שילה: קדרות ומלנכוליה

 

גדול ציירי אוסטריה ולבטח אחד המפורסמים ביותר, אינו ידוע בדיוק בציורי הנוף שלו. את פרסומו חב אגון שילה מעל לכל לציורי הנשים והילדות המעורטלות שלו, בחלקן בתנוחות אוננות שונות, הגובלות בפורנוגרפיה. על ציוריו אלה נידון למאסר. שנים לאחר מכן התברר שהשופט ששלח את שילה לכלא היה אחד האספנים הגדולים של ציורי הילדות העירומות.

 

תערוכת ציורי הנוף שלו מוצגת במוזיאון לאופולד. בקומת הקרקע מוצגים

כ-90 מציוריו המפורסמים, כאלה שצייר בקרומאו שבצ'כיה וגרסאות שונות של העיר המתה ובתים על יד הנהר. ציורי הנוף הראשונים שלו הם בעלי צביון אימפרסיוניסטי ברור, לאחר מכן ניכרת השפעת קלימט ורק בשלב האחרון של חייו פיתח שילה את סגנונו המפורסם - צבעים קרים ונוף המשקף מצב נפשי מיוחד במינו. אין אלה ציורים ידידותיים לעין כי אם ציורים בעלי עוצמה אמוציונלית המשדרים קדרות ומלנכוליה.

 

התערוכה תוצג עד 31 בינואר 2005. שעות פתיחה 18:00-10:00 רובנס: עשרה יורו. שלה עשרה יורו, תמרה 5.8 יורו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אגון שילה. את פרסומו חב לציוורי הנשים המעורטלות
מומלצים