שתף קטע נבחר

כל הגשרים כולם

גשרים שובים את הדמיון ו"גשרים", האתר החדש של עמל נט ומשרד החינוך מספר הכל על המבנים ההנדסיים הקסומים האלה

גשרים נוטים לשבות את הדמיון, ולא רק כי מדובר במתקנים עצומים בגודלם, המשאירים מקום ללהטוטים הנדסיים קסומים בחלק מהמקרים. מבין העצמים שנוצרו על ידי האדם, גשרים הם המבנים האופטימיים ביותר. אי אפשר ולא רצוי להדחיק את השמחה המתעוררת בלב ילדים ומבוגרים כאשר גלגלי המכונית נפרדים מהכביש "הרגיל" ועולים על הגשר, כאשר מתחת נפרש נוף של עמקים או מים. היש הוכחה טובה מכך כי ניתן להתגבר על פערים וקשיים, גם אם צריך לצלוח אגמים, נהרות ועמקים לשם כך?

 

אתר חדש בעברית בשם "גשרים", שהוקם על ידי "עמלנט" בשיתוף עם משרד החינוך, שופך אור על ההיסטוריה והטכנולוגיה של הגשרים ועונה על שאלות מסקרנות כמו למה נסגר גשר המילניום המפואר בבריטניה, יומיים בלבד לאחר פתיחתו, מה מחזיק את גשר שער הזהב הנפלא בסן פרנציסקו ואיך קרה שרוח הצליחה למוטט גשר גדול בארה"ב.

 

האתר מרחיב על סוגי הגשרים השונים ואופן בנייתם. גשר קורה, למשל, בדומה לגשר מעל לנהר פרת, הוא הסוג הפשוט ביותר, וקיים מאז שחר ההיסטוריה. מדובר בקורת עץ או פלדה המגשרת על מכשול כלשהו.

 

אחרי גשרי הקורה הופיעו גשרי הקשת, הטובים לגישור מעל עמקים או נהרות, מאחר והקשת אינה זקוקה לתמיכה במרכזה. בין גשרי הקשת המפורסמים בעולם נמנים גשר Pont Neuf העתיק בצרפת וגשרים עכשווים כמו גשר אלמידה בספרד, שנפתח ב-1995.

 

גשרים תלויים כמו גשר שער הזהב בסן פרנציסקו או גשר ברוקלין בניו יורק כוללים מתלים אנכיים הנושאים את משקל סיפון הגשר והעומס הפועל עליו, ומשולבים בהם רכיבים נוספים המבטיחים את יציבותם. סוג נוסף הם גשרי מסבך בהם גשר קווינסבורו או גשר קוויבק , הבנויים ממוטות אלכסוניים, אנכיים ואופקיים, הנושאים בעומס הנוצר על סיפון הגשר. ויש גם גשרים זיזיים, גירסה נוספת של גשרים מסוג מסבך המאפשרים בניית גשרים ארוכים יותר.

 

כותבי האתר עורכים סקירה היסטורית של הגשרים, החל מטכניקות של מבני גשר אשר שימשו במסופוטמיה, מצרים וסין כבר בשנת 2000 לפני הספירה, דרך גשרים בימי הביניים וברנסאנס ועד לגשר המילניום  בעת החדשה, שנסגר ב-2000 זמן קצר לאחר פתיחתו בגלל כשלים הנדסיים שהתגלו בעקבות עומס של הולכי רגל, ונפתח מחדש ב-2002. גשר המילניום נכלל בין חמישה גשרים הנסקרים באתר בהרחבה, אפשר למצוא גם כרטיסי ביקור של 25 גשרים חשובים בהיסטוריה. עוד באתר: לקסיקון תמציתי המסביר מונחים מעולם האדריכלות וכולל גם תמונות ואיורים. מומלץ. (גל מור).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כל מה שרציתם לדעת על גשרים
מומלצים