שתף קטע נבחר

האמריקנים מברכים, הפלסטינים אדישים

מחלקת המדינה בארה"ב: זו הזדמנות לקדם את האינטרסים של שני הצדדים. ברשות הפלסטינית מתייחסים להכרעה בכנסת כאל עניין ישראלי פנימי. עריקאת: "אם ישראל רצינית, עליה לדון עם הרשות ולדון בנסיגה מעזה כחלק ממפת הדרכים". בתקשורת הערבית סימנו את נתניהו כמפסיד הגדול. אל-ג'זירה: "נתניהו נתגלה במערומיו בעקבות תרגיל הנפל"

התגובות לאחר ההכרעה: מחלקת המדינה בארה"ב בירכה על אישור תוכנית ההתנתקות בכנסת. סגן דובר מחלקת המדינה, אדם ארלי, אמר הערב (יום ג') כי "ממשל בוש רואה בתוכנית ההתנתקות הזדמנות לקדם את האינטרסים של שני הצדדים. תוכניתו של שרון לנסיגה מרצועת עזה מהווה הזדמנות פז לחזור לשולחן המשא ומתן".

 

ארלי הוסיף כי תוכניתו של ראש הממשלה כוללת גם פינוי מספר יישובים בגדה המערבית, וציין כי זהו "צעד חשוב". "כפי שהבהרנו בעבר, פעילות ההתיישבות מדאיגה אותנו". 

 

ובעולם הערבי - הפלסטינים אינם מתלהבים יתר על המידה מההצבעה בכנסת על תוכנית ההתנתקות, ומפרשים את העניין כ"משחק ישראלי פנימי". רשת אל-ג'זירה סימנה את בנימין נתניהו כמפסיד הגדול, "שהתגלה במערומיו".  

 

 

השר הממונה על המשא ומתן ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, אמר כי יש להתחיל בדיונים עם ישראל בנסיגה מרצועת עזה במסגרת תוכנית שלום כוללת: "אם ישראל רצינית בקשר לתהליך השלום, עליה לחזור לשולחן הדיונים עם הרשות ולדון בנסיגה מעזה כחלק ממפת הדרכים האמריקנית".

 

בסביבת ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, סירבו להגיב להצבעה. אבו עלא עצמו אמר לפני ההצבעה כי מדובר בעניין פנימי ישראלי, שהפלסטינים אינם מחויבים לו. חבר הוועד המרכזי של הפתח, עבאס זכי, מבכירי התנועה, אמר ל-ynet כי מדובר בעניין ישראלי פנימי: "אנו מברכים על כל נסיגה ישראלית מהאדמה הפלסטינית, אבל העניין עוד רחוק מלהגיע לכך, ודבריו של דב וייסגלס מעידים על האמת מאחורי המשחק הזה של ראש הממשלה שרון".

 

זכי אמר שאם שרון רוצה שלום, השלום חייב להיות שלם וכולל: "לא נסכים לחלוקה הגיאוגרפית של התהליך. לא באנו לפה כדי לעבור משלטון זמני אחד לשלטון זמני אחר, ואני מזהיר כי אם הישראלים יתמידו בעקשנותם, שרון ימצא את עצמו מול מנהיגות פלסטינית ומנהיגות ערבית רדיקלית יותר שאינה ממצדדי הדו-קיום והשלום כפי שהמצב הוא כעת".

 

זכי ציין כי האירופים והקהילה הבינלאומית לא יקבלו מצב שבו התהליך ייפסק בנסיגה מעזה. לדבריו, התהליך חייב להיות חלק מהחוק הבינלאומי, ומההסכמים החתומים בין שני הצדדים. "אבל, אם שרון יתמיד במדיניות החד-צדדית שלו, המחיר הפוליטי והבינלאומי שישלם יהיה כבד".

 

החמאס: זה הישג גדול להתנגדות

 

השייח חאלד אל-בטש, מראשי הג'יהאד האיסלאמי, הגדיר את ההצבעה כמשחק ישראלי פנימי שנועד בראש ובראשונה לבסס את אחיזתו של שרון בשלטון. אל-בטש אמר כי אין מבחינת הפלסטינים כל שינוי, וכי שינוי משמעותו נסיגה אמיתית של ישראל מהשטחים.

 

"שעה שההרג נמשך, איננו רואים שום צורך לחשוב על הודנה חדשה, למרות שאנו מוכנים עקרונית לכך. אבל, כאמור, כל העניין הוא עניין של משחק פוליטי פנימי שנועד להדוף מצדו של שרון כל לחץ בינלאומי".

 

השייח נאפז עזאם מהג'יהאד האיסלאמי הגיב בנימה חריפה יותר: "האויב הציוני ייעלם מאדמתנו, בין אם הפרלמנט שלהם הצביע בעד או נגד. ההתנגדות תוציא אותם החוצה".

 

מושיר אל מסרי מהחמאס הגיב: "האישור שנתנה הכנסת לנסיגה מרצועת עזה היא הישג גדול לעם הפלסטיני ולהתנגדות, שדחפו את האויב הציוני לחשוב לעזוב את עזה".

 

התקשורת הערבית שידרה שידורים ישירים מההצבעה בכנסת. כל התחנות הערביות המובילות שיגרו צוותים אל הכנסת, ואספו תגובות פוליטיות מחברי בית המחוקקים. התקשורת הערבית הציגה פרשנויות והערכות לגבי מצבו העתידי של שרון בעקבות ההצבעה.

 

בתקשורת הערבית העריכו כי המפסיד הגדול של ההצבעה הוא שר האוצר, בנימין נתניהו, "שנתגלה במערומיו בעקבות תרגיל הנפל שניסה לבצע", כפי שדיווח כתב אל-ג'זירה, וליד אל-עומרי. ההערכה בתקשורת הערבית היא שמעמדו של נתניהו כיריבו של שרון נחלש מאוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ברכות. פאוול
צילום: רויטרס
צילום: איי פי
"עניין פנימי". אבו עלא
צילום: איי פי
צילום: רויטרס
"המפסיד הגדול". נתניהו
צילום: רויטרס
צילום: איי אף פי
"התחזק". שרון
צילום: איי אף פי
מומלצים