שתף קטע נבחר

קרי התקשר לבוש ובירך אותו על נצחונו

עכשיו זה נגמר - בוש נשיא עד 2008: ג'ון קרי התקשר ובירך את הנשיא המכהן על נצחונו ובוש השיב לו: "היית יריב ראוי ומכובד". קרי הוסיף כי "ארצות הברית הפכה להיות מפולגת בעקבות הבחירות, ויש לשנות את המצב". מאוחר יותר ינאמו השניים את נאום הניצחון וההפסד

"ברכותי, אדוני הנשיא", כך אמר הערב (ד') המועמד הדמוקרטי, ג'ון קרי, בשיחת טלפון לנשיא ג'ורג' בוש. לאחר יממה ארוכה של ספירת הקולות, הודה קרי בתבוסתו באוהיו ובבחירות בכלל. קרי בירך את הנשיא על זכייתו בארבע שנים נוספות בבית הלבן ואיחל לו הצלחה.

 

קרי צפוי לשאת את נאום ההפסד שלו הערב ואחריו צפוי לנאום גם ג'ורג' בוש.

 

מקורות בוושינגטון אמרו כי הנשיא המכהן אמר למועמד הדמוקרטי: "היית יריב ראוי ומכובד". לדבריהם, השיחה ארכה פחות מחמש דקות, ובמהלכה אמר קרי לבוש כי "ארצות הברית הפכה להיות מפולגת בעקבות הבחירות, ויש לשנות את המצב". בוש הסכים עם קרי בסוגייה.

 

"אנחנו משוכנעים שניצחנו, לפי ידיעתנו יש לבוש 286 אלקטורים", הכריז כבר בצהריים אנדרו קארד, ראש הצוות בבית הלבן. הוא המשיך ואמר: "אלו הבחירות הראשונות מאז 1988 שבהן המנצח קיבל גם את רוב הקולות. באוהיו ניצחנו בפער של יותר מ-140,000 קולות - אי אפשר מבחינה סטטיסטית לשנות זאת".

 

 

 


מנמנמים במחנה בוש, בהמתנה להכרזה (צילום: איי.אף.פי)

 

המאבק היה צמוד, בדיוק כמו שחזו כל הסקרים. בוש ניצח בהפרש קטן, שוב - כפי שחזו רוב הסקרים. הניצחון הפעם כפול: גם במספר האלקטורים (274 מול 252), וגם במספר הקולות הכללי (51% מול 48%) - בשונה מהבחירות הקודמות (שבהם זכה יריבו של בוש אל גור ביותר קולות). תמונה זו משכנעת את רוב האמריקנים שהמערכה הפוליטית הוכרעה, גם אם בהפרש לא גדול.

 

הניצחון הושג בעיקר ב"מדינות המפתח", מדינות עשירות באלקטורים שהתנדנדו מצד לצד: בוש ניצח בשתיים משלוש מדינות המפתח, פלורידה ואוהיו. יריבו הדמוקרטי ג'ון קרי, מנגד, זכה רק בקולותיה של מדינת מפתח אחת, פנסילבניה - אולם זה לא הספיק.

 

מדוע אמש סברו הפרשנים כי לקרי יש סיכוי לנצח? בעיקר בשל אחוז ההצבעה הגבוה, שהעיד על כך שרבים שלא הגיעו באופן מסורתי להצביע, עשו את דרכם לקלפיות. הנתון הזה פועל בדרך כלל לטובת הדמוקרטים. הפעם, זה לא היה מספיק, כנראה. הדמוקרטים נלחמו בעיקר על אוהיו הקריטית, אבל כשהיתרון של בוש שם עומד על יותר מ-120 אלף קולות, זה נראה קלוש, והמועמד קרי הודה בהפסד.

  


בוש והמשפחה. ממתינים לתוצאות (צילום: רויטרס)  

 

אז מה בדיוק קרה באוהיו? מדגמים בחלק מרשתות הטלוויזיה בארצות הברית הכריזו על אוהיו כמי שנתנה את תמיכתה לנשיא בוש. עם 20 האלקטורים שלה, זיכתה המדינה את בוש ב-270 אלקטורים, המספר הדרוש כדי לנצח בבחירות. מנהלת מסע הבחירות של קרי, מרי-בת' קייהיל, פירסמה הודעה לפיה "ספירת הקולות באוהיו טרם הסתיימה וישנם יותר מ-250 אלף קולות שטרם נספרו. אנו מאמינים שכשייספרו הקולות, ג'ון קרי ינצח".

 

מספר 2 של קרי, ג'ון אדוארדס, יצא גם הוא לשאת דברים בפני האלפים שהתכנסו במטה הבחירות של קרי בבוסטון. "חיכינו לניצחון הזה שנים", אמר, "אנחנו יכולים לחכות עוד לילה אחד. נילחם על כל קול".

 

אולם ייתכן שהתוצאות באוהיו לא ייוודעו במהירות. מזכיר המדינה של אוהיו, קן בלקוול, אמר כי במוקד המחלוקת כרגע עומדים טפסי הצבעה של "מצביעים נעדרים" (שנשלחו בדואר) וקולות "על תנאי". מדובר במצב בו מתאפשר לאזרחים שלא מופיעים ברשימות המצביעים להטיל את קולם, אולם קולותיהם נספרים רק לאחר שמוברר כי יש צורך בכך (משום שהפער בין המועמדים קטן יותר) ובדיקות מוודאות שאכן יש להם זכות בחירה.

 

על פי החוק באוהיו, ספירת קולות "המצביעים הנעדרים" והקולות "על תנאי" (provisional) ייספרו רק 11 יום אחרי הבחירות. בכמה אנשים מדובר? ההערכה ולפיה מדובר ב-250 אלף קולות אינה משוללת יסוד. הפער בקולות בין המועמדים קטן יותר ממספר הקולות השרויים במחלוקת. לפיכך ייתכן מצב תיאורטי, אם כי לא מציאותי, בו הקולות הללו עשויים להטות את הכף.

 

תמונת הניצחון של בוש: לא היו הפתעות 

 

על-פי תוצאות האמת והמדגמים, בוש ניצח ב-29 מדינות, רובן מדינות שהיה צפוי לנצח בהן. קרי קיבל את תמיכתן של 20 מדינות, גם רובן מדינות שנטו לטובתו בסקרים.

 

בוש ניצח בפלורידה, אוהיו, נוואדה, אלסקה, קולורדו, אריזונה, מונטנה, איידהו,

 מיזורי, ארקנסו, יוטה, אינדיאנה, קנטאקי, ג'ורג'יה, וירג'יניה, מערב וירג'יניה, טקסס, קנזס, נברסקה, וויומינג, צפון דקוטה ודרום דקוטה. בנוסף הוא ניצח בטנסי, אלבמה, אוקלהומה, דרום קרולינה וצפון קרולינה, בלואיזיאנה ובמיסיסיפי.

 

קרי ניצח בפנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין, הוואי, מינסוטה, ניו המפשייר, אורגון, קליפורניה, וושינגטון, ורמונט, אילינוי, ניו ג'רזי, ניו יורק, רוד איילנד, מסצ'וסטס, מרילנד, קונטיקט, מיין, דלוור ומחוז קולומביה, שנספר כמדינה.


פורסם לראשונה 03/11/2004 12:45

 

בהכנת הכתבה השתתף רונן בודוני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מודה בהפסד. קרי
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
השמחה במטה בוש
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
תומכי בוש מריעים לשמע התוצאות
צילום: רויטרס
צילום: איי אף פי
צופים במדגמי הטלוויזיה
צילום: איי אף פי
צילום: איי פי
האבל במטה קרי
צילום: איי פי
צילום: איי פי
אדוארדס. נילחם
צילום: איי פי
מומלצים