שתף קטע נבחר

"בוש מוכן להעביר 75 מיליון ד' לבחירות ברשות"

לדברי גורמים רשמיים בוושינגטון, הממשל מתכוון להתגייס למען ההליך הדמוקרטי ברשות הפלסטינית, אך כלל לא בטוח שהקונגרס יסכים להעביר סכום שכזה. בתוך שבועיים: פגישה של ה"קרווטט" לתיאום הסיוע הבינלאומי לבחירת יורשיו של ערפאת. בלייר: "ישראל תהיה חייבת לבצע מחוות של רצון טוב"

הממשל האמריקני מוכן לסייע, לצד שותפותיו באירופה, לקיום בחירות דמוקרטיות ברשות הפלסטינית ולחיזוק מנגנוני הביטחון הפלסטינים במיגור הטרור - כך אמרו אמש (א') גורמים רשמיים בארצות-הברית.

 

לדברי הגורמים, בעדיפות ראשונה עומד הצורך במימון הבחירות והסיוע הטכני בעריכתן. הממשל, לטענתם, עשוי להעביר סכום של עד 75 מיליון דולר, דרך ארגונים לא ממשלתיים, בדיוק לשם כך. ואולם, גורמים בקונגרס האמריקני הטילו ספק רב באפשרות שסכום כזה יועבר לידי הפלסטינים, והעריכו שיהיה נמוך בהרבה.

 

ההכנות הבינלאומיות לבחירות צפויות לכלול ניסיון לבנות מחדש, מהר ככל האפשר, את מנגנוני הביטחון של הרשות, שנפגעו קשות במהלך העימות עם צה"ל. אותם כוחות אמורים להיערך בשטח לקראת מועד הבחירות, ה-9 בינואר, ובמיוחד באותו היום עצמו, במטרה לאפשר את ההליך הדמוקרטי ולמנוע הפרות סדר.

 

המאמץ הבינלאומי ינותב דרך ה"קוורטט" – ארצות-הברית, האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם. לדברי הגורמים האמריקנים, נציגי ה"רביעייה" ייפגשו במהלך השבועיים הקרובים, כדי לתאם את הצעדים שיינקטו.

 

ברשות הפלסטינית חוששים עתה כי הניסיון להציג כלפי התושבים והעולם כולו יציבות והעברת שלטון מסודרת יקרוס כבר בשלב הראשוני שלאחר מות ערפאת. סאיב עריקאת ביקש מהאמריקנים להפעיל לחץ על ישראל, כדי שזו תסיג ערב הבחירות את כוחותיה מערי הגדה, ותחליף אותם בכוחות פיקוח בינלאומיים. "כישלון בהליך הבחירות עלול להוביל לאנרכיה מוחלטת", הזהיר.

 

וושינגטון אכן פועלת כדי לגרום לישראל לנקוט צעדים שיקלו על עריכת הבחירות. בפגישה הקרובה של שר החוץ סילבן שלום עם עמיתו, קולין פאוול, יעלו האמריקנים את הצורך בפריסה מחדש של צה"ל מחוץ לשטחים הפלסטינים, ובמתן חופש פעולה למנגנוני הביטחון הפלסטיני.

 

גם ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, קרא לקהילה הבינלאומית להתגייס כדי לבנות מחדש את התשתיות הביטחוניות ברשות. לדבריו, ישראל חייבת להתפשר ולבצע מחוות של רצון טוב כדי להקל על יורשיו של ערפאת בהשלטת הסדר, ובראשן סילוק המאחזים הבלתי חוקיים. "פלסטינים רבים ששוחחתי איתם הודו כי מוטב להחזיר את השעון לאחור", אמר בלייר בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות"' של רשת אן-בי-סי.


פורסם לראשונה 14/11/2004 22:50

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
חושש מאנרכיה. עריקאת
צילום: איי אף פי
צילום: איי פי
מחוות של רצון טוב. בלייר
צילום: איי פי
מומלצים