שתף קטע נבחר

המאבק על אנטנת גל"צ: תחנת ניטור הוקמה

התחנה תנסה למדוד את עוצמת הקרינה מחוות האנטנות בשכונה החיפאית, שהתושבים טוענים כי היא מסכנת את בריאותם. דיון בעניין נערך אתמול בלשכת מנכ"ל משרד הביטחון

מאבקם המתמשך של תושבי שכונת רמת אלמוגי, נגד חוות האנטנות של משרד הביטחון המשדרות ממרכז השכונה, מתחיל לשאת פרי: היום (ג') אמורה להתחיל לפעול סמוך לבית הספר 'איינשטיין' שבמרכז השכונה תחנת ניטור למדידת קרינה, שתשדר את נתוניה 'און-ליין' למשרד לאיכות הסביבה בחיפה.

 

אתמול הורה מנכ"ל משרד הביטחון לקצין הקשר הראשי להגיש בתוך שלושה שבועות תוכנית להעברת האנטנות – ובראשן אנטנת גלי צה"ל - ממיקומן הנוכחי.

 

המאבק להעתקת חוות האנטנות החל לפני מספר שנים. תושבי השכונה מחזיקים בידיהם מסמכים שנחתמו לפני קרוב לחמש שנים – בידי שר הביטחון דאז, יצחק מרדכי – לפיהם פועל משרד הביטחון להוציא את חוות האנטנות מלב השכונה, וכי לא יותקנו אנטנות נוספות, אולם דבר לא נעשה. בקיץ האחרון נתקלו תושבי השכונה בתופעות מוזרות: מכשירי השלט של כלי הרכב לא פעלו כראוי ובמכשירי האינטרקום בכניסה לבתיהם נקלטו שידורים של תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל.

 

בדיקה שערכו במקום מומחים מטעם איגוד ערים לאיכות סביבה במפרץ חיפה, העלתה חריגות של מאות אחוזים ברמות הקרינה ברחובות השכונה, ואף בבית הספר היסודי במקום. עם פתיחת השנה השביתו ההורים את הלימודים בבית הספר כאשר הם דורשים ליישם את החלטת משרד הביטחון להעתקת חוות האנטנות.

 

המשרד לאיכות הסביבה ועיריית חיפה דרשו בשלב ראשוני הקמת תחנת ניטור לקרינה, במימון משרד הביטחון, הליך שכאמור ארך קרוב לשלושה חודשים. במהלך החודשים מאז התגלתה התופעה, עזבו את בית הספר עשרות תלמידים, שהוריהם רשמו אותם לבתי ספר אחרים בעיר.

 

הורי התלמידים בבית הספר 'איינשטיין' פתחו לפני מספר שבועות בהליך משפטי נגד משרד הביטחון, לאחר שהחל לבצע פעולות לקראת התקנת אנטנות נוספות. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בעיר, השופט שמואל ברלינר, הורה לעצור את העבודות ודרש ממשרד הביטחון להסביר מדוע אינו עומד בהתחייבותו להעתיק את חוות האנטנות למקום אחר.

 

בעקבות הדיון המשפטי והלחץ שמפעילים התושבים יחד עם העירייה, נערך אתמול דיון במשרדו של מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל.) עמוס ירון.

 בדיון השתתפו נציגי התושבים בשכונת רמת אלמוגי, נציגי איגוד ערים לאיכות סביבה וראש עיריית חיפה, יונה יהב. בסיום הדיון הנחה מנכ"ל משרד הביטחון את אנשיו להגיש לו בתוך שלושה שבועות תוכנית להעתקת חוות האנטנות, כולל המשמעויות, העלויות ולוחות הזמנים. עיריית חיפה הביעה נכונות להשתתף בעלויות ההעברה.

 

ראש העירייה יהב ציין בישיבה כי למרות ההודעה של המשרד לאיכות הסביבה, כי המדידות האחרונות במקום עומדות בתקן, הרי שהאפקט הפסיכולוגי של חוות אנטנות הנטועה בלב שכונת מגורים גרם לנטישה של תלמידים את בית הספר.

 

יו"ר ועד ההורים בבית הספר איינשטיין, יוסי מזון, אמר הבוקר ל-ynet כי הוא אינו רואה הישג דווקא בהקמת תחנת הניטור. "תחנת ניטור היא בסך הכול כמו גלאי עשן. היא לא פותרת שום בעיה אלא רק מתריעה עליה. המאבק שלנו הוא להעתקת החווה מלב השכונה, ופה אני רואה הישג בפגישה שהתקיימה. בשבוע הבא אמור להתקיים דיון נוסף בבית המשפט בדרישתנו להעתקת חוות האנטנות".

 

יו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה במפרץ, צבי פורר, אמר הבוקר כי שתיים מתוך 3 המטרות של האיגוד בפרשת הקרינה הושגו. "כאשר מדדנו בקיץ את החריגה הגבוהה ברמת הקרינה, השאיפה הראשונה שלנו הייתה להביא להורדה מיידית של רמת הקרינה במקום. הצלחנו להביא לכך שהאנטנה הקורנת הוסטה ורמות הקרינה באזור בית הספר הן כיום נורמליות. במקביל, דרשנו את הקמת תחנת הניטור הניידת כשלב ביניים לפני פינוי חוות האנטנות מהמקום לצמיתות. על ידי הניטור אנחנו מתכוונים להבטיח שלא יעלה בדעתו של מישהו להסיט את האנטנה בחזרה לכיוון בית הספר או ליצור גורם אחר שיעלה את רמת הקרינה במקום".

 

"המטרה השלישית שלנו והחשובה ביותר היא להביא להוצאת חוות האנטנות לצמיתות מהשכונה. כאשר נבנתה במקום האנטנה הראשונה היה מדובר באזור לא מיושב, אולם עם השנים נבנתה שכונה צפופת אוכלוסין מסביב לחוות האנטנות וכיום אין מקום להמשך פעילותה של החווה במיקומה הנוכחי". פורר ציין עם זאת, כי לניטור לא תהיה השפעה אופרטיבית על הפעילות בבית הספר. כלומר שלא ינקטו צעדי חירום ברמה של פינוי תלמידים וכו' במידה ורמת הקרינה תגבר באופן פתאומי, אלא שבמקרה כזה תהיה פנייה אל משרד הביטחון ודרישה להפסיק מיידית את פעילותו של הגורם הקורן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(ארכיון)
צילום: תומריקו
המאבק בתחנה הצבאית (אילוסטרציה)
צילום: חיים זיו
עמוס ירון. פגישה עם התושבים
צילום: חיים זיו
מומלצים