שתף קטע נבחר

איציק ירדה לפסים אישיים, שרון הקפיא את המו"מ

הנחת העבודה של פואד, לפיה "אפשר לסגור כבר הלילה", הייתה מוקדמת: אחרי שאיציק אמרה ש"הליכוד זוחל", והאשימה כי תיק המשפטים לא עובר לידי מפלגתה בגלל החקירות, הקפיאו אנשי שרון את המו"מ הקואליציוני. וברקע התכנסה וועידת מפלגת העבודה, שם הציע אחד מחברי המרכז להריץ את הזמר נסים גרמה לתפקיד שר

המו"מ בין הליכוד לעבודה שוב עלה על שרטון: לאחר שנדמה היה כי רגע החתימה הולך ומתקרב, התגלע אמש (יום ה') שוב משבר חריף בין הצדדים.

 

הפעם העילה הייתה דבריה של דליה איציק, יו"ר צוות המו"מ של העבודה, שאמרה בוועידת המפלגה הערב: "אנחנו לא באים אליהם בזחילה, הם אלה שזוחלים". היא אף רמזה ששרון אינו מעוניין להעביר לידי העבודה את תיקי המשפטים וביטחון הפנים בעקבות החקירות שמתנהלות נגד משפחתו. בעקבות כך יצאה הודעה מטעם צוות הליכוד, ולפיה המגעים "מושעים".  

 

המשבר הנוכחי פרץ שעה קלה לאחר שבנימין בן-אליעזר, אף הוא חבר בצוות המו"מ, העריך כי "אפשר לסגור כבר הלילה". דבריו נאמרו בעקבות פגישה חיובית ביותר בין איציק לבין עו"ד יורם ראב"ד, יו"ר צוות המו"מ מטעמו של שרון, במהלכה הושגו הבנות לא מעטות.  

 

איציק הציגה את דרישת מפלגתה להחליף את תיק השיכון בתיק בכיר יותר, ולקבל עוד מינוי של סגן שר. בליכוד הסכימו לשלושה סגני שרים מטעם העבודה. במקביל, נראה שהעבודה ויתרה על שתיים מדרישותיה המרכזיות: רשות השידור ומינהל מקרקעי ישראל, שמוחזק בידי השר אולמרט במסגרת תיק התמ"ת המורחב.

 

אתמול התקשר ראש הממשלה שרון ליו"ר העבודה פרס, והציע לו שורת תיקים - באומרו ש"זוהי ההצעה האחרונה בהחלט". שרון הציע להפקיד בידי העבודה את תיקי הפנים, השיכון, התשתיות, הרווחה, התקשורת, וכן איכות הסביבה או התיירות - בנוסף לתואר ממלא-מקום ראש הממשלה, שיימסר לפרס עצמו.

  

פרס: אפשר לחזור לשגשוג של אוסלו 

 

את תמונת המצב הנוכחית הציג אחר הצהריים פרס בוועידת מפלגת העבודה, שהתכנסה לדיון בנושאים כלכליים, מבלי שנידב פרטים רבים מדי: "הצוות שלנו במו"מ הגיש שורה של תביעות כספיות, שינויים בתקציב לגבי סטודנטים, תרבות ועוד. אם נגיע להסכם לגבי הסעיפים האלה, אנחנו נביא אותם לאישור המרכז". הוא הבהיר: "אם ניכנס לממשלת אחדות, זה לא בגלל התקציב, אלא למרות התקציב. אנחנו ניכנס כדי להבטיח שרצונו המכריע של העם לצאת מעזה יקוים בזמן. היציאה מעזה איננה רק מהלך מדיני וביטחוני, אלא גם מהלך חשוב מאוד לכלכלה ולחברה בישראל, מהלך שעשוי לפתוח עידן של שגשוג כפי שהיה אחרי אוסלו".

 

"במשך שני העשורים האחרונים כמעט ולא התקדמנו", אמר יו"ר העבודה. "העולם זינק קדימה ואנחנו נענו בצעדי צב ... ישראל צריכה להיות בין ראשי המדינות המתקדמות בעולם כולו, עם הכישרון והיכולת שיש למדינה אין שום סיבה שלא נהיה כטובות במדינות סקנדינביה. הזנחנו את הגליל, את הנגב, אנחנו מנהלים מערכת חינוך שאינה מעניקה לילדים את הכלים הדרושים כדי להצטיין בכלכלה מודרנית. אנחנו דורשים מיזמים ומדענים לממן את המו"פ על חשבונם. קיצצו את תקציב המדען הראשי בחצי. אנחנו יוצרים עושר אבל מחלקים אותו באופן לא הוגן.

 

"אי אפשר לזרוק כספים לשטחים שנפנה אותם ולקיים כלכלה צומחת וחברה צודקת. כל שקל שנזרק לבור חסר התחתית של ההתנחלויות, כל השלמה עם אי עבודה, יעלה לנו מחיר לא רק היום אלא גם בעתיד. כל ילד שמונעים ממנו את הידע הבסיסי באנגלית, מתמתיטקה ומחשבים יגדל להיות אדם מבוגר, שלא יוכל לעמוד ברשות עצמו ויהיה תלוי בסובסידיות כל ימי חייו".

 

חבר מרכז: מריץ את נסים גרמה לתפקיד שר

 

במהלך הוועידה היה גם רגע משעשע כאשר אחד מצירי הוועידה וחבר מרכז הודיע כי הוא אוסף חתימות של החברים כדי להריץ לתפקיד שר, לא אחר מאשר את הזמר ניסים גרמה, חבר מפלגת עבודה ותיק ותומך נלהב של פרס.

 

כשנשאל האם גרמה עצמו ביקש ממנו, השיב חבר המרכז כי הוא עושה זאת מיוזמה פרטית. הזמר המזרחי הנודע אמר בהתייחס לשאלה זו כי הוא מתייחס אל הרצתו לתפקיד שר בהומור אולם הבטיח כי יתמודד בפעם הבאה לרשימת העבודה לכנסת. גרמה אמר ל-ynet: "אני צריך לעשות את זה לאט לאט, קודם חבר כנסת ואחרי זה תפקידים אחרים אבל אני בהחלט מתכוון להיכנס לכנסת הבאה".

 

בישיבת הוועידה דובר כמובן גם על ההסכם המתגבש עם הליכוד כאשר רוב הדוברים שעל הבמה תקפו בחריפות את מדיניותה החברתית כלכלית של הממשלה. בין התוקפים ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, יו"ר המפלגה שמעון פרס, ח"כ אופיר פינס, ח"כ דני יתום, יצחק הרצוג, יולי תמיר ואחרים. 


פורסם לראשונה 16/12/2004 18:22

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בלילטי
בגלל החקירות. איציק
צילום: דן בלילטי
צילום: תומריקו
למרות התקציב. פרס בוועידה
צילום: תומריקו
צילום: שאול גולן
הקפאה. עו"ד ראב"ד
צילום: שאול גולן
צילום: צביקה טישלר
שחקן חיזוק. נסים גרמה עם פרס ואיציק
צילום: צביקה טישלר
מומלצים