שתף קטע נבחר

סוכם: פרס יהיה המשנה לראש הממשלה

יו"ר העבודה הסכים לוותר על תפקיד ממלא מקום ראש הממשלה וימונה ל"משנה לרה"מ". עדיין לא ברור אילו סמכויות יקבל פרס במסגרת תפקידו, ואלה ייקבעו לאחר הרכבת הממשלה. בסביבתו של פרס אמרו: "מדובר בהישג. פרס יהיה השר הבכיר אחרי רה"מ, לפני אולמרט". בלשכת רה"מ הבהירו: "לא ייפגעו סמכויות אולמרט, ובכל מקרה פרס לא יהיה השר לענייני התנתקות". לדבריהם, "ברגע שנסכם את התנאים להצטרפות יהדות התורה - ניתן יהיה להשביע את הממשלה"

ההשבעה מתקרבת: יו"ר העבודה שמעון פרס ויתר על דרישתו לקבל תפקיד של ממלא מקום ראש הממשלה וימונה למשנה לראש הממשלה. כך סיכמו היום (ה') נציג צוות המשא ומתן הקואליציוני של מפלגת העבודה, ח"כ חיים רמון ועורך דין יורם ראב"ד, יו"ר צוות המשא ומתן מטעם הליכוד. בסביבתו של פרס טענו כי מדובר בהישג. "הישגנו הרבה יותר ממה שתכננו, וקיבלנו את זה בתמורה לוויתור על תיק החוץ". 

 

הסיכום שהושג יביא להפסקת הליכי החקיקה של "חוק פרס" - התיקון בחוק יסוד: הממשלה המאפשר מינוי שני ממלאי מקום לראש הממשלה. בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי לפי הסיכום, לא ייפגעו סמכויותיו של אהוד אולמרט כממלא מקום ראש הממשלה.

 

בלשכת רה"מ הוסיפו כי ברגע שיסכמו את התנאים להצטרפות לממשלה עם יהדות התורה ניתן יהיה להשביע את הממשלה.

 

 

עדיין לא ברור אילו סמכויות יקבל פרס במסגרת תפקידו. בלשכת רה"מ אמרו כי את סמכויותיו של פרס בתפקיד יקבע שרון לאחר הרכבת הממשלה, והבהירו: "פרס לא יהיה השר לענייני התנתקות, וזה סופי". 

 

לעומת זאת, בסביבתו של פרס הסבירו כי "ההסכם שהושג קובע למעשה כי פרס יהיה השר הבכיר בממשלה אחרי ראש הממשלה, ולפני אולמרט".

 

הזמן שיחק תפקיד ראשי 

 

גם בליכוד וגם בעבודה הבינו כי שינוי חוק יסוד: הממשלה יימשך זמן רב מדי, ועלול לטרפד בסופו של דבר את הקמת הממשלה, בשל הקולות שעלו שוב בימים האחרונים בשתי המפלגות נגד ממשלת אחדות. זאת לאחר שבליכוד התעוררו שוב המורדים לפעילות, ואילו בעבודה נשמעו טענות על "משיכת הזמן" של הליכוד. גם בוועדת חוקה נתקל החוק שתוכנן בקשיים.   

 

אתמול שוחחה השרה ציפי לבני עם פרס והציגה בפניו את האפשרות שימונה למשנה. פרס לא מיהר לקבל את ההצעה. במקביל, שוחח פרס אמש עם חיים רמון ודרש למשוך את הצעת תיקון החוק. פרס אמר לרמון: "אנחנו לא עושים חקיקות. הם התחייבו, שיעשו מה שהתחייבו, ואם לא אז לא".

 

רמון עידכן את אנשי ראש הממשלה בכך ש"העבודה מסכימה לתפקיד המשנה, בתנאי שהיא תהיה השותפה הבכירה". הבוקר סיכמו ראב"ד ורמון את העניין.

 

גורמים בכירים בלשכת רה"מ הסבירו כי "פרס הבין כנראה שראש הממשלה לא מונע בכוונה את שינוי החוק. הוא הבין שבאמת יש בעיה עם זה ולכן החליט לחזור בו מהדרישה לכהן כממלא מקום ראש הממשלה. התחושה שלנו היא שפרס היה משוכנע עד עכשיו ששרון יכול לבצע את השינוי ללא כל בעיה".

 

 

אנשי אולמרט: זה חשוב רק לפרס

 

בסביבתו של השר אולמרט אמרו בתגובה: "ההסכם שהושג היום הוא אותו הסכם שהושג בין העבודה לליכוד עוד קודם לכן. הסוגיה של להיות 'השר הבכיר' היתה ונותרה חשובה לפרס בלבד, שרוצה לקבל את היכולת לדבר עם ראש הממשלה בארבע עיניים, כמו שר החוץ ושר האוצר. לאולמרט זה לא משנה, מכיוון שכשהוא רוצה לדבר עם אריק, הוא פשוט נכנס אליו. ההתעקשות של אולמרט היתה שפרס לא יהיה ממלא מקום ראש הממשלה".

 

יהדות התורה דורשת לשמור על עצמאות החינוך החרדי

 

בתוך כך, במגעים בין הליכוד ויהדות התורה על כניסה לממשלה מחפשים הצדדים את הנוסחה הגואלת שמצד אחד תבטיח את שמירת עצמאות החינוך החרדי, ומצד שני לא תפרק את מסקנות דו"ח ועדת דברת.

 

חברי הכנסת של יהדות התורה גייסו לצורך העניין את עו"ד יעקב ויינרוט, שהציע להם לעמוד בתוקף על ניסוחים חד-משמעיים בכל הקשור לשמירה על עצמאות החינוך החרדי. בתום פגישה שקוימה השבוע יצאו ביהדות התורה עם המסמך הבא שאומר: "תישמר עצמאותו של החינוך החרדי במערכת החינוך, הן מהבחינה החינוכית, הן מהבחינה הארגונית והן מבחינת תכני ההוראה, מבלי שתיקצובו ייפגע. יוקם צוות משותף שהרכבו ייקבע בהסכמה להתאמת האמור לעיל עם המלצות כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל".

 

ביהדות התורה יודעים כי הסיכוי ששרת החינוך תסכים לנוסח מסמך כה גורף הם קלושים למדי. לדבריהם, הסיכוי היחיד לכך הוא התערבות תקיפה של ראש הממשלה, שיכפה את דעתו על השרה.

 

גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה אמרו ל-ynet כי בכל הקשור לדו"ח ועדת דברת, "אנו הולכים על ביצים. אם נסכים לכל דרישות יהדות התורה המצב יגרום לכך שגורמים אחרים יבקשו אף הם שינויים בדו"ח ומשם יתגלגל כדור שלג שלא נוכל לעצור אותו".

 

מאחורי העמדה התקיפה של יהדות התורה עומד הרב שלום אלישיב, מנהיג הזרם הליטאי, שהנחה את חברי הכנסת כי מאחר ואין אמון באנשי הליכוד, יש לעמוד בתוקף על התחייבות ברורה לשמירת עצמאותו של החינוך החרדי מפני כל התערבות חיצונית.

 

בהכנת הכתבה השתתפה דיאנה בחור-ניר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
פרס. ויתור או הישג?
צילום: תומריקו
צילום: אורי פורת
שרון. יקבע את הסמכויות
צילום: אורי פורת
צילום: אלכס קולומויסקי
אולמרט. "יכול לדבר עם אריק מתי שהוא רוצה"
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים