שתף קטע נבחר

מחקר: הגלולה למניעת הריון יעילה פחות על נשים שמנות

חוקרים מצאו כי נשים שמנות נמצאות בסיכון גבוה להיכנס להריון למרות הגלולה. ההשערה: ההורמונים בגלולה נלכדים ברקמת השומן, שמפריש בעצמו אסטרוגנים המפריעים לפעילות הגלולה. מומחה: יש להתאים את מינון הגלולה למשקל

נשים הסובלות מהשמנת יתר ונוטלות גלולות למניעת הריון עלולות להתעבר בכל זאת, כך מצאו חוקרים בארה"ב. המחקר החדש פורסם בגליון האחרון של כתב העת Obstetrics And Gynecology.

 

הגלולה למניעת הריון יעילה בשיעור של 99 אחוז. משמעות הנתון היא שאחת לשנה, תתעבר אישה אחת מתוך מאה נשים. אלא שאצל נשים שמנות, המספרים כפולים ואף גבוהים מזה.

 

החוקרים השוו בין 248 נשים שנכנסו להריון בעודן נוטלות גלולה, לעומת קבוצה בת 533 נשים באותה קבוצת גיל, שאינן נוטלות אמצעי מניעה אך לא התעברו. החוקרים מצאו כי נשים שמנות הנוטלות את הגלולה למניעת הריון, עלולות להתעבר בשיעור גבוה ב-70 אחוז לעומת נשים רזות.

 

בסיכון ההתעברות הגבוה ביותר נמצאו נשים בעלות אינדקס ביו-מסה (BMI) של 27.3 או יותר. אינדקס זה מחושב ע"י חלוקת המשקל בגובה בריבוע (לחישוב ה-BMI שלך לחצי כאן).

 

לדברי החוקרים, חילוף חומרים מואץ ופעילות נמרצת של הכבד, עשויים להיות הסיבה להידלדלות רמות הגלולה בגופן של שמנות. הסבר אחר שהוצע, הוא שההורמונים שבגלולה "נלכדים" ברקמת השומן במקום בזרם הדם, וכך יעילותם פוחתת אצל שמנות.

 

"כשמדובר במבוגרים, פעמים רבות יש לתת תרופות לפי משקל", אומר פרופ' ברי קפלן, סגן מנהל האגף לנשים ויולדות במרכז רפואי רבין, "הגלולות למניעת הריון הרגילות ניתנות במינימום הנדרש, אך המינימום הזה כנראה שאינו מספיק אצל נשים שמנות. ההשערה שהיתה מקובלת היא שהשומן התת עורי מפריש אסטרוגנים בעצמו, שמפריעים לגלולה".

 

קפלן מציע לנשים הסובלות מהשמנת יתר להיוועץ בגינקולוג כדי להתאים את מינון הגלולה למשקל הגוף. "הסיכוי להיכנס להריון עם גלולה הוא נמוך ביותר אם לוקחים אותו כמו שצריך, אך ברור שאם המינון אינו מתאים, כמובן שהאישה עלולה להיכנס להריון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלולות. עובדות אם את לא שמנה
צילום: סי די בנק
מומלצים