שתף קטע נבחר

גלגל רזרבי? כבר לא חובה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום תקנה המאפשרת לשווק בארץ כלי רכב חדשים ללא גלגל חלופי. וגם, חברי הוועדה חושבים שמחירי החניה בערים כבר גבוהים מספיק

מהיום אין חובה לשאת בכל רכב גלגל חלופי. זאת לאחר שוועדת הכלכלה אישרה היום תקנה הקובעת כי ניתן לשווק בישראל מכוניות חדשות כאלה, בתנאי שהן עושות שימוש בצמיגי אל-תקר, או אם הן מצוידות כל העת במדחס למילוי אוויר וערכת תיקון חירום לתקר. הבשורה הגדולה עוד יותר - גם מכוניות ישנות לא ידרשו לשאת גלגל חליפי, אם יעמדו בכל התנאים אלה.

 

אפשר לייבא, ללא התחכמות

 

הסיבה לשינוי התקנה בוועדת הכלכלה ברורה. יצרני הרכב בוחרים יותר ויותר לוותר על הצמיג החליפי ה"היסטורי" בתא המטען. כולכם מכירים וודאי את השלב הראשון בהיעלמותו של זה, עם "חוסך המקום", ה"מביא הביתה" ועוד כינויים שונים ומשונים לצמיג הצר, המיועד להרכבה במקום גלגל עם תקר, עד לתיקונו. יתרונו הוא כמובן במקום המועט יחסית שהוא תופס בתא המטען, ולעיתים קרובות גם במשקלו הנמוך יותר.

 

אלא שככל שהמכונית קטנה יותר, כך גדלה השפעת הצמיג הרזרבי על נפח ההטענה האפשרי, והן על משקל הרכב הכולל. יצרני רכב שחיפשו פתרון לבעיה, מצאו אותה בעיקר בצמיגי אל-תקר, המאפשרים נהיגה ללא צורך בהחלפת גלגל עד לתיקונו. כך למשל במקרה של הסמארט הקטנה. אבל לא רק מכוניות קטנות. ב.מ.וו סדרה 1 ו-3 החדשות מצוידות באופן מקורי בצמיגי אל-תקר, והן ממש לא לבד.

 

עד היום נדרשו היבואנים למצוא פתרונות שונים לתקנה המחייבת נשיאת צמיג חליפי. למשל, על-ידי הוספה מקומית של חישוק נוסף עם צמיג חליפי למכונית שלא מגיעה עמו מהמפעל. וזה עלה כסף. מהיום כאמור, אין בכך צורך. אם אתם מחזיקים במכונית ישנה, ומשתמשים בצמיגי אל-תקר, גם לכם אין צורך בגלגל חליפי.

 

במהלך דיוני הוועדה השתתפו גם גורמים ממשטרת התנועה, אשר טענו כי הם מצדדים לפחות ברעיון של שימוש גדל והולך בתמיגי אל-תקר. לטענתם, ניתוח גורמים לתאונות דרכים הוכיח כי יותר נהגים נפצעו ונהרגו כאשר עסקו בהחלפת צמיג לצד הדרך, מאשר כאלה שנהגו עם צמיגים שכשלו.

 

הבהרה: המידע שהועבר לנו על-ידי ועדת הכלכלה במקור, בנוגע לצמיגי האל-תקר והצמיג החליפי, התייחס לכל כלי הרכב, ללא קשר לסוג הצמיג בו הם עושים שימוש. כדי להסיר ספק - כלי הרכב המורשים שלא לשאת צמיג חליפי, לפי תקנה 365א', הם אלה שבמקור לא תוכנן בהם מקום לנשיאת צמיג חליפי, ושמורכבים בהם צמיגי אל-תקר, כולל ערכת תיקון ומדחס למילוי אוויר. 

 

וגם: החניה לא תהיה יקרה יותר

 

בנוסף לאישור התקנה, דנה ועדת הכלכלה בהצעה להעלות את מחירי החניה בערים. ההצעה, חלק מחוק ההסדרים, קראה להעלות את תעריפי החניה בערים כדי לעודד נהגים להשתמש בתחבורה ציבורית. אלא שמרבית חברי הוועדה התנגדו נחרצות. לטענתם, כל עוד אין מערכת מסודרת להסעת המונים, אין גם סיבה להעלאת מחירים.

 

זאת בניגוד לדעתן של שאול מרידור, מאגף התקציבים באוצר, אשר הסביר כי מטרת ההצעה להעניק "תמריץ שלילי" לחונים במרכזי הערים. לדבריו, כבר בשנת 2008 תחל לפעול בירושלים רכבת קלה, ואילו ב-2011 תהיה תחבורה ציבורית דומה בתל-אביב. עניין של עוד שלוש או שש שנים בערים הגדולות.


פורסם לראשונה 07/02/2005 16:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
צמיג חלופי. כבר לא חובה
צילום: שאול גולן
עלות החניה בערים לא תיוקר
צילום: מאיר פרטוש
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים