שתף קטע נבחר

שארם: שרון ואבו מאזן יודיעו על הפסקת אש

אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, אבו מאזן יצהיר בפסגת שארם על הפסקת אש ושרון ישיב לו בהפסקת התקיפות בשטחים. גורמים ישראלים מדגישים: "שרון לא באופוריה. הוא מגיע לפסגה מפוכח וחשדן". הפלסטינים מגיעים "עם דחיפה חיובית מקונדוליזה רייס, האמריקנים "מלאי תקווה" ובישראל: הכוננות - לשיא

פסגת שארם יוצאת לדרך: ראש הממשלה, אריאל שרון, ויו"ר הרשות, אבו מאזן, צפויים להכריז היום (ג') על הפסקת מעשי האלימות הפלסטינים והתקיפות הצבאיות בפסגה בשארם א-שייח. אולם, גורמים ישראלים מבהירים ל-ynet: "שרון לא באופוריה. הוא מגיע לפסגה מפוכח וחשדן". בהתאם לכך גם נאומו טרם הוכן אמש סופית, כדי לאפשר התאמות של הרגע האחרון.

 

צוותים ישראלים ופלסטינים דנו אמש בפרטים האחרונים לקראת הפסגה, כדי לוודא "ששום פרט לא יישאר פתוח".

 

לוח הזמנים

 

11:45-12:15 - פגישת שרון ונשיא מצרים חוסני מובארק 

12:15-13:00 - פגישת שרון - אבו מאזן

13:00-14:00 - הצהרות של ארבעת המנהיגים

14:00-15:15 - ארוחת צהריים משותפת

15:15-16:00 - פגישה שרון ועבדאללה מלך ירדן

 

מצרים: שארם לובשת חג

 

המצרים לעומת שרון כבר באווירת חג. דגלי המדינות המשתתפות בפסגה מתנוססים ברחובות שמקיפים את מלון "מובנפיק" בשארם בו מתקיימת הפסגה.

 

אנשי משרד ההסברה המצרי, הנמצאים במרכז התקשורתי שהוקם במלון, מקבלים בסבר פנים יפה את העיתונאים הרבים שמגיעים למקום מכל קצוות תבל וסדרי ביטחון קפדניים מאוד ננקטים בכל רחבי סיני, בעיקר בכניסות ובדרכים המובילות לשארם א-שייח.

 

המצרים מקווים שמכאן תצא היום יריית הפתיחה לחידוש תהליך השלום לאחר הקיפאון של השנים האחרונות. פקידי משרד ההסברה המצרי מסבירים לעיתונאים כי הנשיא מובארק רואה חשיבות גדולה בהצלחתה של הפסגה ובחידוש תהליך השלום בין שני הצדדים.

 

ולמרות האופטימיות, עקבו אמש במצרים בדריכות אחר ההתפתחויות הקואליציוניות בישראל. המצרים מקווים שפרישת ח"כ רביץ מהקואליציה לא תהווה נדבך בהתפוררותה של ממשלת שרון.  

 

הפלסטינים: רייס נתנה דחיפה חיובית

 

הפלסטינים מגיעים לשארם לאחר יום מוצלח מאוד מבחינתם, בעיקר בעקבות הפגישה שהייתה לאבו מאזן עם מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס. הפגישה עם רייס נתנה לפלסטינים דחיפה חיובית בעקבות דרישתה מישראל להפסיק את כל הפעולות החד צדדיות בהתנחלויות ובירושלים.

 

יחד עם זאת הפלסטינים מבינים שהכותרת הגדולה של פסגת שארם היא ההכרזה ההדדית הצפויה על הפסקת אש משני הצדדים ו"ביום שאחרי" הם יתבקשו להשליט סדר ולאכוף את הפסקת האש הזו.

 

מקורות בשארם אומרים ל-ynet כי נעשה מאמץ לאזן בין ההצהרה על הפסקת האש לבין הצורך שלא להראות לציבור הפלסטיני כי הפסגה הביאה לקץ האינתיפאדה, לכן במהלך הפסגה יבהירו המנהיגים לפלסטינים ולתקשורת כי מטרת הפסגה היא ראשיתו של תהליך שיוביל למדינה פלסטינית ושלא רק הם ייאלצו לשלם את המחיר בוויתור על מאבקם החמוש נגד ישראל. ההערכה היא כי בפסגה מחר לא יירדו הצדדים והמנהיגים לפרטים הקטנים של הסוגיות הנידונות בין שני הצדדים, אולם יתנו מטרייה בינלאומית ואזורית למגעים הנמשכים.

 

הישראלים: אל תצפו לנאום היסטורי 

 

גורמים ישראלים אמרו לכתב ynet בשארם כי אין לצפות מראש הממשלה, אריאל שרון, לשאת נאום היסטורי או דרמטי מדי בפסגה. שרון מגיע לפסגה הזו, כשהוא מפוכח וחשדן: ההנהגה הפלסטינית משדרת אומנם בשבועות האחרונים סימנים של כיוון חדש ביחסים עם ישראל, אולם ראש הממשלה לא מתכוון לשדר אופוריה, אלא אחריות וכובד ראש.

 

בישראל יודעים היטב כי ועידות נוצצות כבר היו גם בעבר, אולם הובילו בסופו של דבר למבוי סתום. עם זאת, צפוי כי שרון, וכך גם אבו מאזן, ידברו על פתיחת דף חדש ביחסים בין שני העמים, ועל הרצון להפסיק את האלימות.

 

ההערכה בסביבת ראש הממשלה היא כי הפסגה תהיה הצלחה גדולה, הן מבחינה מדינית, והן מבחינה פוליטית פנים-ישראלית. לאור ההכרזה על פתיחת דף חדש, קיימת ההערכה כי מצרים או ירדן, ואולי שתיהן, יודיעו על החזרת שגריריהן לישראל כבר בתקופה הקרובה. כמו כן, ייתכן, כי בניסיון לתת דחיפה נוספת לתהליך המדיני ולתאום הנסיגה מעזה - תהיה גם הודעה על חידוש המגעים המדיניים הרציפים. אלא שעדיין לא ברור אם פרטים אלה אכן יהיו חלק מההתרחשות מחר במצרים.

 

בתוך כך, מקורבים לאריאל שרון אמרו היום בהתייחס להתפתחויות הפוליטיות כתוצאה הודעתו של "פוסק הדור", הרב אלישיב, כי "אם ש"ס תתמוך במשאל העם במתכונת המוצעת, יהיה כנראה רוב בכנסת, ובסופו של דבר - נצטרך ללכת למהלך הזה. ראש הממשלה לא מתלהב, אולם הוא כבר הבהיר בעבר כי כל מי שרוצה להניח הצעת חוק כזו, יכול לעשות זאת. אם יהיה רוב, נלך למשאל עם".

 

הגורמים הוסיפו עוד כי משאל עם עשוי להביא לדחיית ביצוע תוכנית ההתנתקות בחודשיים לפחות, לאור העובדה כי הכנת משאל העם עלולה לקחת זמן. הגורמים הבהירו כי שרון לא רוצה משאל עם, אולם אם הוא ייכפה עליו - הרי שייבחר כנראה בביצוע מזורז של התהליך, כדי להנות מהדינמיקה שנוצרה בתקופה האחרונה. מקורבי ראש הממשלה אמרו כי הם מצפים לשמוע את עמדתו של הרב עובדיה יוסף כבר בתקופה הקרובה, שכן, בשבוע הבא, אמור חוק פינוי-פיצוי להיות מובא למליאת הכנסת.

 

בתוך כך, הוכרזה כוננות שיא בכל רחבי הארץ מחשש לפיגועים לקראת הפסגה בשארם. בידי מערכת הביטחון יש היום כ-50 התרעות על כוונה של ארגוני טרור לבצע פיגועים.

 

בתום הערכת מצב שנערכה אמש במשטרה הוחלט להעלות את הפעילות המבצעית בכל רחבי הארץ (פע"מ ג'), דרגה אחת לפני מצב חירום. מדובר בפעילות מוגברת מקו התפר אל תוך הערים ובעוטף ירושלים. כמו כן, יהיו מעגלי אבטחה מחוץ לערים ופנימה, כאשר יוצבו מחסומים בתוך הערים ותתוגבר הפעילות הגלויה והסמויה של המשטרה.

 

האמריקנים: "מלאי תקווה"

 

בממשל האמריקני ביקשו הלילה להבהיר "שהגנרל וויליאם וורד אינו שליח מיוחד כפי שאנשים מצפים". דובר במחלקת המדינה ביקש להבהיר "שתפקידו של גנרל וורד יהיה לעזור לפתח תוכנית ביטחונית עם הפלסטינים, לעזור להם לפתח את היכולות שלהם, ולעבוד יחד עם האחרים על הדרכים שבהן נוכל לתאם את המאמץ שלנו לארגן מוסדות בטחוניים לפלסטינים שיוכלו למלא את ההתחייבות של הפלסטינים לפעול נגד ולשים קץ לטרור והאלימות נגד ישראל".

 

הלילה שוחחה מזכירת המדינה קונדוליזה רייס עם הנשיא בוש ודיווחה לו על פגישותיה עם שרון ועבאס ועל ההתפתחויות האחרונות ערב פסגת שארם.

 

דובר הבית הלבן, סקוט מקללן, אמר הלילה ש"זוהי תקופה מלאת תקווה במזרח התיכון". בבית הלבן החלו לתכנן את ביקוריהם הצפויים של שרון ואבו מאזן בבית הלבן באביב, אבל אומרים שבשלב זה לא נקבעו תאריכים לביקורים.

 

בהכנת הידיעה השתתפו יצחק בן חורין ואפרת וייס
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
דגלי ישראל בשארם
צילום: איי פי
צילום: ערוץ 2
חדר מסיבת העיתונאים
צילום: ערוץ 2
צילום: רויטרס
שרון. "מפוכח וחשדן"
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
אבו מאזן. "קיבל דחיפה מרייס"
צילום: רויטרס
צילום: צבא ארה"ב, הפיקוד האירופי
וורד. הסיוע האמריקני
צילום: צבא ארה"ב, הפיקוד האירופי
מומלצים