שתף קטע נבחר

מחקר קובע: לובסטרים שנשלקים - לא סובלים

תולעים שמתפתלות בעודן משופדות על קרס חכה, ולובסטרים וסרטנים שנשלקים במים רותחים בעודם בחיים, לא חשים בכאב. כך קובע מחקר מדעי שמומן על ידי ממשלת נורבגיה.

"לתולעת האדמה המצויה (שלשול), מערכת עצבים פשוטה מאוד – ניתן לחצות אותה לשניים מבלי לפגוע בתפקודה", אמרה פרופסור וונכה פארסטאד, שעמדה בראש הפנל שחיבר את הדו"ח. אם תוצאות הניסוי היו מראות כי לתולעים שמשמשות כפיתיון נגרם סבל, נורבגיה הייתה עשויה לאסור את השימוש בהן. אולם פארסטאד אמרה, "כפי הנראה התולעים מתפתלות כששמים אותן על הקרס, רק מתוך תגובה רפלקסיבית...יתכן שהן חשות משהו, אולם אין זה כאב, והתחושה אינה מפריעה להן".

 

הממשלה הנורבגית הזמינה את המחקר שעסק בתחושות כאב, אי נוחות ועקה (סטרס), אצל חסרי-חוליות. מטרת המחקר הייתה לסייע בגיבוש מחודש של מדיניות חוקי הגנת החי בנורבגיה. חסרי-חוליות הוא שמה של אחת הקבוצות הגדולות ביותר של בעלי חיים, והיא כוללת חרקים ועכבישים ביבשה, וצדפות וחברים במשפחת הסַרְטָנִיִּים (שכוללת בין השאר - סרטנים, לובסטרים ושרימפס), בים.

 

פארסטאד אמרה שמרבית חסרי-החוליות, ובכלל זה גם לובסטרים וסרטנים שנשלקים בעודם בחיים, לא חשים כאב משום שבניגוד ליונקים, אין אצלם מוח גדול מספיק כדי לאפשר להם לקרוא את האותות העצביים. פארסטאד סייגה את תוצאות המחקר ואמרה כי יש להתייחס בצורה שונה לסוגים יותר מפותחים של חרקים, כמו הדבורים למשל, שמציגות דפוסי התנהגות חברתיים ויכולת למידה ושיתוף פעולה. "אנו נושאים באחריות כלפי החיות שנמצאות תחת חסותנו. זו אינה העמדה המדעית, כי אם הצד המוסרי של הנושא", סיכמה הפרופסור.

 

אם מה שמנע מכם לאכול לובסטרים עד היום לא היה המחיר כי אם הסבל שנגרם להם, אולי תשנו את דעתכם. קבלו מתכון חורפי לסרטנים של מנחם כץ, השף של מסעדת ארטישוק.

 

סרטני חוף ברוטב פרנו ותפוזים

מתכון של השף מנחם כץ

 

המצרכים:

1/2 קילו סרטני חוף נקיים

3 תפוזים

100 מ"ל פרנו

100 גרם חמאה

4 שיני שום כתושות

200 מ"ל שמנת מתוקה

1 כף בזיליקום קצוץ

1 טרגון קצוץ

מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:

  1. במחבת גדולה, ממיסים את החמאה על להבה בינונית. כשהקצף שוכך, מוסיפים את הסרטנים. משחימים את הסרטנים דקה מכל צד.
  2. מוסיפים את השום וגרידה משלושת התפוזים ומערבבים. מוסיפים את הפרנו ומשלהבים (מטים בזהירות את המחבת לכיוון הלהבה, כך שהאלכוהול שבפרנו, נדלק ונותנים לאש לבעור עד שהיא כובה).
  3. ממליחים ומפלפלים, מוסיפים את השמנת, הבזיליקום והטרגון. מערבים ומסירים מהלהבה.

 

  • אפשר להגיש את המנה בפני עצמה או להשתמש בה כרוטב לפסטה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים