שתף קטע נבחר

"ידענו שהם ישחקו גולף"

במקסימוס מודים שהיו להם כמה הסתבכויות לא קטנות, במינהלת מהל"ב בארץ לא שמעו על כלום

דוברת מקסימוס, רייצ'ל רולנד, אינה מכחישה את הרקורד השערורייתי של החברה. לדבריה, "חמו של ג'ייסון טרנר הועסק במקסימוס לתקופת זמן של פחות משנה בויסקונסין, בתוכנית שעזרה במעבר מכלא לעבודה. החברה לא ידעה על שכירתו. מאז היו רפורמות בתוך החברה, וכל אחד מהעובדים צריך לדווח על קשריו בממשל. זה היה שיעור חשוב בשבילנו. לא היתה כאן כוונה רעה, אלא החלטה אומללה בין שורה של החלטות אומללות של מנהל מסוים, שפוטר מאז".

 

 

שורה ארוכה מאוד של החלטות אומללות מאוד.

 

"היו לנו הרבה בעיות בניהול החשבונות, למשל. היו דברים שלא יכולנו לתעד או לא היו ספציפיים. למשל תהו מה פשר החוטים של חכות הדיג שהופיעו בחשבונות של ויסקונסין. פשוט תלינו מהם כוכבי זהב עם שמות של אנשים שסיימו קורסים".

 

תהו גם לגבי כדורי הגולף עם לוגו החברה, שיוצרו על חשבון תקציב הרווחה של ויסקונסין

 

"תראי, היו דברים שלא תועדו ולא היו עליהם קבלות. אדם שנסע לניו-יורק ושיתף אנשים בממשלה באופי החברה שלנו, לא היה צריך לחייב על כך את תקציב הרווחה בויסקונסין. גם כשמושל ויסקונסין, טומי תומפסון, רצה להראות את הצלחות התוכנית והזמין בכירים בממשל לסיור במתכנים, לא היה צריך לחייב את התקציב בכדורי הגולף שחילקנו להם כי ידענו שהם ישחקו גולף. הודינו שהחיובים האלה לא היו תקינים והחזרנו את הכסך. אלה היו החלטות אומללות של מנהלים ספציפיים, ניהול חשבונות אומלל, אבל לא כוונות רעות או גילויי שחיתות. נכון, לא היו קבלות על 500 אלף דולר, אבל אחת הסיבות שלא תבעו אותנו היתה שגילינו שהיו גם מיליארד דולר וחצי ששכחנו לחייב אותם בכלל. אבל לא תבענו את המדינה על זה. רצינו לפתור עניינים ולהחזיר את האמון, וזה עלה לנו בכסף שיכולנו לגבות. תרמנו עוד חצי מיליון לעניים על כל הכאב שגרמנו להם. אנחנו לא בורחים מעניינים ורוצים לפתור את התקלות שהתעוררו. החלפנו את שיטת ניהול החשבונות ואת ההנהלה, והיום אנחנו מאוד גאים בהתקדמות שלנו. עובדה שלאחרונה זכינו במכרז לערוך את תוכנית המעבר מרווחה לעבודה במחוז נוסף".

 

מה לגבי ניו-יורק?

 

"בניו-יורק אנחנו כבר לא בפרויקט מרווחה-לעבודה, אבל בניגוד למה שקרה שם, בויסקונסין דווקא הרחבנו את הפעילות".

 

אבל לא הפכתם לחביבי הארגונים החברתיים.

 

"יש עניינים שקרו בעבר ועדיין משפיעים על התוכנית, אז יש עדיין רגשות חזקים נגד מקסימוס ושאר מפעילי התוכנית בויסקונסין".

 

באמת נפגעו ממנה לא מעט אנשים.

 

"הרבה לא היו מרוצים מהתוכנית, אבל בדוח האחרון דווקא נראים שינויים לטובה בתוצאותיה".

 

תגובת מהל"ב

 

דורית נובאק, ראש מינהלת מהל"ב, מסרה: "הטענות המועלות לגבי חברת מקסימוס לא היו מוכרות לאנשי התמ"ת והאוצר שהכינו את המכרז ובחרו את החברות הזוכות. בהתאם לכך, חברת מקסימוס נבחרה בהתבסס על ניסיונה המקצועי ועל הצעתה לגבי האופן שבו בדעתה להפעיל את התוכנית בישראל. הערכת ההצעות נעשתה על ידי ועדת המכרזים, אשר הסתייעה לשם כך במומחים בעלי שם בינלאומי שנבחרו בקפידה ואשר אינם קשורים למי מהחברות שניגשו למכרז".

 

האם יש סייגים בתוכנית שימנעו פגיעה בזכויות מקבלי הקצבאות, כמו שלילת קצבאות שרירותית?

 

"בבניית תוכנית מהל"ב, על סמך הניסיון שנצבר בחו"ל, נקבעו מנגנונים שיבטיחו את זכויותיהם של המשתתפים וימנעו אפשרות לפגיעה שרירותית בהם. בין היתר: אישור כל מתכנן יעדים תעסוקתי ע"י שר התמ"ת, אפשרות לבטל מינויו, אפשרות להצמיד עובד מדינה מלווה למתכנן, ועדות ערר בלתי תלויות והשבה אוטומטית של גמלה במידה והערר לא נדון תוך 21 יום. בנוסף, על מנת להרתיע משלילת גמלה שלא כדין נקבעו בחוזה קנסות על עררים שהתקבלו. כסייג נוסף, מכיוון שמדובר בתוכנית ניסיונית, היא תלווה בפיקוח ציבורי ובמחקר הערכה, על מנת שנוכל להפיק לקחים בתום תקופת הניסוי".

 

מהם התמריצים המובטחים לחברות?

 

"התוכנית הישראלית שמה במרכזה את שילובו של המשתתף בעולם העבודה, תוך מתן כלים ועזרה שטרם ניתנו עד היום להסרת חסמי עבודה. המודל הכלכלי המצוי בבסיס התוכנית, הבנוי על אחריות אזורית של המפעיל, מביא לזהות אינטרסים בין המפעיל למדינה, שכן העובדה שאין מדובר בתגמול פר השמה אלא בתגמול רק במידה והמשתתף אינו תלוי במערכת הגמלאות לאורך זמן, מונעת את תופעת ה"דלת המסתובבת" ומביאה לכך שחברה שלא תביא להשמה אמיתית ואיכותית של משתתף במקום עבודה לא תרוויח.

 

"במידה והחברה תמצא למשתתף עבודה חלקית, הוא ימשיך לשהות במערכת הגמלאות (השלמת הכנסה) והחברה לא תתומרץ בגינו. אם החברה תמצא למשתתף עבודה זמנית או עבודה שאיננה מתאימה, צפוי שהמשתתף לא יתמיד בעבודה ויחזור לטיפול במרכז. במקרה כזה החברה לא תתוגמל. לעומת זאת ניתן תגמול נוסף על השמה בעבודה לתקופה של שישה חודשים ושל תשעה חודשים (אורך התקופות נקבע לאור העובדה כי מדובר בהסכמים לשנתיים)".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים