שתף קטע נבחר

פעם ילדה חרדית; היום - היחידה שמלווה אסירים ביטחוניים

סג"מ גיתית אוסטרובסקי, בת 19 וחצי ממשפחה חרדית, כבר קיבלה את הפטור משירות צבאי, אולם החליטה "לצאת מהחממה הדתית שלא מעורבת בחברה ולהתגייס". היא הפכה לקצינה היחידה בצה"ל שעוסקת בליווי ואבטחה של אסירים ביטחוניים. בראיון ל-ynet היא מספרת: "אני מכבדת אותם ואת זכויותיהם, ומקבלת מהם הערות חיוביות, כמו 'כמה טוב שיש קצינה בכלא'"

גם האסירים מחמיאים: באוטובוס שעשה בתחילת השבוע את דרכו מכלא קציעות שבדרום לכיוון מחסום ארז למשימת שחרור האסירים הפלסטינים, הייתה גם סג"מ גיתית אוסטרובסקי, בת 19 וחצי מירושלים, הקצינה היחידה בצה"ל שעוסקת בליווי ואבטחה של אסירים ביטחוניים.

 

למרות שבאה ממשפחה חרדית, אוסטרובסקי מספרת ל-ynet בראיון ראשון כי היא התעקשה להתגייס לצה"ל ולמלא תפקיד שאף חיילת לא ביצעה אותו עד כה. "אני חושבת שהוכחתי שגם קצינה יכולה לעשות תפקיד מורכב שכזה, רק צריך לדעת לשמור על כבוד האדם, ונוכחתי לדעת שאפילו הצעירים הפלסטינים מכבדים אותי".

 

 

לדבריה, "המשפחה שלי היא משפחה חרדית ובעצם עד כיתה י"א למדתי במוסדות חינוך חרדיים. בשלב מסוים המשפחה עשתה תפנית אידיאולוגית מסוימת ומחינוך חרדי עברתי ללמוד בכיתה י"ב בבי"ס תורני דתי. גם השינוי הזה עדיין לא הכיר במוסד השירות בצה"ל, להיפך, לא התחנכנו להתגייס לצבא, ולמרות שקיבלתי את הפטור, חשבתי כל הזמן שאני רוצה לתרום למדינה".

 

היא נרשמה ללימודים אקדמאיים, אך לבסוף ויתרה עליהם ואפילו החליטה שבמקום לעשות שירות לאומי היא רוצה להתגייס לצה"ל בצורה רגילה. "ידעתי שאם אני אעשה שירות לאומי אני אשאר עוד הפעם באותה חממה דתית שאינה מעורבת בחברה, ואני רציתי להיות שותפה מלאה בצה"ל ולא לעמוד מן הצד. כמובן שזה לא היה לי קל והיו לי המון התלבטויות. אבל בין היתר, כשאחי הבכור התגייס לנ"מ קיבלתי גם את ההחלטה להתגייס לצה"ל בדרך הרגילה".

 

וכך, בשנה של איחור, היא התגייסה לצה"ל. תחילה היא ביקשה ללכת לתפקיד קרבי או לתפקיד בחיל המודיעין, ומשלא נמצא שם מקום הוחלט לשבצה בחיל המשטרה הצבאית. היא עברה טירונות בבה"ד 13 וסיימה את החלק הראשון בהצטיינות.

 

לאחר מכן, סיימה קורס שיטור ושובצה במשימות במחסומים, מעצרים ואפילו לקחה חלק בפינוי מאחזים בלתי חוקיים. "החלטתי שאני רוצה למצות את המקסימום של יכולתי וביקשתי לצאת לקורס קצינות. הרגשתי טוב בצבא, ולמרות השינוי החברתי שעברתי, המשפחה תמכה בי לאורך כל הדרך, וידעתי שאני חייבת להמשיך הלאה ולתרום כמה שאני יכולה. תמיד הייתה לי שאיפה למצוינות".

 

במהלך קורס הקצינים נחשפה אוסטרובסקי לתפקיד בפלמ"ם (פלוגה למשימות מיוחדות) של המשטרה הצבאית, האחראית למשימות האבטחה והליווי של אסירים ביטחוניים. "התפקיד הזה לא היה פתוח מעולם לבנות, המדיניות הייתה שרק חיילים וקצינים יבצעו אותו, בגלל הקושי של החיכוך של חיילת עם אסירים פלסטינים, חשש שלא יקבלו מרות, יפגינו זלזול, הדבר יפגע ברגשותיהם, וגם חשש מה יקרה בעת אירוע של ניסיון בריחה או כל אירוע בטחוני אחר בכלא.

 

"אני חשבתי שאני מסוגלת לבצע את התפקיד הזה ושוחחתי עם מספר קצינים בכלא. התכנון המקורי היה לשבץ אותי כקצינת הדרכה בכלא קציעות, אבל התעקשתי להגשים את החלום. בסופו של דבר במשטרה הצבאית הבינו שאני מסוגלת לזה ושיבצו אותי לאחר קורס הקצינים בתפקיד, עם חשש מסוים, אבל עם הרבה קרדיט".

 

"אני מכבדת אותם, והם אותי"

 

היא משמשת בתפקידה מזה חודש וחצי ומספרת כי היא מקבלת יחס הוגן, הן מסגל הפלוגה והן מצד האסירים. "חשוב מאוד לשמור על כבוד הדדי, אני מכבדת אותם, את הזכויות שלהם, וכאדם שומר מצוות אני מודעת לרגישויות שבדבר, ולכן נמנעת מכל פרובוקציה או מכל דבר שעשוי להוביל לחיכוך מיותר. אני אפילו מקבלת הערות חיוביות מצד האסירים, כמו 'כמה טוב שיש קצינה בכלא' ונראה לי שהם קיבלו את זה בצורה טובה".

 

 

אוסטרובסקי סיפרה שהשבוע, בתום תהליך קליטה לאסירים חדשים, אפילו אמר לה אחד מהם כי "אומנם להיכנס לכלא זה לא נעים" אבל הוא מעריך את ההתנהגות שלה ושל הסגל בתהליך הקליטה.

 

היא מרגישה כפורצת דרך ומקווה שבעקבות השתלבותה בתפקיד יאפשר צה"ל לקצינות נוספות להשתלב בתפקיד הרגיש. "בנוגע לעתיד שלי אני, בשנה הקרובה אמשיך בתפקיד הזה ומקווה שיהיו לי הזדמנויות נוספות לבצע תפקידים מעניינים ומיוחדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חנן גרינברג
סג"מ אוסטרובסקי. "רציתי לצאת מהחממה"
צילום: חנן גרינברג
צילום: רויטרס
שחרור אסירים (ארכיון)
צילום: רויטרס
מומלצים