שתף קטע נבחר

התרופה לסרטן השד מגבירה הסיכון לסרטן הרחם

מחקר חדש מגלה כי התרופה הפופולרית "טמוקסיפן" מעלה את הסיכון לסרטן הרחם פי 2.4. בתרופה משתמשות מידי שנה אלפי נשים, כ-8,000 מהן בישראל. מומחית: נשים הסובלות מדימומים או הפרשות צריכות לפנות לגינקולוג בהקדם

גל האזהרות התרופתיות נמשך: מחקר חדש מגלה כי התרופה "טמוקסיפן" בה משתמשות אלפי נשים בישראל החולות בסרטן השד מגבירה את הסיכון ללקות בסרטן הרחם בנשים בכל הגילאים. על הממצאים החדשים מדווח כתב העת Journal of the National Cancer Institute בגליונו החדש.

 

חוקרים בריטים מהמכון למחקר סרטני, השוו את תוצאות הטיפול בין 813 נשים שלקו בסרטן הרחם ובסרטן השד, לבין 1,067 חולות סרטן שד אשר לא פיתחו גידולים ברחם. החוקרים מצאו כי הטיפול בתרופה טמוקסיפן מגבירה את הסיכון לסרטן הרחם פי 2.4, בהשוואה לנשים שלא טופלו בתרופה.

 

החוקרים עוד מצאו כי הסיכון לגידולי רחם גובר ככל שנמשך הטיפול התרופתי בטמוקסיפן, והוא נותר גבוה גם לאחר הפסקת הטיפול. עוד נמצא כי הסיכון נותר זהה הן אצל נשים לפני גיל המעבר ואחריו.

 

התרופה טמוקסיפן נמצאת בשימוש כשלושים שנה. אחת מכל שבע נשים ישראליות לוקות בסרטן השד, וכ-8,000 מתוכן מטופלות בתרופה מידי שנה. טמוקסיפן פועל על ידי חסימת קולטן הורמונלי המצוי על הגידול הסרטני בשד. כך, חוסם טמוקסיפן את הקולטן מפני גירוי שיוצרים ההורמון הנשי אסטרוגן. אסטרוגן עצמו, ידוע כמעורר התרבות גידולים סרטניים. הטמוקסיפן מגביל את מידת ההתרבות של הגידול הסרטני.

 

"כבר שנים רבות שאנו יודעים על הסיכון לפתח סרטן רחם כתוצאה מהשימוש בטמוקסיפן", אומרת ל-ynet ד"ר תמר ספרא, אונקולוגית בכירה מהמרכז הרפואי ת"א, "ועדיין אנו משתמשים בתרופה הזו, כיוון שיש לה הרבה יתרונות, כמו הקטנת הסיכון לחזרת הסרטן. אך מובן שהיא גם יוצרת תופעות לוואי, שאחת מהן היא סרטן הרחם".

 

לדברי ספרא, שכיחות סרטן הרחם בישראל עומדת על כמה עשרות בשנה, ועל אף השכיחות הנמוכה, נוהגים האונקולוגים ליידע את הנשים בדבר הסיכונים: "אנו מקפידים להזהיר את הנשים, שבמקרה של הפרשה או דימום על החולה לגשת לגינקולוג ולבצע בהקדם בדיקת אולטרסאונד. חלק מהרופאים דורשים מהמטופלות שנוטלות טמוקסיפן לבצע כל שנה אולטרסאונד. במרבית המקרים אנו מגלים את הגידול ברחם בשלב מוקדם, בזכות העירנות של החולות". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
סרטן שד. 8,000 מטופלות בטמוקסיפן
צילום: סי די בנק
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים