שתף קטע נבחר

מחווה: ישראל תשחרר 20 אסירים ירדנים

כך הודיע גורם מדיני בכיר בישראל, בעקבות פגישתם של שר החוץ, סילבן שלום, ועמיתו הירדני, האני אל-מולקי, בתל-אביב. שני השרים קראו לסוריה למלא אחר החלטת מועצת הביטחון ולסגת מלבנון. הגעתו של השר הירדני לישראל היא שלב נוסף בהתחממות היחסים בין שתי המדינות בעקבות פסגת שארם

ישראל תשחרר עד סוף החודש כ-20 אסירים ירדנים - כך הודיע אמש (שבת) גורם מדיני בכיר בעקבות פגישתם של שר החוץ, סילבן שלום ועמיתו הירדני, האני אל-מולקי, בתל-אביב. זו היתה הפעם הראשונה מזה ארבע שנים שפגישה בדרג כזה התקיימה בישראל.

 

השר הירדני הדגיש את חשיבות הנושא עבור מדינתו. "אנו מקווים שהאסירים ישוחררו ומאמינים כי נוכל לפתור זאת, אם לא עכשיו אז במהלך החודש או במהלך החודש הבא. האסירים חשובים לנו. אנו רוצים לראותם משוחררים, אך לא על סוגיה זו מושתת מערכת היחסים עם ישראל". השר הירדני הזמין את שלום לביקור ממלכתי בירדן שיתקיים כנראה בעוד כשבועיים, ושחרור האסירים יתבצע אפוא כמחווה לקראת הביקור.

 

השר שלום אמר בעניין הזה: "אנו מקיימים דיון ודיאלוג בעניין האסירים. קיימנו מספר ישיבות פנימיות בישראל, עם ראש הממשלה, שר הביטחון ונשיא המדינה. כולם מעורבים ומנסים למצוא את הדרך לפתרון הבעיה".

 

בעניין סוריה, התגלתה תמימות דעים בין השר הירדני לעמיתו הישראלי. "על סוריה לסגת מלבנון משום שישנה החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם. היא אינה יכולה להימנע מקיומה", אמר השר האני אל-מולקי והוסיף: "אם סוריה תרצה בכך, נוכל לסייע לה למלא את ההחלטה. אנו לא בוחרים בהחלטות. כל ההחלטות של מועצת הביטחון מחייבות יישום".

 

השר שלום אמר בהקשר הזה: "לפני יותר משנה הוריתי למשרד החוץ להתחיל במבצע מדיני להוצאת הכוחות הסורים מלבנון. בזמנו הדבר נראה כלא ממשי, כלא אפשרי, אבל אני שמח שהדבר מוחשי יותר מתמיד".

 

לדברי שלום, "הדרך עוד ארוכה ועל הקהילה הבינלאומית להתמיד בלחץ בלתי פוסק על סוריה להפסיק את תמיכתה בטרור ולהסיג את כוחותיה מלבנון. הקהילה הבינלאומית כולה וגם חלק ממדינות ערב וכמובן ישראל דורשים יישום מלא של החלטה 1559 של מועצת הבטחון שמשמעותה נסיגת כל הכוחות הסורים מלבנון.

 

"הדבר הזה יאפשר לקיים בחירות חופשיות ודמוקרטיות בלבנון, הוא יאפשר לעם הלבנוני לבחור את נציגיו כדי להקים מדינה עצמאית, לא מדינת חסות ואולי בעתיד הנראה לעין להוביל את העם והמדינה לכיוון של הבנה גדולה יותר ואולי אפילו שלום עם ישראל".

 

השר הירדני: להתקדם בתהליך, לצד המלחמה בטרור

 

שני השרים התייחסו גם להתקדמות אפשרית במפת הדרכים, וזאת בתנאי שהטרור הפלסטיני אכן ייפסק. השר שלום אמר ש"ישראל מחויבת למפת הדרכים ומתחייבת ללכת בה שלב אחרי שלב. מדובר על פירוק תשתיות הטרור והפסקת ההסתה. לא ניתן להתקדם במפה ללא יישום השלב הראשון. קפיצת הפלסטינים ביישום הסדרי הקבע עשויה לגרום לפיצוץ העניין כולו".

 

"אנו נמצאים אחרי תקופה ארוכה של אובדן אמון, הרס הדדי, מוות, אלמנות ויתומים. דרוש זמן על מנת להחזיר את האמון בינינו. עדיין אין הסכמה בין הצדדים על נושאים שונים כמו הגבולות, ירושלים והפליטים. לכן יש להמשיך בהדרגתיות מבלי לקפוץ להסדר הקבע שעשוי לגרום לפיצוץ העסקה", הוסיף שלום.

 

לעומתו, השר הירדני אמר כי יש להתקדם ביישום המפה, לצד הלחימה בטרור. "בעודנו הולכים למפת הדרכים, עלינו להפחית כל הזמן את הטרור, להילחם בו ולהמשיך ללכת. מפת הדרכים אושרה על-ידי העולם כולו, לא רק על-ידי מדינות ערב. אנו נמשיך לפיה. הנסיגה מעזה היא חלק ממפת הדרכים ואינה באה במקומה". אל-מולקי גם גינה את הטרור כאמצעי להשגת יעדים מדיניים "בלי להפסיק את הטרור ובלי לרדוף אחר השלום, לא יהיה חופש לעמים".

 

הגעתו של שר החוץ הירדני לישראל היא שלב נוסף בהתחממות היחסים בין שתי המדינות בעקבות פסגת שארם. באחרונה החזירה ירדן את שגרירה לישראל במסגרת הבנות פסגת שארם. השגריר החדש, ד"ר מערוף אל-בחית, אמר בראיון ל-ynet כי "האווירה חיובית וצריך לנצל אותה כדי להגיע לשלום צודק וכולל". ראש ממשלת ירדן, פייסל אל-פאיז, אמר לשבעת חברי הכנסת הערבים, שביקרו באחרונה בארמון המלך בעמאן שעבדאללה מתכוון להגיע לישראל.


פורסם לראשונה 05/03/2005 20:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
שרי החוץ של ישראל וירדן
צילום: עופר עמרם
צילום: רויטרס
התגובה לנאום אסד
צילום: רויטרס
מומלצים