שתף קטע נבחר

אין בטחון בחניון

את החניון אולי בונים ראשון, אבל כשמגיעים לתחזוקה - הוא כנראה בסוף. בדקנו 19 חניונים ברחבי הארץ בסיוע מכון "מידע שיווקי". גילינו חניונים מוזנחים, חשוכים ומפחידים. ב-7 מהם הבדיקות הבטחוניות שטחיות בלבד

מצב הבטחוני מתוח, יש התרעות על פיגועים והציבור מדיר רגליו ממקומות הומים - ובצדק. "ידיעות אחרונות" יזם "בוחן פתע" ל-19 חניונים גדולים ברחבי הארץ, וגילה כי ב-7 מביניהם - כולל בחניון "כלל" בירושלים הסמוך למקום בו התפוצצה מכונית תופת לא מכבר - הבדיקות הבטחוניות הנערכות הן שטחיות או חלקיות בלבד.
ב-12 מהחניונים אין אפשרות להזעיק עזרה במקרה חירום. לרוב הנהג מוצא עצמו בקומת מרתף, ללא נפש חיה מסביב. חניון ריק ואפלולי מהווה בעיה בטיחותית לא רק בזמנים של מתח ביטחוני. הוא מרתיע נשים, ומהווה קרקע פוריה לפריצות וגניבות ממכוניות.
המשטרה אינה מתכוונת לדרוש התקנת פעמוני אזעקה בחניונים. "על פי תנאי הרישוי של החניון דורשת המשטרה סידורי אבטחה שונים. אין כוונה לדרוש פעמוני אזעקה בחניונים כי לדעתנו יש אמצעים אחרים שנותנים מענה על הצורך באזעקת עזרה, כמו סיורי שומרים", אומר סגן-ניצב עופר סיון, עוזר דובר המשטרה.
"נושא ההתקנה של אמצעים שונים לאזעקת חירום בחניונים הועלה מספר פעמים", מגלה ראובן רום, מומחה לתכנון חניונים. "אחד מהם היה לפזר בחניון ידיות משיכה, בדומה לידיות העצירה ברכבות - הרעיון נפסל, משיקולים תקציביים וגם מחשש לוונדליזם והפעלות-שווא".
החניון במקומות רבים הוא ה"בן החורג" של המבנה. מתחילים לבנות אותו ראשון, אבל איכשהו הכסף נגמר כשמגיעים אליו. באף לא אחד מהחניונים שנבדקו, לא הבחינו בודקי מכון המחקר "מידע שיווקי" (סי.איי.) בסיורים של אנשי אבטחה בתוך החניון - למעט חניון נתב"ג, עזריאלי ורמת-אביב.
בחמישה מבין החניונים לא נמצא כלל שילוט לפתחי המילוט או שהיה שילוט חלקי וגרוע. "שילוט מילוט הוא קריטי, ולא רק במקרים של אירועים ביטחוניים. די בנפילת חשמל - מה שקורה לעתים מזומנות בתקופת החורף - ואנשים מוצאים את עצמם באפלה. למרות תקנות הג"א המחייבות, בכ-70% מהחניונים "חוסכים" ולא מסמנים את גרמי המדרגות בטפטים פולטי אור", טוען ראובן רום.
מרב שפירא, מנכ"ל משותף במכון המחקר "מידע שיווקי" (סי.איי.), מציינת עוד תופעה חמורה: הפקעת מחירים בחניונים של בתי-חולים. "מדובר בקהל שבוי, לחוץ, נטול אלטרנטיבות", היא אומרת. אדם הממהר לבית-החולים לא יכול להרשות לעצמו לבזבז זמן על "מסע כומתות" מחניון רחוק. אין גם כל סיבה "לשדוד" קרובי משפחה, המבקרים מאושפזים מספר פעמים ביום.
הבודקים של מכון המחקר "מידע שיווקי" (סי.איי) בהנהלת מרב שפירא ונועם רז, יצאו ל-19 חניונים ברחבי הארץ של קניונים, בתי-חולים, בתי-מלון וחניונים המשרתים מוסדות ציבור. הם בדקו את ה"ידידותיות" של החניון - מנוחות הגישה ועד לסימון מקומות החניה וההתמצאות, את יסודיות הבדיקה הבטחונית, אם יש שירותים במקום ואת ההתייחסות לנכים - בשבעה מן החניונים לא אותרו המקומות המיוחדים לנכים! - וכמובן את המחירים.

ציון 4

* חניון "מרכז גולדה", שדרות שאול המלך, ת"א: חניון עירוני זה משרת את אחד ממבני הדירות היוקרתיים ביותר במדינה (למשפחת אריסון למשל יש בחניון הזה 12 מקומות חניה שמורים), את מתחם האופרה וגם את בית המשפט ואת מוזיאון תל-אביב הסמוכים. למרות זאת מקבלים הלקוחות שירות מזעזע, שגם מנוייו מתלוננים נגדו קשות.
זהו חניון גדול, בן שלוש קומות אבל מבלבל ומסורבל. לא בוצעה בדיקה בטחונית לא בכניסה לחניון ולא בכניסה ל"מרכז גולדה". החניון עצמו חשוך, סימון הקומות מבלבל ולקוי, וקל ללכת לאיבוד. שילוט ההכוונה למעליות קטן ולא ברור. הקומות בחדר המדרגות ובמעליות אינן ממוספרות.
רמת התחזוקה ירודה ביותר. ריחות לא נעימים, שאריות מזון ושמן, זכוכיות שבורות, לכלוך ואבק "מעטרים" את המדרגות. אין אפשרות להזעיק עזרה. המעבר בין הקומות לא נוח. לא אותרו מקומות לנכים.
המחירים: 24 שקל לשעתיים הראשונות או לחלק של שעה. כל שעה נוספת - 12 שקל.
תגובת הקבלן המפעיל, ראובן גרוס: "אני מצטער לשמוע את הדברים. אם זה נכון, מישהו יעוף שם, והליקויים יתוקנו תוך שבוע". מלשכת דובר עיריית תל- אביב נמסר: "נחתם חוזה המפרט את הוראות ותנאי ההפעלה להן מחויב הקבלן המפעיל. העירייה פועלת ותפעל לקיום ההתחיבויות על-פי החוזה".

ציון 5.5

* מרכז "כלל", רחוב יפו, ירושלים: השומר שאל את הנהג לאן הוא נוסע ובדק את תא המטען - אך לא ביקש לראות את התיק, שהיה מונח על המושב לידו. בכניסה לבניין עצמו אין בדיקה. יציאות החירום מוסתרות והשילוט לא נראה ממרחק ולא מואר בחשיכה. אין אפשרות להזעיק עזרה. הכניסה לחניון היא בירידה תלולה מאוד. מערכת האוורור לא פעלה כיאות והיתה תחושת מחנק קלה. לא אותרו מקומות חניה לנכים קרוב לכניסה.
המחירים מופיעים בכתב זעיר: 9 שקל לשעה; בין השעות 23:45-15:00 - 14 שקל לשעה. ביום שישי 14 שקל לכל היום.
יורם ברוך, מנהל החניון: "מדובר בחניון ותיק, שעובר שיפוצים. במחצית הראשונה של 2001 יושלם תהליך הסימון וההכוונה והחניון ישתנה לחלוטין. אשר לנושא הביטחוני - אני מופתע. אנחנו בין הבודדים, שבכל הפעמים שעשו תרגילים בירושלים גילינו את "מכונית התופת" שהמשטרה ניסתה להחדיר. הבדיקה הבטחונית שנעשתה לבודק שלכם סבירה בהחלט. יש סיירים שמסיירים אחת לכמה זמן בחניון".
* חניון בית-החולים "איכילוב", ת"א: חניון חדש הנמצא עדיין בבנייה. החניון גדול מאוד, הכניסה אליו לא נוחה, ולוקח הרבה זמן להגיע לבית-החולים עצמו. לא נראו מקומות חניה לנכים קרוב לכניסה, וגם הנגישות לנכים לאחר הירידה מן הרכב גרועה. הסימון והשילוט באיכות מעורבת. בקומה 2 האותיות בצבע בהיר ולא קריא. ההכוונה למעליות ולמדרגות לקויה. מהקומות אין אפשרות להזעיק עזרה. בכניסה לחניון ולמבנה בית-החולים עצמו נערכו בדיקות ביטחוניות יסודיות. אנו מקווים שרוב הבעיות ייפתרו עם השלמת הבנייה של החניון.
המחירים: 10 שקל לשעה הראשונה, 5 שקל לכל שעה נוספת, 40 שקל ליום שלם.
דוברת ביה"ח בתגובה: "החניון נבנה עפ"י תקנים מקובלים. הצפיפות היא כתוצאה מחניה שלא במקומות המסומנים. יש מקומות חניה לנכים במפלס העליון ובכל קומה סדרן, בו ניתן להיעזר בשעת מצוקה".
* חניון "דנקנר", בית-החולים בלינסון, פתח תקוה: רבים מהמבקרים טועים לחשוב שהחניון, הצמוד לכניסה הראשית, שייך לבית-החולים. אולם מדובר בחניון פרטי. החניון פתוח במפלס אחד. הכניסה נוחה מאוד אבל אין בדיקה בטחונית בכניסה. שומר אחד אחראי על הכניסה והיציאה, ובשעות לחץ נוצר "פקק". אין מקומות לנכים.
המחירים: 6 שקל לשעה ראשונה, 4 שקל לכל שעה נוספת, 25 שקל ליום שלם, 7 שקל תעריף לילה (בין תשע בלילה לשבע בבוקר).

ציון 6.5

* חניון די-מול, רמת-גן: החניון משרת מתחם מסחרי קטן, אולם אירועים ומשרדים. הוא בן שתי קומות, ופרוש על שטח גדול מאוד. פרט לאיזור הכניסה למעליות, המעוצב עם מראות, שיש, עציצים ותאורה יפה, החניון עצמו אפל וקודר. ליד עמדת השומר יש ריח ביוב לא נעים. השילוט החיצוני ברור, אבל הכניסה עצמה מבלבלת. הבודק שלנו המשיך לחניון 2 למרות שרצה להגיע ל-1.
סימון מקומות ואזורי החנייה מבלבל. ההכוונה למדרגות ולמעלית, לעומת זאת, ברורה ובולטת. רמת התאורה ירודה למדי, אך שלטי המילוט ברורים ומוארים בחשכה. מקומות חנייה לנכים מסומנים היטב, והנגישות נוחה. בכניסה נערכת בדיקה ביטחונית יסודית, ואיש הביטחון היה אדיב ונעים הליכות. בכניסה לבניין עצמו לא בוצעה בדיקה.
מחירים: 7 שקל לשעה. חנייה באירועים בימי שישי - 14 שקל. מהשעה שבע בערב עד אחת אחרי חצות - 14 שקל.

ציון 7

* חניון בית-החולים "סורוקה", באר-שבע: מגרש חניה פתוח בגודל בינוני, אבל קשה להתמצאות. מואר רק חלקית בלילה. בחניה לנכים חנו מכוניות ללא תוויות (אגב, צמוד לבית החולים יש חניית נכים ללא תשלום). לא התבצעה כל בדיקה ביטחונית בכניסה לחניון.
המחיר: 7 שקל ללא הגבלת זמן.
* חניון בית-החולים "מרכז רבין", פתח-תקוה: מדובר בחניון הרשמי של "בלינסון" ו"שניידר" בפתח-תקוה. הוא רחוק מחדר המיון של בית-החולים, אם כי יש סידור לפיו משאירים את הרכב לרבע שעה, רצים למיון, חוזרים כדי להחנות את הרכב ושוב חוזרים אל החולה. המצב ישתפר באביב 2001, כאשר ייפתח מגדל האשפוז של ביה"ח, הכניסה הראשית של בית החולים תעבור לשם. החניון מרווח, התנועה וההתמצאות בו קלות. חבל שהוא לא מואר היטב, הבודק אף חשש לנוע בו בשעת ערב. אין אפשרות להזעיק עזרה. בכניסה לחניון לא נערכה כל בדיקה בטחונית, אבל כן בכניסה ל"שניידר". יש מקומות חנייה לנכים והגישה מהם נוחה מכל כיוון.
המחיר: 10 שקל ליום, יש אפשרות לכניסות חוזרות.
* חניון "גן העיר", רחוב אבן גבירול, ת"א: 3 קומות, מוארות היטב, אם כי השילוט לא ברור ולא בולט מספיק. לנכים מוקצים אמנם מקומות סמוכים לכניסה, אך בדרך יש מחסומים מקשים. בעת הביקור היתה במקום תנועה ערה של אנשים, אך לא נמצאה אפשרות להזעיק עזרה, ולא נראו שלטי מילוט/חירום. הבדיקה הביטחונית בכניסה לחניון היתה יסודית.
המחירים: 8 שקל לשעה, 45 שקל ליום שלם.
* חניון "קלאוזנר-אחוזת החוף", מול הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת ת"א: מגרש החנייה המיועד לסטודנטים ולאורחים חף מכל אלמנט של השקעה, המאפיין חניונים "מקצועיים". אין בדיקות בטחוניות, אין סימון לחנייה לנכים. המחיר: 6 שקל לשעה.

ציון 7.5

* מלון "הילטון", ת"א: המלון השקיע רבות בשיפוץ החנייה, אך נותרו עדיין נקודות הטעונות שיפור. החניון בן שלוש קומות, שתי העליונות מוארות ומעניקות הרגשה בטוחה יחסית, אך התת-קרקעית חשוכה כמעט לחלוטין ונשמע בה רעש של חדרי מכונות. כל קומה מחולקת לשני מפלסים, וקל מאוד להתמצא בהם. השילוט בולט לעין וידידותי. לא אותרו שלטי מילוט/חירום. הנגישות למלון היתה גרועה. לא בוצעה בדיקה בטחונית בכניסה לחניון וגם לא בכניסה למבנה. אין אפשרות להזעיק עזרה. מקומות מסומנים לנכים נמצאים קרוב לכניסה לבניין.
המחירים: 15 שקל לשעה (אם כי הבודק ששהה במקום כרבע שעה לא חויב כלל), אם חונים שעתיים - 20 שקל. לכל שעה נוספת - 5 שקל. ליום שלם - 50 שקל.
דובר רשת "הילטון": "יוזמן מומחה לפתור את בעיית הרעש מחדר המכונות".
* "קניון השרון", נתניה: שלוש קומות קטנות יחסית וקלות לתמרון. לחניון יש שלוש כניסות, ושלט אלקטרוני בכניסה מודיע אם הוא ריק או מלא.
מהחניון לבניין יש שתי כניסות, במדרגות ובמעלית מרווחת ונוחה במיוחד.
השילוט ברור ומואר, כשכל קומה ממוספרת ומאופיינת בצבע משלה. המקומות לנכים בולטים. אין אפשרות להזעיק עזרה. השילוט "יציאת חירום" קטן ואיננו בולט. בדיקה בטחונית בוצעה בכניסה לחניון אך לא בכניסה למבנה. יש שירותים מוזנחים, הכיורים מלוכלכים, אין סבון ואין ציוד לניגוב ידיים.
מחירים: 4 שקל לשעתיים הראשונות, ו-4 לכל שעה נוספת. 8 שקל ליום שלם.
חנייה חינם לרבע שעה.
* קניון הנגב, באר-שבע: שלוש קומות, מהן שתיים תת-קרקעיות. זהו חניון מרווח, מואר ומטופח, עם כניסה נוחה משלושה כיוונים. בתוך החניון ההתמצאות בעייתית מכיוון שאין מספור לקומות ולמקומות החניה. שילוט החירום ברור ומואר. אין אפשרות להזעיק עזרה. מקומות החנייה לנכים נוחים וברורים. אנשי ביטחון אדיבים ערכו בדיקות קפדניות גם בכניסה לחניון וגם בכניסה למבנה.
מחירים: שעתיים ראשונות חינם. שעה שלישית - 4 שקל, שעה רביעית - 8 שקל, שעה חמישית - 15 שקל. מהשעה ה-6 - 22 שקל, ועוד 12 שקל לכל שעה נוספת. מי שמאבד את שובר הכניסה יחוייב לפי 10 שעות חניה.
* "בית הרכב", כלבו שלום, ת"א: חניון תת-קרקעי בן ארבע קומות, מואר ומתוחזק היטב. יש אפילו מוסיקת רקע ושידורי חדשות. סימוני מקומות החנייה ברורים וקל להתמצא. שילוט החירום מואר גם בגרמי המדרגות, אך אין אפשרות להזעיק עזרה. יש מקומות חנייה לנכים והנגישות טובה. השומר אמר שיש שירותים, ואף הצביע על כיוון משוער, אך הבודק לא הצליח למצוא למרות שצעד לאורכה ולרוחבה של הקומה. הבדיקה הביטחונית יסודית.
מחירים: שעתיים ראשונות - 10 שקל לשעה, 8 שקל מהשעה השלישית ואילך.

ציון 8

* "גרנד קניון", רחוב שמחה גולן, חיפה: ארבע קומות תת-קרקעיות וחניה קטנה מאוד במפלס הקרקע. החניון מרווח ומואר היטב, עם מוסיקת רקע. השילוט ברור. המקומות מסומנים על פי מספרי שורות וצבעים, ובכניסה נותנים לנכנס כרטיס גירוד שעוזר לזכור את מקום החניה. יופי.
שלטי המילוט לא מוארים, ואין אפשרות להזעיק עזרה. בכניסה לחניון ולמבנה בוצעו בדיקות בטחוניות. בכניסה הבחין הבודק בשילוט המכוון לשירות חנייה אישי - אך בירור העלה כי לא קיים שירות כזה. החנייה חינם.
* חניון בית החולים "הדסה" עין-כרם, ירושלים: חניון עילי מתוחזק היטב, אך מרוחק מבית-החולים. במקום קיים מערך הסעות חינם באמצעות מיניבוסים, שמסתובבים כל הזמן. בכניסה לחלק מאיזורי החניה יש מקומות מסומנים לנכים, אך הם מתקשים לעלות למיניבוסים המובילים לבית החולים. נכים יכולים לחנות קרוב יותר לבית החולים, אך החניות לא מסודרות ומלאות תמיד. יכולת ההתמצאות בחניון טובה והסימון ברור. אין אפשרות להזעיק עזרה. לא מבצעים בדיקה ביטחונית בכניסה לחניון, אך כן בכניסה לביה"ח. מחירים: 10 שקל לכל היום. כניסה חוזרת ללא תשלום נוסף במשך 24 שעות עם הצגת הקבלה. 20 דקות חנייה ראשונות בחינם עם הצגת כרטיס שנלקח בכניסה. חנייה חודשית: 150 שקל.

ציון 8.5

* חניון עזריאלי, ת"א: יש 4 קומות תת-קרקעיות וחניה קטנה במפלס הקרקע. הקומות 1 ו-2 פתוחות לכל, השלישית והרביעית למנויים. החניון רחב ידים ונוח. קל לאתר את החניון והשילוט ברור, כמו גם הסימון של מקומות החנייה בקומות. הכוונה ברורה אל היציאות השונות. יש אפשרות להזעיק עזרה מאנשי ביטחון המסתובבים בקומות. יש שלטי מילוט בולטים ומוארים. גם בכניסה לחניון וגם בכניסה למבנה מבוצעת בדיקה ביטחונית. הבודק לא הבחין במקומות החנייה לנכים. אם יש כאלו - הם היו צריכים להיות בולטים יותר.
התשלום מתבצע בנקודות תשלום מיוחדות רק בכניסה למעליות. ולמרות שבכל מקום מפוזרים שלטי תזכורת, היה כדאי להוסיף עמדות תשלום בשטח החניון.
מחירים: שעה ראשונה חינם, 6 שקל לכל שעה נוספת, 50 שקל ליום שלם, 50 שקל לאובדן כרטיס, יום שישי - 6 שקל ללא הגבלה.
*קניון מלחה, ירושלים: חניון מסודר וקל מאוד להתמצאות. אזורי החנייה ממוספרים היטב בצבעים שונים. יש גם מפה בה מצוינים החניונים ומספריהם. ריבוי הכניסות מסבך קמעה וגם העובדה, שכדי לעבור מאיזור חניה אחד לשני יש לצאת מהחניון, ולחזור דרך כניסה אחרת. הבדיקה הבטחונית דקדקנית וקפדנית ביותר, והנהגים אפילו נשאלים לשמם. החניון מואר היטב והשילוט ברור. אין אפשרות להזעיק עזרה. לא אותרו שלטי מילוט/חירום. בחלק מאזורי החניה היה שילוט לכיוון השירותים, אך הכניסות לשירותים היו סגורות.
ציון לשבח לסימון אזורי החנייה לנכים ולנוחות הנגישות מהם לחניון. החנייה חינם.
* חניון "יום" (עד 24 שעות) בנתב"ג: לחניון אמנם 4 קומות, אך העליונה סגורה. התנועה בין הקומות נוחה. נתיבי כניסה ויציאה ברורים. קל מאוד להתמצאות. כל קומה מסומנת בצבעים בולטים ומקומות החניה ממוספרים. כל החניון מואר היטב. שילוט חירום ברור ומואר גם במדרגות. בכל קומה יש שירותים עם שילוט מואר וברור. אין בדיקה בטחונית, רק בכניסה לשדה התעופה, אבל מסתובבים במקום הרבה אנשי ביטחון. מקומות חנייה לנכים מסומנים והנגישות אליהם טובה.
מחירים: 10 שקל לשעתיים הראשונות, 3 שקל לכל שעה נוספת, 35 שקל ליום שלם או באובדן כרטיס ממוחשב.
* קניון "רמת אביב", ת"א: חניון מרווח מאוד, נקי וידידותי. השילוט מוצלח, תאורה טובה מאוד וקל להתמצא בחניון. שילוט החירום בולט ויש אפשרות להזעיק עזרה מאנשי ביטחון המסתובבים בקומות. בדיקות ביטחוניות התבצעו גם בכניסה לחניון וגם בכניסה למבנה. ציון לשבח לתחזוקה, לסימון ולנגישות למקומות החניה הרבים לנכים. התשלום אך ורק בעמדות ממוחשבות באמצעות כרטיסים מיוחדים. מי ששוכח לשלם ימצא סמוך ליציאה נישה מיוחדת שמאפשרת לחנות בצד בלי לעכב את שאר המכוניות היוצאות.
מחירים: שעה ראשונה חינם. השעות השניה עד הרביעית - 5 שקל לשעה. מהשעה החמישית ואילך - 7 שקל לשעה. 50 שקל לכל היום או במקרה של אובדן כרטיס.
הערה: בקניונים רבים יש הסדר, לפיו אם קונים בחנויות הקניון בסכום מסוים - מקבלים הנחה על החנייה. השילוט על כך לא מופיע בחניונים ולרוב גם לא בחנויות. מומלץ לברר בעת הקנייה.

פורסם ב"ידיעות אחרונות"

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: דודו פריד
קניון עזריאלי. חניון מהטובים שנבדקו
צילום: דודו פריד
חניון. נבדקו קריטריונים של ביטחון והכוונה
מומלצים