שתף קטע נבחר

מזוז מאיים: עד 20 שנות מאסר לחוסמי כבישים

בהתייעצויות שהתקיימו בלשכתו נקבע: מפגינים שיחסמו צירים מרכזיים יואשמו ב"סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה" - עבירה שהעונש עליה עד 20 שנות מאסר. "ידיעות אחרונות": היועץ המשפטי לממשלה אמר בדיון כי אין שום קשר בין חסימת צירי תחבורה לבין חופש הביטוי וההפגנה. במקביל, נערכת המשטרה למאבק על הכבישים בדרך לרצועה

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז הורה להחמיר את הענישה נגד מתנגדי ההתנתקות שיחסמו צירי תחבורה. כך מפרסם הבוקר (ב') "ידיעות אחרונות". במקרים שבהם תיגרם הפרעה משמעותית לתנועה יוגשו כתבי אישום מחמירים נגד מפירי הסדר והם יואשמו בסעיף "סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה" שהעונש המירבי עליו הוא 20 שנות מאסר.

 

בעקבות האירועים, מתכוונים במשטרה ובמשרד המשפטים לסרוק בימים אלה את ספרי החוקים כדי למצוא סעיפים נוספים שבהם ניתן להאשים את חוסמי הכבישים כדי להביא להרתעה.

 

בהתייעצויות שהתקיימו בלשכת היועץ אמר מזוז לנציגי המשטרה כי אין שום קשר בין חסימת צירי תחבורה לבין חופש הביטוי וההפגנה. לדעתו, מדובר בעבירות אלימות חמורות, ויש להבטיח לכל האזרחים חופש תנועה ולא לאפשר למפגינים "לתקוע" מאות אלפי אנשים בדרכים.

 

כזכור, לפני שבוע הציתו כמאה מפגינים דליקת ענק בנתיבי איילון, בקטע שבין מחלף גנות לקיבוץ גלויות וחסמו את אחד מעורקי התנועה הראשיים במדינה. פקקי ענק נוצרו במקום ורק לאחר למעלה מחצי שעה פוזרו המפגינים. מפגיני הימין נעצרו, ומעצרם הוארך בשבוע ומעלה - הרבה יותר ממה שציפו. מקור משפטי בכיר אמר כי "המתנחלים לא האמינו שהובלו ל-8 ימי מעצר. מעצרים ממושכים, אכיפה מהירה ועונשי מאסר יצננו את ההתלהבות שלהם לפגוע בסדר במדינה".

 

במשטרה מוטרדים כבר זמן רב מהעובדה שבתי המשפט משחררים את כל מי שנעצר בהפגנות ובהפרות הסדר. הערכות המצב במשטרה קובעות כי המאבק הקשה ביותר בימי ההתנתקות יהיה בתוך תחומי הקו הירוק ויהיה קשה יותר ממאבקי הפינוי עצמם. ההערכה היא שבעוד שבפינוי יהיו מספר כיסי התנגדות לא גדולים, הניסיון לפגוע בשגרת החיים של כל התושבים ולהקשות על המשטרה להקצות כוחות לפינוי יהיה רחב היקף.

 

החשש: אלפים יצעדו לגוש קטיף

 

המשטרה נערכת במקביל להדוף אלפי כלי רכב של אזרחים שינסו להגיע לגוש קטיף כדי לשבש את הליך הפינוי ואת עשרות האלפים שינסו לצעוד רגלית לכיוון הגדרות המקיפות את הגוש.

 

ביום שישי חתם אלוף פיקוד הדרום, דן הראל, על צו בדבר איסור העתקת מקום מגורים לאזור חבל עזה. מאז הוכרזה תוכנית ההתנתקות ובעיקר בחודשים האחרונים גדל מספר התושבים בגוש קטיף בכ-10%. משפחות רבות (כ-100) התיישבו בנצרים, כפר דרום וביישובים אחרים בגוש כחלק מרצונם להרחיב את ההתיישבות בגוש קטיף ולקבוע עובדה בשטח כהתרסה לדרג המדיני שמקום זה לא יתפנה.

 

אמש חתם גם אלוף פיקוד מרכז, יאיר נווה, על צו האוסר העתקת מקום מגורים להתנחלויות גנים, כדים, חומש ושא-נור שבצפון השומרון, שאמורות להתפנות במסגרת תוכנית ההתנתקות.

 

בצה"ל מודים כי ישנן שאלות רבות בנושא הצו הנוכחי שנותרו ללא מענה. האכיפה של הצו הנוכחי, מתברר תהיה לא פשוטה ובצבא ייתקלו במבחן ראשון כבר בקרוב - ח"כ אפי איתם הודיע כי יעבור להתגורר בגוש קטיף.

 

מהמועצה האזורית שומרון נמסר כי "צו האלוף לא ימנע את ההתנגדות לפינוי, משום שאי אפשר יהיה לעמוד מול נחשולי האדם שיגיעו לגוש קטיף ולצפון השומרון ברגע האמת, מונעים בכוח מוסרי, ערכי ואמוני. ההחלטות הבלתי דמוקרטיות יזכו לתגובה דומה. רק משאל עם יכול למנוע שבר ומלחמת אחים - לא צו אלוף ולא החלטות כוחניות".

 

בהכנת הידיעה השתתפה אפרת וייס
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מזוז. רוצה הרתעה
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
חסימת נתיבי איילון לפני שבוע
צילום: רויטרס
צילום: איי פי
העצורים בבית המשפט
צילום: איי פי
צילום: צפריר אביוב
החשש: המונים יצעדו לעבר הגוש
צילום: צפריר אביוב
מומלצים