שתף קטע נבחר

רייס מבהירה: אין הבנות עם ישראל על הבנייה בשטחים

אחרי ראיון שהעניקה לצוות העיתון "וושינגטון פוסט" התקשרה מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליזה רייס פעמיים לכתב העיתון כדי להבהיר לו שלפי שעה אין הבנות או הסכמים בין ישראל והבית הלבן בכל הקשור לריכוזי האוכלוסיה היהודיים בשטחים אחרי הסדר הקבע. "אין הסכם שאומר לישראלים 'אתם יכולים לבנות מעט, בדרך זו או אחרת', הדגישה

סוגיית הבניה במעלה אדומים ממשיכה להטריד את הבית הלבן. מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליזה רייס התקשרה אתמול (שישי) פעמיים לכתב העיתון "וושינגטון פוסט" כדי להבהיר את עמדת ארצות הברית בנושא גושי האוכלוסיה היהודיים בשטחים והקפאת הבניה בהתנחלויות.

 

רייס אמרה לכתב שיש "שיחות לגבי צעדים לקראת הקפאת ההתנחלויות", אבל הוסיפה ש"מעולם לא השגנו סיכום בנושא. זה מסובך".

 

עוד בפרשה:

 

שיחות הטלפון בוצעו שעה קלה לאחר ראיון מיוחד שהעניקה רייס לכתבי ועורכי העיתון. בראיון הבהירה רייס את המבוכה שהתעוררה בימים האחרונים באשר לאופיה של ההתחייבות שנתן נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש לראש הממשלה אריאל שרון במכתב שמסר לו ב-14 באפריל 2004.

 

במכתב נאמר כי "יש הבנה מצד ארה"ב שישנם שינויים בנסיבות בשטח, מרכזי אוכלוסיה גדולים התפתחו וצריך להתחשב בזה בהסכם הקבע, אבל צריך לנהל משא ומתן על הסכם הקבע".

 

אולם רייס דחתה את הדיווחים בישראל ובארה"ב, לפיהם יש הסכמה של ארה"ב לאפשר לישראל גידול טבעי מסויים של אוכלוסיה בגדה. היא אמרה לצוות העיתון כי "הדבר היחידי שהנשיא עשה ב-14 באפריל היה להכיר במציאות מסויימת, אבל לא ניסה לנהל משא ומתן על הסכם הקבע".

  

רייס דיברה על מבוכה גדולה השוררה בממשל האמריקני בכל הנוגע להבנת עמדתה של ממשלת ישראל בפרשת מעלה אדומים ובפרשות דומות אחרות. "שאלנו את הישראלים לפני זמן מה, אם הם יכולים להסביר לנו מה באמת הם עושים. אין הרבה מידע. יש מידע לא מדוייק - 'מי אמר את זה, מה אמר ההוא, לא, זה רק מכרז' - התמונה יותר מדי מבלבלת, כך שהמחוייבות היחידה או ההבטחה שקיימת בין ארה"ב וישראל בשעה זו, היא זו שהנשיא נתן לראש הממשלה שרון ב-14 באפריל בשנה שעברה", אמרה רייס.

 

היא גם הודתה כי ארה"ב עדין לא הצליחה לגבש עם ישראל הבנה והסכמה לגבי הקפאת הבנייה בהתנחלויות, לקראת התחלת מפת הדרכים. "אנחנו מנסים להבין", אמרה רייס בהתייחסה לפעולות שעושה ישראל בשטח, והדגישה כי לפי שעה אין כל הסכמה לגבי גידול טבעי. "אין הסכם שאומר 'אתם יכולים לבנות מעט, בדרך זו או אחרת'. בשלב זה יש רצון שלנו להבין יותר טוב מה זה באמת הקפאת ההתנחלויות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
רצתה להבהיר. רייס (ארכיון)
צילום: רויטרס
צילום: איי פי
שרון ובוש באפריל 2004 (ארכיון)
צילום: איי פי
מומלצים