שתף קטע נבחר

חמש שנות מאסר נגזרו על גונן שגב

בית המשפט גזר את העונש על השר לשעבר שהודה והורשע בעבירות של ניסיון לייבא סמים מסוכנים, החזקת סמים מסוכנים וזיוף מסמך. השופט קבע: שגב ביצע את המעשים מתוך "בצע כסף לשמו אשר עיוור את עיניו". השופט גם מתח ביקורת על התביעה שהגיעה לעסקת טיעון כדי לחסוך במשאבים: "זה אינו שקול נגד האינטרס הציבורי המחייב הכבדת יד על עברייני סמים"

בית המשפט המחוזי גזר היום (ד') חמש שנות מאסר בפועל ושנתיים על תנאי על השר לשעבר גונן שגב. בית המשפט החליט לקבל את עיסקת הטיעון עמו לאחר לבטים קשים ותוך מתיחת ביקורת על התביעה. כמו כן נגזר עליו קנס של 27 אלף וחצי דולר, שיחולטו לטובת הקרן למלחמה בסמים.

 

שגב הודה לאחרונה בעסקת טיעון בעבירות של ניסיון לייבא לישראל 32,000 כדורי אקסטזי, זיוף הדרכון הדיפלומטי ושימוש בו בשתי הזדמנויות שונות.

 

שופט המחוזי אורי שוהם הקדיש חלק ניכר מגזר הדין לציטוט פסקי דין של בית המשפט העליון בנוגע לחומרת העבירה של ניסיון לייבוא סמים. השופט קבע כי שגב ביצע את המעשים מתוך "בצע כסף לשמו אשר עיוור את עיניו".

 

 

בין היתר הוא ציטט את השופט חשין שקבע כי "לא די לשלם מס שפתיים" וכי סוחרי הסמים הם סוחרים בנפשות ולכן על בית המשפט לתרום את תרומתו למלחמה בסמים.

 

השופט שוהם החליט לתת משקל מועט לנסיבותיו האישיות של שגב וקבע כי הוא הורשע בעבירות "מהחמורות שבספר החוקים". הוא הוסיף כי עד היום לא מסר שגב פרטים לגבי האנשים שהזמינו ממנו את הסמים. "הוא ביצע את המעשים לאחר שעסקיו הפרטיים, ככל הנראה, לא עלו יפה ולכן בשל בצע כסף לשמו החליט לייבא סמים. מדובר בדרך נלוזה לשפר את מצבו", ציין.

 

הוא הוסיף: "אין ספק שנפילתו של שגב ממרומי התהילה למעמקי השאול הנה קשה וכואבת. במיוחד, כאשר מדובר במי שפעילותו הציבורית עשויה ללמד על הפוטנציאל הרב הטמון בו. כגודל ההצלחה, ואף ההערצה, אשר ליוו את הנאשם במהלך השנים האחרונות, כך גודל האכזבה ממעשיו הבזויים, אכזבה המלווה בסלידה רבה".

 

השופט התייחס לטענתו של עורך דינו של שגב, ציון אמיר, אשר טען כי שגב כבר נענש לאחר שעבר "מסע שיסוי" על ידי התקשורת. השופט קבע כי שגב החליט בדעה צלולה להשתתף בסחר בסמים והיה מודע לכך שאם ייתפס לא יוכל לשמור על אנונימיות.

 

השופט קבע עוד כי דבריו לאחרונה של שגב על חרטה היו מאולצים והוסיף כי התלבט מאוד האם לקבל את עסקת הטיעון ובסופו של דבר החליט לקבל אותה.

 

ביקורת על התביעה: סטתה מהותית מרמת הענישה

 

בית המשפט גם מתח ביקורת על התביעה אשר חתמה על עסקת הטיעון. השופט קבע כי רצונה להימנע מעדותם של 15 עדים הולנדים, תוך חיסכון ניכר בזמן ובמשאבים "אינו שקול נגד האינטרס הציבורי", המחייב הכבדת היד על עברייני סמים ובכלל זה, על מי שמבקשים לייבא סמים מסוכנים ממדינות נכר לישראל.

 

"דומני, כתב השופט, "כי שיקול זה, הגם שהינו שיקול לגיטימי, אין בו כדי להצדיק סטייה כה מהותית מרמת הענישה הראויה בעניינו של הנאשם. גם יתר השיקולים אשר הוצגו על ידי התביעה אין בהם כדי לשמש בסיס איתן להסדר הטיעון עליו חתמו הצדדים.

 

"בנסיבות אלה, התלבטתי עד מאוד אם יש לאמץ את הסדר הטיעון מאחר וקיים ספק בעיני אם מתקיים במקרה זה איזון ראוי בין האינטרס הציבורי הפרטני והאינטרס הציבורי הרחב שהתביעה מייצגת מצד אחד לבין טובת ההנאה שניתנה לנאשם מצד אחר.

 

"לבסוף, ולאחר לבטים רבים הגעתי למסקנה, גם אם בדוחק רב, כי ניתן לאמץ את הסדר הטיעון וזאת בהתאם לרף העליון אשר הוצג על ידי התביעה, מאחר שמידת הסטייה מרמת הענישה הראויה אינה קיצונית".

 

התובעת נאווה שילר אמרה על דבריו של השופט כי בפרקליטות ראו חשיבות רבה מאוד בכך ששגב, שר לשעבר, יודה במעשים לאחר תקופה ארוכה של הכחשות שבהן הוא הפנה טענות לתקשורת, לבית המשפט ולמשטרה. לכן הודאה מאדם כזה, לדבריה, "חשובה מאוד". היא הוסיפה שהחיסכון בזמן ובכסף לא היה השיקול העיקרי של התביעה".

 

לאחר מתן גזר הדין סירב שגב להתייחס לעונש שנגזר עליו. עו"ד ציון אמיר אמר כי "מדובר בגזר דין מחמיר", שהוא סיומו של משפט שקיבל הד תקשורתי גדול.

 

נשבר לאחר ששותפו הודה

 

שגב "נשבר" והודה לאחר ששותפו לכתב האישום, אריאל פרידמן, הודה בפרשה ומשה ורנר שהואשם אף הוא בפרשה שם קץ לחייו במהלך מעצרו.

 

השר לשעבר הודה והורשע בעבירות של ניסיון לייבא סמים מסוכנים, החזקת סמים מסוכנים, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות ושימוש בו, וכן בעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

 

על פי כתב האישום המתוקן שהוגש נגדו, שגב, שכיהן כשר האנרגיה והתשתיות מינואר 95' ועד יוני 96' החזיק בדרכונו הדיפלומטי גם לאחר פקיעת תוקפו, וזייף את תוקפו עד שנת 2006.

 

שגב השתמש בדרכון בשתי הזדמנויות. במקרה אחד כאשר אנשי רשויות שדה התעופה בסחיפול, הולנד, ביקשו לערוך עליו חיפוש בעקבות מידע מוקדם שקיבלו. אז מנע שגב את החיפוש על גופו כשהוא משתמש בדרכון המזוייף.

 

כמו כן, בשנת 2004 קשר שגב יחד עם משה ורנר ואריאל פרידמן קשר לייבא סמים לישראל וב-9 באפריל 2004 יצא להולנד והתכוון לחזור לישראל עוד באותו היום. שגב נתפס בשדה התעופה כשהוא נושא את הדרכון המזוייף. יום לאחר מכן עלה שגב על המטוס לישראל. יומיים לאחר מכן שוב חזר לאמסטרדם ובמהלך שהייתו במלון הילטון בשדה התעופה העביר אליו ורנר למעלה מששה ק"ג כדורי אקסטזי, שהם 32,000 כדורים, מוסתרים באריזות שונות, שקיות, קופסאות, גלילים ואריזות של m&m.

 

כשהגיע לשדה התעופה בניסיון להבריח את הסמים לישראל, הוא זוהה על ידי אחד השוטרים מהאירוע שהתרחש שלושה ימים קודם לכן, ולכן החליט שגב לאחסן את הסמים בתא בשדה התעופה. כשביקש לעלות לטיסה לישראל והתבקש לפתוח את התיקים שנשא, סירב בטענה כי הוא דיפלומט. לאחר שהמריא לישראל פתחו הרשויות בסחיפול את תא האחסון בו החביא את הסמים.

 

 

שגב הודה והורשע כי קשר קשר לייבא סמים מסוכנים וזייף את הדרכון בנסיבות מחמירות ובדרך זו מנע את החיפוש בכליו.

 

בשלב הטיעונים לעונש שנערך לאחרונה אמר שגב: "עברתי השפלות וזו מנת חלקי השונה מרוב הנאשמים האחרים. קיטונות של רסס נשפכו עלי בעיתונות בצורה בלתי פוסקת ובאיזשהו שלב הפסקתי לקרוא עיתונים. לא להרבה אנשים עשו דמוניזציה כמו לי".  

 

העונש בפרשת האשראי: לפני כחצי שנה גזר בית המשפט השלום בתל אביב על שגב שנת מאסר על תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל לאחר שהורשע בניסיון לקבלת דבר במרמה ובהונאה בכרטיסי אשראי. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
שגב. "בצע הכסף עיוור את עיניו"
צילום: תומריקו
חקירתו במשטרה (ארכיון)
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
ביקורת על התביעה
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
מומלצים