שתף קטע נבחר

שרון התקפל ומשך את ההצבעה על מינויי השרים

לאחר שהתברר שלמינוי השרים החדשים אין רוב החליט ראש הממשלה למשוך את ההצבעה ולא לקיימה. עם זאת, הממשלה הודיעה על המסה הקריטית של המינויים - מינוי חמישה סגני השרים, שלא מצריך הצבעה. ח"כ שריד אמר במהלך הדיון על המינוי: מאז מינה קליגולה את סוסו לקונסול ברומי לא היו כמינויים האלה. ח"כ לפיד: גם אם בן-גוריון היה מתמנה היינו מתנגדים

יממה לאחר שרשם לעצמו ניצחון מתוק הצבעה על התקציב, מנסה שרון להימנע ממפלה: ראש הממשלה החליט הערב (יום ד') למשוך את ההצבעה על מינוי השרים החדשים, שאמורה היתה להתקיים בכנסת. עם זאת, הממשלה הודיעה על מינוי סגני השרים החדשים, שייכנסו כולם מחר לתפקידם.

 

ראש הממשלה ביקש למנות את ח"כ רוני בר-און לשר הקליטה; סגן שר הביטחון, זאב בוים, לשר המקשר בין הממשלה לכנסת ואילו ח"כ אפרים סנה - לשר בלי תיק. בנוסף, מתן וילנאי אמור היה לקבל את תיק המדע. שרון ישוב ויביא את המינויים הללו להצבע עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת ולכן השרים ייאלצו להמתין לפי שעה.

 

מי שכן יזכה להתמנות לתפקיד חדש הם ח"כ גילה גמליאל, שתתמנה לסגנית שר החקלאות. ח"כ רוחמה אברהם, שתהיה סגנית שר הפנים וח"כ מגלי והבה, שיתמנה בינתיים לסגן שר במשרד ראש הממשלה. יעקב אדרי, שהיה סגן השר לביטחון פנים, היה אמור להתמנות במקום ח"כ בוים לתפקיד סגן שר הביטחון ומגלי והבה היה אמור להחליפו כסגן השר לביטחון הפנים. מכיוון שקידומו של בוים מתעכב לפי שעה, "הוזז" והבה למשרד ראש הממשלה.

 

מרינה סולודקין תמונה לסגנית שר העליה והקליטה. אלי אפללו יהיה סגן שר התעשייה והמסחר. חבר הכנסת שמואל הלפרט יתמנה לסגן שר התחבורה וח"כ אברהם רביץ יתפקד כסגן שר הרווחה ללא שר ממונה.

 

סולודקין: אני מינוי מקצועי, הכי מקצועי

 

השר המיועד, זאב בוים נשמע מאוכזב מההחלטה לדחות את ההצבעה. "אני דה-פקטו שר, אך לא דה-יורה. הממשלה קיבלה החלטה שאני שר. מה שחסר עתה זה אישורה של הכנסת. רגשותיי מעורבים. אני גם שמח וגם מאוכזב, אך יש בי תקווה כי בעתיד הקרוב ביותר יעבור המינוי שלי בכנסת משום שהיום הפרידו את המסה הגדולה של המינויים שהכנסת התקשתה לאכול".

 

ח"כ מרינה סולודקין, המתמנה לתפקיד סגנית שר הקליטה: "יש יותר מדי בעיות בתיק הקליטה. אני מינוי מקצועי, אולי הכי מקצועי שהמשרד ידע מעולם. הציבור שלי כותב לי 6,000 מכתבים כל שנה, ועתה יש לי את הכלים לטפל בהם".

 

ח"כ גילה גמליאל, שתהפוך לסגנית השר הצעירה ביותר בממשלה, אמרה: "משרד החקלאות הוא משרד מהחשובים ביותר, עם פעילות עניפה במיוחד בנושא הבינלאומי. אני מקווה שאקח בזה חלק. אף אחד לא קונה אותי, ובטח לא בג'ובים. זו אשמה חסרת שחר".

 

במהלך הדיון בכנסת על המינויים החדשים הסביר יו"ר שינוי, ח"כ יוסף לפיד, מדוע יתנגד: "אני רוצה להדגיש שאין פה שום דבר אישי. אין לנו שום דבר נגד המועמדים להיות שרים, זו לא מחאה נגד בחירת האישים האלה. אם היה מודיע השר שטרית או רה"מ שהמינויים הם דוד בן-גוריון, מנחם בגין ויצחק רבין, גם אז היינו מתנגדים לסוג כזה של מינוי".

 

גם ח"כ בני אלון (האיחוד הלאומי) מתח ביקורת חריפה על המינויים: "זאת עזות המצח של ראש הממשלה שרון, שיכול להרשות לעצמו מול ממשלת בובות ומול מפלגת כבשים להחדיר תרבות שלטון כזאת במדינה. מי שמסוגל עדין לעצור אותו אלו האנשים שעברו את סף הפחד והבושה, או מתוך היכרות איתו, או מתוך יושר טבעי, או מתוך שניהם. אני קורא לכל חברי הכנסת מהליכוד, העבודה וכל שאר מפלגות הבית לומר לראש הממשלה - די לעריצות השלטונית".

 

הגדיל לעשות ח"כ יוסי שריד (יחד) כשאמר: "רבותי מאז שקליגולה מינה את סוסו לקונסול ברומי לא היו כמינויים האלה. סתם קפריזה. זה תשלום בעבור הצבעה". שריד תקף אישית את וילנאי כשאמר: "אני רוצה להגיד לך, השר וילנאי, דבר שאני מקווה שלא יפגע ברגשותיך. לא שמעתי את משרד המדע משווע לשר. אתה רוצה להיות שר מיותר במשרד מיותר? אתה יודע שהמשרד מיותר והשר שבו. ולכן אתה מיותר".

 

"מורדי" הליכוד וחמישה חברי כנסת מהעבודה הודיעו כבר בצהריים כי הם מתנגדים להרחבת הממשלה, וכי יצביעו נגד ההרחבה בכנסת. כתוצאה מכך, הסתמן רוב מובהק נגד המינויים החדשים: קרוב ל-70 ח"כים צפויים להתנגד. חברי כנסת מהליכוד אמרו כי מופעלים עליהם לחצים ואיומים מצד אנשי ראש הממשלה, כי אם לא ישנו את דעתם יהיו לכך השלכות על עתידם הפוליטי.

 

חברי הכנסת מהעבודה - קולט אביטל, יולי תמיר, עמרם מצנע, דני יתום ואברהם שוחט - אמרו כי לא יתמכו בהחלטת הממשלה בעניין "הרחבתה הבלתי ראויה והבלתי סבירה". לדבריהם: "לא נתמוך בהחלטה שערורייתית אשר מורידה לאשפתות נורמות פוליטיות בסיסיות ובלתי ראויות".

 

מוקדם יותר היום, אישרה הממשלה בישיבתה את המינויים החדשים של שרים וסגני שרים שביקש לבצע שרון. זאת, למרות הביקורת החריפה בליכוד ובמערכת הפוליטית על המינויים, שמהם ייהנו תומכיו של רה"מ. ח"כ מיכאל איתן מהליכוד פנה ליו"ר הסיעה, גדעון סער, בבקשה לכנס את הסיעה בדחיפות ולדרוש הבהרות מראש הממשלה. מינויי השרים עדיין טעונים גם את אישור הכנסת.

  

ח"כ איתן אמר, כי מספר שעות בלבד לאחר ההצבעה על תקציב שכלל קיצוצים כואבים בביטחון ובתרופות מצילות חיים, בשם הצורך להדק את החגורה, "מבקש ראש הממשלה במהלך ציני למנות מינויים סיטוניים שאין בהם תועלת לציבור אלא מהווים תשלום אתנן למי שפעלו נגד עמדות הליכוד". איתן הוסיף כי אם ראש הממשלה לא ייתן הסברים משכנעים, יקרא לחבריו להצביע נגד ההצעה במליאת הכנסת.

 

בהכנת הידיעה השתתף אטילה שומפלבי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ראש הממשלה. מצ'פר את החברים
צילום: רויטרס
צילום: אתר הכנסת
גמליאל - למשרד החקלאות
צילום: אתר הכנסת
צילום: אלכס קולומויסקי
שריד. נזכר בסוסו של קליגולה
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים