שתף קטע נבחר

רדיקאלים חופשיים: כך תלחמו בהם בעזרת התזונה

הם גורמים לנו להזדקן מהר והם פוגעים בבריאותנו. שם האויב: הרדיקאלים החופשיים. מטרתנו: להילחם בהם ולצמצם את השפעותיהם המזיקות. האמצעי: משמעת תזונתית וקיצוץ ב"מקורות המימון" התומכים בפעילות האויב. כל שיטות הלחימה העומדות לרשותנו, למניעת הזדקנות מהירה

הרדיקאלים החופשיים פועלים בגוף האדם כמו טרוריסטים במחתרת. הם הולכים ומתרבים עם השנים, תוך שהם גורמים להזדקנות הגוף ולשורה ארוכה של נזקים ופגיעות בבריאות.

 

אפיוני האויב: מדובר במולקולות לא יציבות בגוף, המורכבות בין היתר מאטום חמצן בודד השואף להתקשר למולקולה נוספת להשלים את אטום החמצן החסר. בייעודן הראשוני, מולקולות הרדיקאלים החופשיים חשובות לגוף ונמצאות בו באופן טבעי (שהרי בגופנו, המכונה המשוכללת, יש לכל מרכיב תפקיד חשוב בהרמוניה הכוללת).

 

ניקח לדוגמה את תהליך המטבוליזם, המוכר לנו מההיבט של איזון קלורי. זהו מושג רחב המשקף בין היתר את חילוף החומרים בגוף, והוא מורכב מתהליכים יצרניים ושוחקים. האיזון בין התהליכים האלו חשוב, ומביא ליציבות המערכות בגוף. הרדיקאלים החופשיים משתלבים בתהליך זה כחלק מהתהליכים השוחקים. או למשל, מערכת החיסון מייצרת רדיקאלים חופשיים לצורך הריסת מולקולות שאין לגוף אנזימים לפרקם או כדי לפגוע בחיידקים המזיקים לגוף.

 

המגרעות והנזקים

 

אולם שחיקה היא הרס, ולרדיקאלים החופשיים אין מנגנון הבחנה בין הרס מועיל לבין הרס מזיק לגוף. עם השנים וההזדקנות, הולכים ופוחתים התהליכים היצרניים ואז ההרס יוצר "גירעון" של התאים הטובים. הרדיקאלים החופשיים הורסים את חלבון קרום התא (וכך את התא כולו) ואת קרום גרעין התא, וחושפים את החומר הגנטי (DNA) למוטציות ולהרס.

 

הרדיקאלים החופשיים נקשרים בעיקר לליפופורוטאינים (LDL), גורמים להם לשהות זמן רב יותר בדם ובכך מעלים את רמת הכולסטרול השלילי בדם, שאף מזיק יותר כאשר הוא מחומצן (מקושר לאטום חמצן). כך הם מזיקים למערכת החיסון ומביאים לרשימה ארוכה של נזקים לגוף.

 

הנזקים שבאחריות האויב:

  1. הרס תאים המקיפים את כלי הדם והגדלת סיכון לטרשת עורקים, מחלות לב וכלי דם.
  2. דלקת פרקים שגרונית.
  3. פגיעה במערכת הנשימה ואסתמה.
  4. נזק לעיניים וקטראקט.
  5. האצת הזדקנות.
  6. מחלות כרוניות.
  7. כיבים והפרעות עיכול.
  8. נזק לכבד.
  9. מחלות זיהומיות.

 

התומכים העיקריים בעידוד הפעילות

 

הרשימה ארוכה: אוויר מזוהם, עשן סיגריות, קרינה, פסולת רעילה, קוטלי מזיקים, כימיקלים שונים, תרופות וסמים, איזון לקוי של מינרלים, פעילות גופנית לא מתאימה, זיהומים, פסימיזם ולחץ נפשי.

 

גם לתזונה לקויה יש השפעה רבה על עידוד הנזקים: תזונה המכילה חומרים מלאכותיים במזון, אלכוהול, מאכלים המכילים שומן טראנס, מאכלים מטוגנים, משומרים, מעושנים, צלויים בגריל ועתירי מלח – כל אלה מכשירים את הקרקע לפעילותם של הרדיקאלים החופשיים.

 

השותף ה"שקט": הגוף שלנו יכול לתפקד זמן מה ללא ויטמינים ומינרלים, וכמה ימים ללא מזון ומים. אך הוא אינו יכול להחזיק מעמד ללא חמצן מעבר למספר דקות. החמצן, מרכיב קיומי מספר אחד, באופן פרדוקסאלי, מהווה גורם דומיננטי להיווצרותם של רדיקאלים חופשיים בגוף.

 

צבא ההגנה של הגוף: המערכת החיסונית

 

מערכת ההגנה של הגוף היא מערכת החיסון, על קו ההגנה הראשוני, קו ה"גבול", נמצאים העור ורירית האף שמגינים כנגד פלישות חיידקים ונגיפים. בתחום הטריטוריה של הגוף מצויים מערכי הגנה באזורים אסטרטגיים (מערכת הדם והלימפה).

 

הלוחמים של מערך ההגנה מגיעים בצורת כדוריות הדם הלבנות. ביניהם לוחמים חוץ תאיים, תאי B, המנטרלים את הרעלים שמייצרים החיידקים באמצעות הפרשת נוגדים ולוחמים הפנים תאיים, תאי T, המייצרים חלבונים וחומרים כימיים המגנים על התא בפני הנגיפים וקובעים את ה"טקטיקה" של מערך ההגנה.

 

חשוב להשיג מידע מודיעיני על היקף הפעילות. הנזקים של הרדיקאלים החופשיים פוגעים במערכת החיסונית זמן רב לפני שמתגלים סימנים של החסך בבדיקות בריאותיות. ניתן להעריך את היקף פעילותם דרך מסרים כמו: השמנת יתר או אובדן משקל, יציאות בלתי סדירות, בלוטות מוגדלות, עייפות, לחץ דם נמוך, אלרגיה, דלקות והתקררויות. מסרים אלה הם איתות של הגוף לפגיעה בחוסן המערכת החיסונית.

 

כדי לבחון את חוזקה של מערכת ההגנה על הגוף, הנה כמה שאלות לדוגמה שעליכם לשאול את עצמכם:

  1. האם אני סובל מיותר משלוש הצטננויות בשנה?
  2. האם יש לי לעיתים קרובות נזלת או אף סתום?
  3. האם יש לי תופעות אלרגיה רבות?
  4. האם אני סובל מאסתמה או מדלקת מפרקים?
  5. האם אני צורך אנטיביוטיקה יותר מפעמיים בשנה?
  6. האם אני סובל מדלקות או מזיהומים (אוזניים, גרון, שתן וכו')?
  7. האם אני מתגבר על דלקות או זיהומים בקושי או בקלות?
  8. האם יש לי רגישות בבלוטות?
  9. האם אני נוטה לעבוד או לעסוק בפעילות תחת לחץ?
  10. האם אני מגדיר את עצמי כדיכאוני?

 

אמצעי הלחימה

 

עם הגורמים המשפיעים על יכולת ההתמודדות של הגוף מול התקפת הרדיקאלים החופשיים נמנים: הפחתת זיהומי סביבה, הורדת המתח הנפשי, שיפור איכות המזון וחיזוק מערכת החיסון.

 

נמצא שתזונה מתאימה היא כה דומיננטית בהשפעתה על חוסן הגוף והגדלת סיכויי הניצחון במלחמת הקיום, עד שלא מעט מכנים אותה "היחידה ללוחמה בטרור".

 

חיילי היחידה ללוחמה בטרור הם נוגדי החימצון (אנטי אוקסידנטים). ואלו הם:

  • ויטמין A הוא אנטי ויראלי, ונוכחותו בקרום התא מחזקת את הקרום בעמידותו מול מתקפות זיהומיות במערכות הנשימה, מעיים והשתן.
  • ויטמין C הוא אנטי ויראלי, קוטל חיידקים ויכול גם לשמש כלוחם נגד אלרגיות מסוימות (עיניים דומעות ונזלת אלרגית).
  • ויטמין E וסלניום (עבודתם המשותפת עולה על כל מרכיב לחוד): מחזקים את נוגדני הגוף לעמידותם בפני זיהומי אוויר ושאר חומרים הורסי אוזון. עוזרים לכדוריות הדם הלבנות לזהות את הפולשים.
  • אבץ: חוסר במינרל זה משבש את פעילות בלוטת התימוס (בלוטה חיסונית ראשית). מינרל אנטי ויראלי התורם ליצור אנזימים המנקים תאים פגועים בגוף.

 

כמו כן ניתן למצוא בין חיילי היחידה את קבוצת ויטמין B, סידן ומגנזיום, ברזל, אכינציאה, אלוורה, חיידקים פרוביוטיים, שום ועוד "פטריוטים" רבים אחרים.

 

שורה תחתונה: המשמעת משתלמת

 

אומנם הנושא מוצג כאן באופן קליל, אך מדובר בסוגיה רצינית שדורשת התייחסות הולמת עוד לפני שמתחילים לצוץ סימנים על פני השטח. בניגוד לכתבות אחרות, אני לא פוטרת אתכם כאן מעשייה. אין די בהבנת הנושא ובהכרתו. חשוב מאוד לחזק את המערכת החיסונית של כל בני המשפחה.

 

הרדיקאלים החופשיים מזרזים את תהליך ההזדקנות. תהליך זה פירושו שחיקה מוגברת של כל מערכות הגוף המשפיעה על יכולתן ותפקודן. הזדקנות הגוף אינה תלויה רק בגיל, אלא גם בתחזוקתו. וסימני ההזדקנות אינם מסתכמים רק בקמטי העור, אלא גם באיכות החיים ובבריאות הגוף.

 

ביכולתכם לחסן את גופכם ולעכב את השפעת ההזדקנות על ידי משמעת. עוצמתה של מערכת צבאית נמדדת ברמת אכיפת המשמעת, והדין חמור עוד יותר כשמדובר בגופכם.

 

לכן אם אתם מזהים תכונות דיכאוניות או לחץ נפשי - טפלו בכך. לא חייבים להירשם לטיפולים פרטיים ויקרים. גם שיעורי יוגה קבוצתיים, סדנאות, שיחות נפש עם חברים והפנמת משמעות הנושא על הבריאות יכולה לתרום לצמצום הנזק.

 

התחשבו בתכולת מרכיבי המזון. בעיקרון ככל שהרשימה ארוכה יותר ומרכיביה בעלי שמות בלתי שגורים – יש לה יותר סיכוי להיות בעייתית. הימנעו מרכיבים כגון: שומן מוקשה, חצי מוקשה או שומן צמחי תעשייתי, ממתיקים מלאכותיים, צבעי מאכל, וויי (מי גבינה נמצאים בעיקר במשקאות וחטיפי חלבון) וחלק ממספרי ה-E.

 

לא מפתיע לגלות שהפירות והירקות, צבעוניים ככל שיהיו, מככבים ברשימת המאכלים העשירים בנוגדי חמצון. נשמע קצת פשוט מדי ולא סקסי, אבל זו התרופה המונעת, היעילה ביותר, הטעימה והפשוטה ביותר לחיזוק המערכת החיסונית.

 

זה אולי מתחרז טוב יותר באנגלית, אבל אם נתחיל עם תפוח ליום, ננטרל את הטרור בגוף ונביא שלום.

 

הכותבת הינה מהנדסת ויועצת בנושאי תזונה, עיצוב וחיטוב harelosnat@nana.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מריאן הול
נשמע לא סקסי, אבל ירקות הם תרופה מונעת
צילום: מריאן הול
ד"ר רק שאלה
מומלצים